Tuesday, March 01, 2011

MAIS JAGA PESAKIT AIDS ISLAM


SEORANG pesakit HIV/AIDS menerima rawatan di Rumah Budi Kuang, Selangor semalam.

KUANG - Seramai 15 pesakit HIV/AIDS yang beragama Islam yang sebelum ini ditempatkan di Welcome Community Home (WCH), Batu Arang di Rawang sejak lebih dua tahun lalu akhirnya dipindahkan ke Rumah Budi di sini dan Rumah Yayasan Ijabah, Petaling Jaya sejak Rabu lalu.

Sebelum in kita tidak mempunyai kepakaran untuk menjaga pesakit HIV/AIDS tetapi dengan bantuan LZS, kami berbincang dengan Yayasan Budi dan Yayasan Ijabah dan akhirnya membuat keputusan memindahkan mereka ke sini sejak Rabu lalu," katanya.

Beliau berkata demikian selepas melawat Rumah Budi di sini semalam selain menyaksikan kaedah rawatan Islam yang digunakan oleh pusat penjagaan baru itu.

Pengerusi Majlis Agama Islam Selangor (MAIS), Datuk Mohamad Adzib Mohd. Isa berkata, pusat yang mampu memuatkan kira-kira 40 pesakit pada satu-satu masa itu diuruskan oleh Yayasan Budi dengan peruntukan awal daripada Lembaga Zakat Selangor (LZS) sebanyak RM140,000 dan diikuti peruntukan tetap sebanyak RM25,000 sebulan.

Bagaimanapun dua lagi pesakit sama beragama Islam di situ masih belum mahu berpindah dari rumah kebajikan yang diuruskan oleh sebuah gereja itu.


Sumber: sini

AHP: Sila layari http://istanabudi.blogspot.com/p/budi.html untuk maklumat lanjut tentang BUDI