Friday, February 20, 2015

HIV: MENCEGAH LEBIH BAIK DARIPADA MERAWAT. TIADA DIAGNOS ONLINE!





Antara punca jangkitan utama jangkitan HIV adalah sikap ambil mudah dan merasakan pasti diri atau keluarga kita tidak berkaitan. "Itu hanya isu golongan tertentu."

Apabila terdedah atau melakukan aktiviti berisiko, hanya melalui rapid test sahaja caranya untuk tahu status kesihatan. Jangan bergantung kepada simptom kerana simptom sangat subjektif. Bahkan ada yang tidak mengalami sebarang simptom dan tanpa sedar telah menjangkitkannya kepada pasangan.

Tahu awal dan rawatan awal adalah yang terbaik. Past is past!

Kes 1:

Troott... trottt...!

-
Assalamualaikum, abang. Saya nak tanya sikit boleh?

-
Waalaikumussalam. Tolong perkenalkan diri dan tempat tinggal sekarang.

(Tujuan untuk senang berkomunikasi dan memudahkan urusan bantuan / sokongan jika diperlukan di kawasan berdekatan)

-
Saya Pie, tinggal di Temerloh. Saya nak bertanya kepada abang tentang HIV. Saya gatal pada kulit sehinnga saya tidak tahan untuk menggaru dan meninggalkan kesan merah pada kulit. Dan ada nodus limfa di bahagian leher. Tapi saya belum membuat HIV test lagi. Saya rasa takut dan hilang keyakinan diri sekiranya keputusan saya positif.

-
Test dulu, dapat result baru saya boleh berikan pandangan dan fikirkan bantuan yang perlu JIKA positif. Wallahu A'lam.

-
Okay abang. Terima kasih. Tapi saya tidak ada flu seperti demam dan sebagainya.

-
Jawapan saya tetap sama. Test dulu. Wallahu A'lam.

-
OK.

Kes 2:

Troott... trottt...!

Bla, bla, bla... yada, yada, yada...
(Seperti di atas)

-
Boleh bagitahu saya apa aktiviti berisiko yang telah Pie lakukan?

(Tujuan untuk menilai kefahaman dan setakat mana kebenaran tentang aktiviti berisiko yang dikatakannya. Maklumlah simptom yang digambarkannya terlalu banyak).

-
Saya telah meraba kemaluan pasangan saya dan sering berkongsi makanan serta minuman dengannya. Sejak itu saya cukup risau jika dia ada HIV dan menjangkitkannya kepada saya.

 (Walaupun ketika itu aku boleh tahu tahap pendedahannya terhadap risiko tetapi masih ada 2 kemungkinan:

1. Berbohong tentang aktiviti berisiko sebenar yang telah dilakukan.
2. Anxiety disorder.

-
Saya cadangkan Pie jalani rapid test dulu. Sila jalani juga ujian STI (sexually transmitted infections). Jika HIV positif, baru boleh saya bantu. Selain itu, sila baca entries WAJIB blog saya.

(Tujuannya untuk kepastian dan untuk memberikannya rasa "serik." Belajar daripada pengalaman).

-
Tapi saya takut bang!

-
Saya tidak tahu cara untuk membuat Pie berani. Hanya ujian HIV sahaja cara untuk tahu. Wallahu A'lam.

-
Bang, tolonglah. Bagaimana untuk jadikan saya kuat dan tabah?!

-
Taubat nasuha, jaga solat 5 waktu, solat dhuha, baca Qur'an dan lagi bagus kalau tambah solat tahajjud.

-
Saya tak mampu buat semua tu, bang!

-
Saya pun tak mampu nak tolong. Assalamualaikum.




Maaf ya. Aku memang tidak mampu melayan soal emosi dan perlu fokus terhadap ramai lagi yang betul-betul memerlukan pertolongan. Bersikap negatif tidak akan membawa kita ke mana-mana.


Getting to Zero.
Wallahu a'lam.


Memahami HIV dengan tepat dapat menyekat penularan dan meningkatkan kualiti hidup infected dan affected people. Kita berperanan memperbetulkan keadaan dan mengelakkan penganiayaan. 


"Pertubuhan Positive Warriors Malaysia (PPWM) komited menentang PENGANIAYAAN, STIGMA, DISKRIMINASI, JUDGEMENTAL, DAN MENDIDIK MASYARAKAT secara terbuka."


Aku, hamba-Nya yang dhaif,
Mohamad bin Wahid @ Pie @ AHP
Facebook: Ahp Pie


Info Berkaitan:

Facebook Fanpage PPWM:

Laman Web Rasmi PPWM:


No. Akaun PPWM:
Bank: Maybank
Nombor Akaun: 5560 5750 3949
Nama Pemegang Akaun: Pertubuhan Positive Warriors Malaysia

Para pembaca boleh berkongsi pengalaman melalui Facebook AHP Positive Warriors Support Group (Secret Group). Anda juga dialu-alukan menjadi ahli Pertubuhan Positive Warriors Malaysia (PPWM). Untuk menyertai, sila hubungi admins yang berikut:

Abd. Shukor Mohd Yunus: shux@positivewarriors.org
Hishamudin Rahman: carphatz_04@yahoo.com