Wednesday, March 30, 2011

STIGMA ATAU VIRUS YANG LEBIH MENYAKITKAN PEMBAWA HIV?


Ok, sebagaimana yang dijanjikan aku akan respon beberapa komen terpilih yang ditinggalkan di ruangan komen entries blog sebagai jawapan, sokongan, renungan dan perkongsian bersama. Kalau ada kesalahan fakta atau tambahan info, sila perbetulkan dan kongsi bersama.

Seperti biasa perlu diingatkan bahawa aku bukan pakar terutama di bidang perubatan. Segala pendapat adalah berdasarkan pandangan peribadi semata-mata. Sila rujuk pakar untuk maklumat yang lebih tepat.

Jika mahukan privacy, sila emel terus secara peribadi. Alamat emel aku terdapat pada ‘side bar’ blog di sebelah kanan. Insya-Allah aku cuba respon secepat mungkin.


Semoga saudara terus bertahan dan terus menulis dlm laman blog ni. Sy masih bimbang dgn result Viraload sy next week semoga Allah melindungi sy. Doakn terbaik buat sy. Hebat sgt AHP masih bole teruskn hidup dgn isteri2 dan anak2 berkerja seperti biasa memang anda org yg hebat. Sy hanya mampu terbaring di rumah hanya mengenangkn nasib, mkn, minum dan bangun solat itu je sy mampu buat hari2. Moga Allah beri penjelasan buat sy ampunkn aku atas dosa2 ku yg lepas, yg sekarang, masa hadapan, yg nampak dan tidak nampak. Sesungguhny aku manusia biasa yg tidak terlepas dari dosa dan kesilapan.

RESPON

Terima kasih. Saya pun mendoakan sahabat begitu juga. Semoga result Viral Load sahabat menunjukkan kawalan yang memuaskan. Tetapi walau apapun resultnya, kita mesti terus berikhtiar.

Sahabat, saya sama sahaja seperti pembawa HIV yang lain. Kerisauan dan ketakutan kita sama. Bezanya saya rasa terpanggil untuk membantu rakan-rakan lain yang senasib. Kita mesti fight virus, stigma dan diskriminasi melalui apa saja medium yang ada selagi terdaya dan berkesempatan.

Jika Allah makbulkan, saya mahu tinggalkan kenangan manis dan rasa bangga kepada family selepas ketiadaan saya nanti. Insya-Allah saya akan terus menulis, berkongsi pengalaman dan cuba membantu. Berkongsi suka duka bersama pembawa HIV lain adalah pengalaman yang menakjubkan. Banyak yang boleh dipelajari.

Saya berharap sahabat lupakan sahaja perkara yang lalu, perbaiki diri, focus dan mari warnai kesempatan yang ada dengan penuh harapan. Jangan bimbang, Allah Maha Pengampun dan tak pernah zalim pada kita.   
Assalamualaikum,
Sy ade baca beberapa info pasal Westernblot dan Viraload di
http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/003538.htm

Considerations

People who are at high risk (men who have sex with men, injection drug users and their sexual partners, commercial sex workers) should be regularly tested for HIV.

If the health care provider suspects early (acute or primary) HIV infection, other tests (such as HIV viral load) will be needed to confirm this diagnosis, because the HIV ELISA/Western blot test will often be negative during this window period.

byk perkara buat sy keliru dgn HIV test yg betul2 tepat... Elisa mesti di ikuti dgn westernblot dan Viraload digunakn utk kesan virus lebih awal sebab mase tu virus masih byk dlm bdn. tapi berguna ke buat viraload setelah bertahun2 bagi org yg masih negatif antibody test??? ape ujian HIV yg paling tepat dlm dunia ni takan dah 30 tahun masih takde ujian yg tepat dan yg dpt pendekan window period dia. Sungguh kejam dan senyap Virus ni. Semoga Allah beri jalan keluar buat ku lagi2 bagi melindungi org yg aku syg.

RESPON

Waalaikumussalam.
Terima kasih sudi berkongsi pandangan. Memang banyak perkara yang mengelirukan. Bahkan setiap doctor mempunyai pandangan yang berbeza. Pendapat dan pandangan sahabat ini elok dijadikan renungan. Begitulah penderitaan dan kekeliruan kita pembawa HIV.

Walau bagaimanapun cubalah berfikiran postif. Jangan mudah berputus asa dan teruskan rawatan. Insya-Allah dengan usaha, doa dan tawakal Allah berikan shifa’.

Usah terlalu risaukan tentang insan-insan tersayang. Kita sayang, Allah Maha Penyayang. Kita menjaga, Allah Maha penjaga dan Pemelihara. Kemampuan kita sebagai makhluk-Nya amat terhad dan terbatas.


Terima Kasih buat AHP sudi balas komen sy... sy byk baca info dr TheBody.com sy juga kerap jalani rapid test di PTA smpi mereka dah kenal sy. Semua suruh stop buat ujian dan teruskn hidup move on katenye. Tapi 3 tahun sy sakit2 camne sy nk move on sy confius - atau + . Utk buat westernblood rasenye kena + ujian antibody jadi bila pegi klinik kerajaan kadang2 bila cerita masalah sy rapid test pun dia org tak nak buat. kalau pergi lab sy hanya ade elisa sahaja. Jadi kat mane sy bole dptkn tempat utk buat westernblood test ni?? sy sblm ni pernah buat viralload test di awal exposure alhamdllh negatif. Last week sy ke thesave klinik sy cerita pasal sytomp sy dan dr. kat situ minta sy berhenti buat test dia kate sy low risk dan 3 tahun dah terlalu lame.. sebab sy takut sgt dia suruh buat antibody dan ujiannye alhamdllh negatif, splis negatif. sebab dia tgk sy masih takut dan sy ckp nak kawin sy disuruh buat ujian viraload test sekali lagi dan next week reslutnye akan keluar. Sy confius sebab viraload utk org yg dah disahkn + bukan utk dignosis tapi sebab sy takut sgtg sy buat je pape pun. Sy rase da byk kali sy ambil darah n da naik lemah bdn sy. Sblm ni sy buat fullblood test kat Pathlab heptaitis n lain2 negatif. cuma protein, kolestrol sy tinggi. Sy nak tanye pengalaman AHP mase mula2 pernah ke demam teruk sblm di sahkn +? sytomp lain pernahkah saudara alami seperti perut bergas, cirit-birit, mulut kering, kurang air liur, mata berselaput, nafas pendek, sakit pingang yg amat sgt sy ade semua ni adakah AHP alami perkara same?? Sy takut sgt sy syg sgt tunang sy dan sy x nak dia dpt sakit yg same bila kami kawin nanti jika sy masih ragu2 pasti perkahwinan sy x kan bahagia :( sy selalu doa pd Allah agar ianya bukan HIV tapi Allah lebih mengetahui 3 tahun sy hidup dlm ke tidak pastian.. ya Allah beri la penjelasan yg jelas buat ku adakah aku 100% bebas HIV atau sakit ni hanye dr mu utk aku lebih dekatkn diri pd mu ya Allah? Sy teringin jumpa AHP dan berkongsi masalah sy sebab sy x pernah kenal siap2 yg + sekurangny sy dpt bersedia lagi2 utk menghadapi ujian Allah yg begitu besar di hadapan sy nanti. Ilmu agama sy juga cetek sy takut sy x mampu je nak hadapi semua ujian ni nanti. semoga Allah sentiasa bersama AHP dan memberi kekuatan buat AHP utk teruskn hari2 mendatang yg penuh cabaran. Doakn yg terbaik buat sy AHP.

RESPON

Secara jujurnya saya tak layak untuk respon berkaitan klinikal dan teknikal. Walau bagaimanapun ujian Viral Load secara umumnya adalah untuk mengesan jumlah virus dalam darah.

Jika sahabat tidak berpuas hati dengan result ELISA dan Western Blot, ujian Viral Load boleh dilakukan kerana ianya lebih terperinci. Memang hospital atau klinik kerajaan tidak akan menjalankan semua ujian tersebut selagi result ELISA adalah negative. Ujian-ujian tersebut dianggap tidak perlu. Mereka bertindak mengikut priority.

Jika sahabat mahu melakukannya sendiri, sahabat perlu menjalaninya di mana-mana sahaja Private Medical Centre. Berbincanglah dengan doctor tetapi sudah tentu memerlukan kos. Semoga result Viral Load nanti menggembirakan sahabat dan tunang. 

Saya juga tidak mempunyai apa-apa symptoms awal. (Sila baca entries lama saya tentang kemungkinan punca jangkitan saya). Perlu diingatkan sekali lagi bahawa symptoms untuk penyakit HIV berkongsi dengan bermacam-macam symptom penyakit lain. Tidak tepat untuk bergantung kepada symptoms tertentu sahaja kecuali melakukan ujian darah.

Sekali lagi saya cadangkan sahabat terus membuat ujian lanjut tentang kemungkinan penyakit lain. Jangan stick dengan HIV test sahaja. Saya faham kerisauan sahabat dan kasihan membaca segala keluhan tetapi kita tidak perlu panic. Kerisauan tersebut kelihatan telah ‘memerangkap’ sahabat. Panic tidak membantu apa-apa dan betulkan mind setting supaya bersedia dengan apa juga ujian Allah. (Maaf, saya cuma berkata jujur)

Nak jumpa saya? Sila emel untuk urusan lanjut. Jika masing-masing berkesempatan, tak jadi masalah. Saya doakan sahabat bebas HIV dan mendapat penawar segala penyakit. Elok juga sekiranya sahabat mencuba rawatan Islam. 2nd opinon boleh membantu kita mengambil tindakan.

Wallahu a’lam.


KEPADA SESIAPA yg sudi@ boleh tlog bg alamat@no tfon pengasih hiv ni x,,SAYA slah 1org pmbawa HIV,,msalah nya pnca bkn dr saya@ kuaga,,,mnkin dr pemindahan darah semasa isteri hndak bersalin 7 thn yg lalu,,saya 1org pekerja KERAjaan,masalh skrg pihak majikn ingin tamat kn perkhidmatan saya bgitu shaja,perkhidmatan saya sudh hala ke 11thn lebh,ats alasan urine test saya mngndugi MORPHIN,walhal pihak2 bos ni tau saya ada menerima rawatan d hspital kerajaan n HAT T,MIZAN,bekalan ubat ni pn d perolehi dr pihak hspital n doktor pakar,,saya begitu tertekan n serabut pikir kn nasib saya n kuaga,tiada 1 pihak pn dr jabatan saya yg sudi dgr luahan saya,,pihak hspital usulkn saya mngadu masalah ini pd pihak PENGASIH,,mnta bntuan pd sesiapa yg sudi membntu yek,,,msg@call no 0145338835@edi army,,

RESPON

Inilah antara berita yang sangat menyedihkan saya. Saya andaikan bahawa sahabat telah berterus terang tentang status HIV kepada majikan dan inilah kebanyakan hasilnya.

Sekalipun tidak pernah ada akta yang mengatakan bahawa pembawa HIV patut diberhentikan kerja tetapi terdapat banyak kes pembawa HIV akhirnya menjadi mangsa stigma, judgemental dan diskriminasi. Maklumlah menggelek atau digelek kita cuma mentimun. Dalam dunia sekarang, orang yang betul boleh kelihatan salah, yang salah menjadi wira.

Selain itu kebocoran maklumat memang boleh berlaku di mana-mana sahaja dengan pelbagai cara termasuk di pihak kakitangan KKM sendiri, Insya-Allah saya akan kongsikan pengalaman-pengalaman ini di masa-masa yang lain.

Segala nombor dan alamat yang sahabat perlukan terpampang di side bar kanan blog ini termasuk kaunseling melalui telefon. Saya rasa lebih sesuai mereka yang lebih pakar dan berpengalaman membantu sahabat kerana kes sahabat sangat berat dan menyakitkan.

Harap ianya dapat membantu. Semoga sahabat sekeluarga tabah dan sabar selalu. Teruskan berhubung dengan saya. Jika sahabat memerlukan komunikasi yang lebih privacy, sila emel saya.