Thursday, March 31, 2011

TINGKATKAN PERTAHANAN BADAN


Sistem pertahanan badan, merupakan barisan pertahanan badan anda yang pertama, dan terdiri daripada berbilion sel darah putih (makrofages, neutrofils, sel pembunuh semulajadi dan lain-lain) yang sentiasa meronda dan mengawasi badan untuk mengenalpasti, kemudian menyelubungi dan memusnahkan sebarang organisma yang boleh menyebabkan penyakit seperti bakteria, virus, fungus dan juga sel kanser.

Setiap hari apabila anda menarik nafas, anda juga menarik masuk berjuta-juta kuman (bakteria dan virus-virus) yang wujud berkeliaran dan terapung di udara. Di samping itu, terdapat berjuta-juta lagi yang sudah pun berada dalam badan anda. Sekiranya sistem pertahanan anda kuat, ia dapat menanganinya tanpa sebarang masalah.

Namun demikian, kadangkala ada kuman atau virus yang dapat mengatasi benteng pertahanan anda, menyebabkan anda dijangkiti selesema. Selesema merupakan tanda yang dapat dilihat bahawa sistem pertahanan anda adalah lemah dan bermasalah.

Semua bakteria dan virus ingin melihat sistem anda menjadi lemah, kerana jika ia lemah dalam beberapa hari sahaja, ini sudah mencukupi untuk memberi peluang kepada mereka memasuki badan anda dan mula membiak.

Terpulanglah kepada sistem pertahanan badan kita untuk membantu melindungi badan daripada kuman yang luar biasa yang tercipta melalui 'penentangan antibiotik.' Beberapa jenis bakteria yang dahulunya mudah sahaja dirawat dengan menggunakan antibiotik biasa, tidak lagi memberi tindak balas seperti dahulu.

Jangkitan bakteria lain seperti tuberkulosis - yang pada suatu ketika dahulu dianggap sebagai sudah terkawal, baru-baru ini muncul semula dengan lebih mencabar untuk merawatnya. Persoalan mengenai penentangan bakteria ini merupakan hanya salah satu daripada beberapa masalah kesihatan serius yang mesti ditangani oleh sistem pertahanan badan kita.

SISTEM PERTAHANAN BADAN DAN BETA GLUCAN

Pada tahun 70-an, beta glucan telah ditemui sebagai sejenis karbohidrat gantian yang diperoleh daripada tumbuhan tertentu seperti ragi dan cendawan dan mempunyai keupayaan untuk merangsang fungsi pertahanan badan apabila ia ditulenkan dan disuntik ke dalam badan. Para penyelidik memperluaskan kajian awal yang dilakukan ke atas haiwan dan mereka dapat membuktikan beta glucan yang disuntik mampu mempertingkatkan tindakbalas pertahanan badan.

Hasil kajian ini adalah amat penting, terutama sekali apabila terdapat bukti yang begitu menonjol tentang kecekapan dan keupayaan beta glucan. Tetapi kerana karbohidrat beta glucan adalah rentan terhadap penghadaman di bahagian atas saluran gastrousus, ia mesti dimasukkan ke dalam badan melalui suntikan dan tidak secara oral.
Tetapi apabila satu penemuan tercapai pada tahun 90-an mengenai satu proses baru yang dipatenkan, kita sekarang boleh mendapati beta glucan dalam bentuk ragi disahkan tidak mudah hadam dan boleh berhenti buat sementara waktu dalam usus kecil dengan itu memberi peluang seterusnya untuk diserapi oleh tisu limfa. Penyelidikan telah mendokumenkan tentang keselamatan dan kecekapan cara pengambilan beta glucan secara oral.

WHOLE GLUCAN PARTICLE - BETA GLUCAN (WGP-BG) YANG DIPATENKAN

Whole Glucan Particle (WGP) atau zarah glukan lengkap merupakan satu bentuk khas beta glucan yang diperolehi daripada jenis ragi yang dipatenkan. Ia merupakan sejenis suplemen semulajadi yang membantu memperkuatkan sistem pertahanan kita. WGP-BG, yang mempunyai lebih 40 paten / paten dalam pertimbangan, merupakan bentuk beta glucan yang paling tulen kini boleh didapati.

Ketulenan yang tinggi ini membuatkan WGP-BG amat berkesan untuk memperkuatkan sistem pertahanan demi mencegah atau mengurangkan risiko jangkitan dan kanser.

BAGAIMANA WGP-BG BERFUNGSI?

Banyak kajian menunjukkan pengambilan WGP-BG secara oral akan diserapi oleh reseptor dalam usus kecil bergastrik yang berhubungkait dengan tisu limfa dan kemudian ia disalurkan kepada makrofages.

Makrofages selepas itu menjadi aktif. Keadaan keaktifan yang meningkat ini akan dipancarkan ke seluruh badan dengan itu mendorong makrofages agar sentiasa lebih giat dan berwaspada, demikian juga neutrophils dan sel-sel -T pembunuh.

WGP-BG telah pun didokumentasikan sebagai dapat meningkatkan dengan ketaranya prestasi sel sistem pertahanan untuk mengenalpasti dan memusnahkan patogen-patogen atau sel kanser.

WGP-BG DAN KANSER

Semua orang sedikit sebanyak mempunyai sel kanser yang terpendam dalam badan. Sel kanser ini dalam diam sentiasa menyelinap di seluruh badan kita sambil menyerang anggota kita serta selalu mencari jalan sama ada untuk menumpaskan sistem pertahanan kita atau melepaskan diri daripada dikenalpasti dan seterusnya dimusnahkan oleh mekanisme pertahanan semula jadi kita.

Pelbagai jenis sel pertahanan sentiasa memerhati dan berwaspada terhadap sel kanser dan menandanya untuk dimusnahkan. Jika sistem pertahanan kita dikompromi dengan apa jua cara, maka risiko sel kanser itu berkembang menjadi tumor akan meningkat.

WGP-BG membantu merangsangkan kekuatan sistem pertahanan anda sehingga ia menjadi cukup kuat untuk mencegah penyakit kanser.

WGP-BG KHUSUSNYA BERMANFAAT UNTUK KEADAAN KESIHATAN DAN SITUASI YANG BERIKUT:

1. Untuk mereka yang berumur melebihi 50 tahun - Apabila kita semakin tua, sistem pertahanan kita menjadi kurang cekap, dengan itu meningkatkan risiko terhadap berbagai jenis penyakit.
2. Mereka yang memerlukan perlindungan sistem pertahanan yang lebih kuat semasa musim wabak demam selesema.
3. Mereka yang bekerja di hospital dan klinik.
4. Mereka yang mempunyai sejarah kanser dalam keluarga mereka.
5. Mereka yang mempunyai sejarah menghidapi virus hepatitis A, B, C, Herpes, virus Epstein - Barr (EBV), Papillomavirus (HPV) Manusia dan lain-lain.
6. Mereka yang mengambil antibiotik dan ubat anti virus, anti fungus. [WGP-BG akan meningkatkan keberkesanan ubat-ubat ini]
7. Mereka yang menghidapi penyakit kandidiasis faraj.
8. Mereka yang menderita ketegangan - tekanan fizikal atau emosi tekanan tinggi oleh sebab gaya hidup dan kerjaya yang mereka pilih boleh memberi kesan negatif kepada sistem pertahanan badan.


Sumber: sini