Saturday, March 26, 2011

KENALI MAJLIS AIDS MALAYSIA


Majlis AIDS Malaysia (MAM) telah ditubuhkan pada 1992 untuk berkhidmat sebagai payung organisasi bagi menyokong dan menyelaras hasil usaha kerja organisasi-organisasi pada isu-isu HIV/AIDS di Malaysia. MAM bekerjasama dengan agensi-agensi kerajaan, sektor swasta dan organisasi-organisasi antarabangsa untuk memastikan satu tindakan yang komited dan berkesan kerja-kerja yang dilakukan oleh Badan Bukan Kerajaan (NGO) tentang isu-isu HIV/AIDS di Malaysia.

MAM merangkumi Sekretariat dan Ahli-ahli Gabungannya yang bekerjasama sebagai satu pasukan yang meliputi seluruh negeri dan berkhidmat sebagai satu suara bagi pihak komuniti. Selain dari menyelaras dan memperkemaskan program bersama Ahli-ahli Gabungannya, Sekretariat MAM juga menyediakan keperluan latihan, dana dan sumber-sumber lain bagi melaksanakan program HIV/AIDS yang berkesan kepada pelbagai komuniti di Malaysia.

SEKRETARIAT MAM MEMBANTU MEMUDAHKAN AKTIVITI AHLI-AHLI GABUNGANNYA DALAM:

MENGKOORDINASI program HIV/AIDS melalui perancangan program tahunan berstruktur dengan matlamat bagi mengurangkan pendedahan HIV bagi kumpulan sasaran mereka (tebaran geografi dan semua kumpulan sasaran) melalui program pencegahan, penjagaan dan sokongan.

PENINGKATAN KAPASITI melalui latihan, program pengurusan, kewangan, advokasi dan teknikal (proses peningkatan kapasiti Sekretariat).

ADVOKASI bersama pemegang kepentingan lain (NGO, rangkaian-rangkaian, badan-badan agensi kerajaan yang lain dan sektor swasta) bagi menyemai keperluan tindakan segera HIV/AIDS dan mewujudkan satu persekitaran sedia ada

OBJEKTIF UTAMA BAGI MAM ADALAH:

  • Meningkatkan kesedaran HIV/AIDS
  • Mencegah penyebaran HIV
  • Menghapuskan diskriminasi, stigma dan prejudis yang berkaitan dengan HIV/AIDS
  • Menggalakkan dan melindungi hak asasi mereka yang terjejas oleh HIV/AIDS
  • Memastikan kualiti kehidupan yang terbaik bagi mereka yang dijangkiti HIV/AIDS
  • Menyediakan penjagaan dan sokongan kepada individu-individu yang dijangkiti HIV/AIDS

WAWASAN

Membebaskan masyarakat daripada kesan negatif HIV dan AIDS di mana wabak AIDS dapat dikawal melalui pencegahan komprehensif, rawatan, penjagaan, sokongan dan kesan pengurangan perkhidmatan, terutama untuk populasi yang mudah terdedah dan dipinggirkan.

MATLAMAT

Matlamat Majlis AIDS Malaysia adalah untuk mewakili, memobilisasikan dan mengukuhkan organisasi badan- bukan kerajaan dan komuniti bagi memastikan komitmen politik dan keberkesanan respon dalam persekitaran sokongan pada negara dan peringkat tempatan. Dalam usaha penskalaan yang seragam, Majlis AIDS Malaysia akan bekerjasama dengan kerajaan, sektor swasta, organisasi antarabangsa, dan mereka yang hidup dengan HIV.

Layari laman web mereka di sini