Tuesday, February 03, 2015

LGBT ATAU KECELARUAN GENDER?





Aku tahu pandanganku ini bakal mengundang kontroversi, tetapi wajib ke atasku bercakap benar. Ini sekadar pandangan peribadi berdasarkan sedikit pengalaman yang sentiasa memberi kaunseling terhadap komuniti dan sebagai seorang Muslim yang dibesarkan dan mempunyai sedikit basic dalam bidang agama.

Setuju atau tidak, terpulang kepada diri masing-masing. Sila baca secara dewasa dan terbuka. Tidak setuju, abaikan. Tak perlu kecoh-kecoh.

Aku akui bahawa sejak didiagnos sebagai people living with HIV (PLHIV), aku turut memberi sokongan terhadap komuniti. Aku memang menjalin silaturrahim dengan ramai lesbians, man sex man (gay), biseksual, dan transgenders atau selalu diistilahkan sebagai golongan LGBT. Bahkan adalah biasa aku dituduh sebagai biseksual.

Ada sebahagian mereka yang masih aktif dengan cara hidup tersebut. Malah ada di kalangan mereka adalah sex workers.

Aku tidak menyisihkan mereka kerana menghukum bukan caraku dan penguatkuasaan bukan dalam bidang kuasaku. Aku tidak mencampuri urusan peribadi dan sekadar memberikan pandangan jika diminta. Bagi aku, kita ada tanggungjawab terhadap diri masing-masing. Setakat ini, mereka tidak pula menjauhkan diri dan perlu dingatkan bahawa tidak semestinya mereka juga adalah PLHIV.

Mereka yang sering menghubungiku untuk mendapatkan pandangan akhirnya menjadi sahabat akrab. Kami sering bertanya khabar dan berkongsi sokongan melalui call, WhatsApp, dan sebagainya. Mendengar keluhan dan rintihan mereka menjadi rutin harianku. Tidak kisah apa juga latar pendidikan dan karier mereka.

Fakta

Apabila seseorang dilahirkan, jantinanya dikenal pasti melalui alat kelamin. Jika alat kelaminnya lelaki, hakikatnya tetap lelaki. Jika alat kelaminnya perempuan, hakikatnya tetap perempuan sekalipun ada yang telah mengambil keputusan melakukan pembedahan untuk membuang atau menukar alat kelamin masing-masing. Langsung tiada kaitan dengan LGBT.

Dalam proses pendewasaan, faktor persekitaran seperti bagaimana individu tersebut dididik, pergaulan, dan pengalaman peribadi membentuk keperibadian, psikologi, naluri, dan kecenderungan seksualiti. Malah atas nama dakwah, aku berkompromi apabila ada yang mendakwa bahawa ianya berlaku sejak kecil tanpa apa-apa faktor sampingan. Namun, ujian Allah tetap ujian Allah dan lebih ramai yang diuji dengan berbagai-bagai ujian Allah yang lebih besar.

Orientalis hanya melihatnya dalam skop human right dan nature sahaja. Maka terciptalah istilah LGBT.

Perjuangan orientalis sangat terencana supaya golongan yang sedang diuji ini mesti diberikan hak atas prinsip 'keadilan' dan sama rata mengikut acuan dan pemikiran mereka. Kononnya setiap manusia berhak menentukan nilai dan hak hidup masing-masing.




Kecelaruan Gender

Istilah yang tepat bagi individu yang merasakan psikologi dan seksualitinya berbeza dengan jantina anugerah Allah adalah golongan yang berdepan dengan ujian "Kecelaruan Gender". Islam tidak pernah mengiktiraf LGBT.

Pandangan Islam Tentang Kecelaruan Gender

Khunsa

Khunsa ialah individu yang tidak diketahui jantinanya sama ada lelaki ataupun perempuan kerana mereka dilahirkan dengan memiliki zakar dan faraj serentak ataupun tidak memiliki kedua-duanya langsung semenjak dilahirkan.

Khunsa terbahagi kepada 2:

1. Khunsa musykil (khunsa yang diragui)
2. Khunsa ghair musykil (khunsa yang tidak diragui)

Khunsa musykil ialah individu yang tidak diketahui langsung jantinanya disebabkan tiada sebarang tanda-tanda yang boleh diklasifikasikan sebagai lelaki atau pun perempuan.

Manakala khunsa ghair musykil pula ialah individu yang boleh dipastikan dan dikategorikan sebagai lelaki atau pun perempuan berdasarkan fungsi alat kelamin yang lebih dominan dan fitrah (semulajadi) mereka yang hakiki.

Pakar psikologi, genetik, dan perubatan hendaklah mengesahkan status mereka sama ada lelaki atau perempuan. Jika sudah pasti, mereka dibenarkan menjalani rawatan hormon dan pembedahan jantina.

Hukum Berkahwin

Harus dari sudut hukum syarak bagi khunsa ghair musykil untuk berkahwin jika alat kelaminnya berfungsi mengikut jantina yang telah ditentukan oleh pakar, tetapi haram bagi khunsa musykil untuk berkahwin.

Jika khunsa ghair musykil itu seorang lelaki, maka pasangannya mestilah perempuan. Jika dia itu seorang perempuan, pasangannya ialah seorang lelaki. Malah harus juga bagi khunsa ghair musykil untuk memotong atau membuang salah satu alat kemaluannya yang tidak berfungsi sama ada untuk bersetubuh atau pun untuk kencing (membuang air kecil).

Mukhannas

Mukhannas pula bermaksud, seseorang lelaki yang menonjolkan dirinya menyerupai wanita kerana mereka yakin bahawa psikologi dan mental mereka adalah wanita. Malah ada yang lebih 'Islamik' turut 'menutup aurat' sebagai seorang Muslimah sedangkan mereka tetap hanya mempunyai zakar sahaja.

Masyarakat Melayu lebih mengenali mukhannas sebagai ‘pondan’ atau ‘Mak Nyah’ iaitu lelaki yang bertindak menyerupai wanita. Mereka mempunyai ramai peminat yang tersendiri. Orientalis mengklasifikasikan mereka sebagai transgender (TG).

Beza Khunsa dan Mukhannas

Perbezaan di antara khunsa dan mukhannas adalah sangat ketara. Khunsa memiliki zakar dan faraj serentak ataupun tidak memiliki kedua-duanya langsung semenjak dilahirkan.

Sedangkan mukhannas hanya memiliki zakar sahaja semenjak dilahirkan, tetapi bersikap seperti seorang wanita disebabkan dorongan naluri dan ujian jiwa (kecelaruan gender) yang dialami sehinggakan ada yang sanggup menjalani pembedahan plastik untuk memiliki faraj dan payudara.

Dengan kata lain, seorang mukhannas itu sebenarnya adalah seorang individu yang diuji dengan kecelaruan gender.

Pasti sekali bahawa Allah menjadikan khunsa itu sebagai ujian kepada mereka dan kepada kita sebagai anggota masyarakat serta sebahagian daripada bukti kekuasaan-Nya.

Jika kita melihat ianya wajar diterima sebagai nature, ianya turut melibatkan ujian iman dan akan mempengaruhi minda supaya kekal serta selesa dengan ujian yang kononnya telah ditakdirkan oleh Allah Taala.

Cadangan Penyelesaian

Golongan yang melihat isu ini dalam konteks Islam yang syumul menganggap semua ini sebagai ujian Allah. Setiap ujian Allah ada berbagai-bagai bentuk dan cara mengikut kemampuan masing-masing. Jika kita tidak kaitkan setiap ujian dengan Allah Yang Maha Adil dan Maha Bijaksana, hidup kita akan merana.

Kita tidak boleh menganggap mudah bagi mereka yang diuji dengan ujian tersebut hanya kerana kita tidak diuji sedemikian. Ianya bukanlah semudah 'on off' suis atau sekadar menyebut A, B, dan C.

Ianya memerlukan ilmu, ijtihad, dan mujahadah yang sangat besar, sesuai dengan ujiannya yang juga cukup besar. Tersalah pendekatan, mereka akan lari.

Tekad untuk berhijrah, menjaga solat, menjaga pergaulan, bergaul dengan individu yang memahami, dan dapat membimbing untuk membina kekuatan sangat penting.

Banyak ujian hidup tidak mampu dihadapi bukan kerana tiada jalan penyelesaian, tetapi apabila kita (tidak kira walaupun memiliki selori ijazah dalam bidang agama) gagal menjaga hubungan dengan Allah dan sesama manusia.

Dalam masa yang sama, Islam tidak akan berkompromi dalam aspek hukum kerana Islam ada peraturan dan kehidupan abadi. Beruntunglah bagi mereka yang mengambil iktibar dan pengajaran di sebaliknya. Hidup di dunia terlalu singkat dan ramai yang terpedaya dengan ujian-Nya. Dunia bukan untuk dimiliki, tetapi sekadar persinggahan dan ujian Allah.

Pesanan Kepada Anggota Masyarakat




1. Jagalah diri dan keluarga masing-masing daripada azab neraka. Isu ini timbul sebenarnya banyak berpunca daripada kelemahan ibu bapa sendiri yang gagal memainkan peranan yang tepat.

Sia-sia mendesak anak-anak kita untuk menjadi sempurna sedangkan kita gagal menjadi contoh terbaik yang paling hampir. Past is past!

2. Semua insan mahu menjadi ahli syurga, tetapi realiti hidup manusia pasti berbeza pemikiran. Daripada berdebat yang tiada kesudahan, baik kita abaikan sahaja golongan yang melihatnya sebagai nature dan selesa dengan situasi tersebut.

Fokus kita adalah kepada golongan yang mahu atau sedang mencari penyelesaian.

Sekali lagi diulangi, kita bertanggungjawab terhadap diri sendiri. Pemimpin bertanggungjawab memimpin dan menjaga kemaslahatan masyarakat. Kita jalankan tanggungjawab kita. Tidak perlu counter tanggungjawab orang lain sedangkan kita hanya berdiam diri.

3. Jangan cemuh atau jauhi mereka. Menyelesaikannya tidak cukup sekadar membaca 1 atau 2 dalil al-Qur’an atau hadis dan kemudian kita berlepas tangan. Santunilah dengan berhikmah dan mauizatul hasanah (bijaksana dan tunjuk contoh yang baik) kerana mencemuh tidak akan menyelesaikan masalah. Bahkan antara punca mereka lari ialah apabila kita terlalu mendesak dan ada pula yang mengambil kesempatan.

Kita sendiri jika diuji seperti mereka belum tentu mampu bertahan. Malah aku yakin ramai yang kecundang. Siapa yang boleh dakwa aku bersalah jika aku tinggal sebilik dengan seorang lelaki atau perempuan tinggal sebilik dengan perempuan? Hari-hari melihat tubuh yang menggiurkan di depan mata.

Ramai di kalangan mereka yang aku kenali adalah insan-insan hebat yang banyak berjasa kepada agama, bangsa dan negera. Dalam masa yang sama sangat tabah dengan ujian Allah terhadap mereka.

Sebahagiannya pula memang mahu berhijrah dan sedang memulakan hijrah, tetapi sangat tertekan apabila sentiasa dipersendakan masyarakat. Malah ada yang diketawakan apabila berada di masjid dan disindir kerana masih belum dapat membuang payudara silikon. Masjid sepatutnya adalah tempat yang paling selamat.

Dunia IT sekarang boleh dieksploitasi dengan mudah untuk meneruskan apa juga kecenderungan hidup melalui pelbagai cara. Menyisih akan tambah memudaratkan. Jangan disangka anak kita yang lebih banyak berada di dalam bilik mengadap laptop itu selamat daripada seks sejenis, penyalahgunaan dadah, zina dan sebagainya.




Golongan Yang Diuji

Bagi golongan yang terjebak dengan perhubungan dan perkahwinan sejenis, sedarlah bahawa lama-kelamaan anda akan sentiasa dalam dilema. Semakin berusia, semakin terasa bersalah. Jiwa akan terasa sangat kosong selagi ada sisa-sisa iman dalam diri. Pemberontakan dalaman sehingga membawa kepada major depression biasa aku saksikan.

Walaupun permulaannya kelihatan seperti mustahil, tetapi Allah itu Maha Luas rahmat-Nya. Kita perlu ada keberanian untuk berhijrah dan pasti ada inayah Allah datang secara beransur-ansur.

Ramai yang telah aku saksikan berjaya. Ramai yang on off (sekurang-kurangnya masih pada peringkat mujahadah), dan ramai juga yang kecundang lantaran tewas dengan nafsu.

Cuba tanya diri sendiri:

1. Sampai bila?

2. Bukankah 'kekuatan' dan selamat yang dirasa itu sebenarnya hanya apabila berada dalam kelompok sendiri tetapi terasa sangat kosong?

2. Adakah kita benar-benar bersedia untuk dikafankan dan diuruskan pengkebumian dengan identiti dan amalan hidup yang kita pilih sekarang?

3. Bersediakah kita jika pada suatu hari ayah kita tiba-tiba berkata, "Ayah nak ikut kau drag. Ayah sebenarnya dah tak mampu nak sembunyikan naluri ayah untuk transform. Terseksa hidup begini dan selama berkahwin dengan mak kau, ayah tidak pernah bahagia. Cinta sebenar ayah pada pakcik Pie sebelah rumah tu. Ayah nak sehidup semati dengan dia."

4. Kehidupan abadi kita di mana?

Setidak-tidaknya kita sama-sama memelihara aib dan maruah masing-masing. Usah dipamerkan secara terbuka kecenderungan dan kesongsangan tanpa sedikit pun rasa bersalah. Setiap perbuatan kita akan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak.

Ujian Allah ada pelbagai. Ada yang mudah tewas dengan zina, ada yang mudah tewas dengan judi, ada yang mudah tewas dengan kecantikan, ada yang mudah tewas dengan harta dan pangkat, ada yang dilahirkan tanpa kemampuan batin, ada yang ditakdirkan tidak mampu melahirkan zuriat, ada yang dilahirkan tidak bertemu jodoh, ada yang dilahirkan sebagai OKU, atau ditimpa berbagai-bagai penyakit kronik sejak bayi yang lebih teruji. Jika kita melihatnya dengan kaca mata iman, segala-galanya menjadi indah dan mudah.

Allah tidak melihat kepada hasil, tetapi Allah melihat kepada jihad dan effort kita. Jihad melawan nafsu adalah antara sebesar-besar jihad.

Aku petik kata-kata seorang insan yang diuji dengan kecelaruan gender: "Say hello to hijrah." Langkah pertama amat penting kepada beribu-ribu langkah yang seterusnya. Rahmat dan kasih sayang Allah terhadap kita tidak terbanding.

Wallahu a'lam.


Memahami HIV dengan tepat dapat menyekat penularan dan meningkatkan kualiti hidup infected dan affected people. Kita berperanan memperbetulkan keadaan dan mengelakkan penganiayaan. 


Wallahu’alam.


"Pertubuhan Positive Warriors Malaysia (PPWM) komited menentang PENGANIAYAAN, STIGMA, DISKRIMINASI, JUDGEMENTAL, DAN MENDIDIK MASYARAKAT secara terbuka."


Aku, hamba-Nya yang dhaif,
Mohamad bin Wahid @ Pie @ AHP
Facebook: Ahp Pie


Info Berkaitan:

Facebook Fanpage PPWM:

Laman Web Rasmi PPWM:


No. Akaun PPWM:
Bank: Maybank
Nombor Akaun: 5560 5750 3949
Nama Pemegang Akaun: Pertubuhan Positive Warriors Malaysia

Para pembaca boleh berkongsi pengalaman melalui Facebook AHP Positive Warriors Support Group (Secret Group). Anda juga dialu-alukan menjadi ahli Pertubuhan Positive Warriors Malaysia (PPWM). Untuk menyertai, sila hubungi admins yang berikut:

Abd. Shukor Mohd Yunus: shux@positivewarriors.org
Hishamudin Rahman: carphatz_04@yahoo.com