Tuesday, March 01, 2011

KESAN RAWATAN HAART (KISAH BENAR)

Aku mempunyai ramai rakan emel yang senasib denganku. Salah seorangnya ialah isteri kepada seorang HIV positif yang sangat tabah dan mengkagumkan. Suami beliau baru sahaja memulakan rawatan HAART.

Antara kebimbangan utama pesakit HIV untuk menerima rawatan HAART ialah tentang kesan sampingannya. Setiap individu mengalami kesan sampingan yang berbeza dan kebanyakan cerita agak mengerikan. Rakanku tadi menceritakan suami beliau muntah teruk, mengantuk dan lesu akibat kesan sampingan rawatan tersebut.

Disebabkan aku sendiri belum memulakan rawatan HAART, aku cuba bertanya rakan-rakan yang lain. Alhamdulillah aku berpeluang berkongsi pengalaman dengan seorang lagi rakan HIV positif.

Untuk maklumat bersama, aku kongsikan pengalaman beliau di sini.
Terima kasih banyak-banyak Encik XXX ya! Maaf, aku kongsikan pengalaman saudara di sini. 
 


Hi AHP...maaf sangat sebab lambat reply, computer just reformat. Ada masalah.

About rawatan HAART, AHP jangan risau sangat. Ianya bergantung kepada sistem ketahanan badan seseorang...

Biar saya cerita dari mula pengalaman saya...pada permulaan tu saya pun agak takut juga bila dengar kesan kesan sampingannya. Ya Allah, takut sangat... ada yg muntah muntah, pengsan, kulit tumbuh ruamlah dan macam macam...

Tapi Alhamdulillah, semua terletak pada kekuatan diri kita juga. Saya bersyukur sangat kerana saya tidak menghadapi komplikasi yg teruk.

Saya cuma alah pada bau masakan, bau perfume.. macam alahan org hamil pula jadinya. Hehehe...saya tak boleh makan makanan laut yang tak segar... so saya elakkan makan makanan laut. Perut akan sentiasa rasa kembung dan kenyang. 2 minggu pertama asyik mengantuk aje...

So, itu sajalah kesan sampingan yang saya alami. Saya harap AHP jangan bimbang. Yang penting AHP kena kuat semangat.

Tapi about disiplin makan ubat adalah cabaran yg paling besar. Susah yang amat... 5 month pertama virus load saya menurun sampai 24 saja tetapi selepas itu saya selalu masuk larian semi marathon dan makan ubat agak lambat. Virus load saya naik. Doc ingatkan saya skip ubat. After saya explain, dia nasihat saya ubah jadual makan. Before, saya makan 8am dan 8pm tetapi pada bulan 12 saya start makan pukul 9am dan 9pm.This is the best time untuk saya la...

So bulan 6 nanti saya kena check darah sekali lagi. Saya harap virus load saya menurun. Saya pun bimbang juga takut ubat yang saya makan ni dah tak berkesan lagi tapi saya mohon pada Allah tolong saya...dan saya sekarang amat berhati-hati dengan jadual makan ubat.

Alhamdulillah sekarang saya dapat tepati masa sejak ubah masa makan ni. Bulan Januari dulu terlewat 20 minit Alhamdulillah saya cepat teringat yang saya belum makan ubat . Sibuk dengan kerja sampai tak dengar alarm makan ubat yg saya set kat handphone...

AHP, kalau nak tanya apa apa, e-mail or sms or call saya after 8pm...insyaAllah mana yang saya boleh tolong, saya akan tolong...

Semoga Allah memberi kita hikmah kepada kita semua. Saya sekarang sedang belajar memperbaiki diri saya. Sedang kerja kuat untuk berubah. Saya harap saya dapat berubah sedikit demi sedikit...insya-Allah!

Wassalam....
 


AHP: Hebat semangat kawan kita ni... Ada sesiapa lagi yang nak kongsi tips dan pengalaman? Perkongsian beginilah yang kita mahukan. Jika ada, silakan… memang sangat dialu-alukan.