Friday, February 18, 2011

RAWATAN DAN KHIDMAT NASIHAT UNTUK PESAKIT HIV


Bagaimana cara merawat?
Tidak, masih tiada lagi ubat untuk merawati HIV/AIDS. Walaubagaimanapun  penggunaan ubat anti-virus HIV dapat melambatkan proses penyakit ini.

(AHP: Bermakna ianya sama sahaja dengan penyakit-penyakit kronik yang lain).

Info Rawatan;
Rawatan untuk HIV melibatkan pemusnahan kuman virus tersebut dan merawat simptom yang dialami oleh pesakit seperti ubat antiretrovirus yang menyerang dan memusnahkan retrovirus, termasuklah HIV.

Beberapa tahun kebelakangan ini, para penyelidik telah mencapai kemajuan besar dalam penghasilan pelbagai rawatan pilihan AIDS/HIV.

Sejak akhir tahun 1980-an, para profesional perubatan di Amerika Syarikat telah menggabungkan ubat antiretroviral ke dalam rejimen rawatan yang dipreskripsikan kepada pesakit yang dijangkiti.

Kombinasi tiga atau lebih ubat antiretroviral yang biasanya dipanggil ‘dadah koktel’ didapati berkesan dalam menurunkan paras jangkitan HIV dalam tubuh individu yang dijangkiti dengan cara memperlahankan perebakan HIV

Lain-lain termasuklah perencat protease, Nucleoside Reverse Transcriptase Inhibitors (NRTI) dan Non-nucleoside Transcriptase Inhibitors (NNRTI) serta gabungan ubat-ubatan di atas.  
(AHP: Aku pun payah nak faham istilah ni secara tepat. Semasa doctor menerangkannya, aku angguk-anggukkan aje. Kononnya macam faham sangatlah)

Untuk keterangan lanjut tentang rawatan secara klinikal, sila klik sini

Di samping terapi ubat-ubatan dan kaunseling, pemakanan yang sihat boleh menyumbang ke arah kehidupan yang lebih panjang dan sihat untuk pesakit AIDS.

Makanan berkhasiat membantu pesakit AIDS mengekalkan kesihatan mereka dengan memberikan perlindungan daripada komplikasi jangkitan berkaitan HIV.

Pengambilan makanan berkalori tinggi bersama protein dan karbohidrat yang cukup, boleh mempertahankan diri dari kekurangan zat makanan, malserapan nutrien, penurunan sistem imun dan susut badan.

Pemakanan yang baik akan membantu mengurangkan kesan buruk dadah dan juga meningkatkan kebolehan tubuh untuk menyerap ubat-ubatan tertentu

Terdapat bukti yang kukuh mengenai senaman yang dapat memperbaiki mood dan kualiti hidup individu positif HIV – menjadikan mereka lebih kuat, meningkatkan daya ketahanan dan melindungi mereka daripada infeksi

Pencegahan AIDS memerlukan disiplin dan kekuatan diri. Keperluan ini kadang-kadang sukar untuk dipenuhi tetapi ia berkesan dan mampu menyelamatkan nyawa.

Di manakah saya boleh dapatkan keterangan lanjut?
Pertubuhan-pertubuhan berikut boleh menjawab kemusykilan dan membantu anda dalam membuat keputusan yang sewajarnya.

Majlis AIDS Malaysia (Unit Maklumat Rawatan)
(03) 4043 9711 / 4045 1033
Isnin - Jumaat 9:00 am – 5:30 pm

Malaysian AIDS Council (Hopis Cahaya)
(03) 4045 0133
Isnin - Jumaat 9:00 am – 4:00 pm

Positive Living
(03) 4044 4611
Isnin – Sabtu 9:00 am – 5:30 pm

Hospital Kuala Lumpur
(03) 2692 1044/5228/5238
Isnin - Jumaat 9:00 am – 4:00 pm

Hospital Universiti
(03) 7956 4422
Isnin - Jumaat 9:00 am – 4:00 pm

Tenaganita
(03) 2691 3681/91
Selasa - Sabtu 10:00 am – 6:00 pm

Community AIDS Service, Penang
(04) 229 9566
Isnin - Jumaat 10:00 am – 5:00 pm

Sumber: sini


AHP: Aku harap pembawa virus HIV bijak menyaring maklumat dan jangan bersikaf negative terhadap diri sendiri. Jika perlukan bantuan, kita cuma memerlukan sedikit masa untuk mendapatkannya. Banyak pihak yang sedia membantu.

8 comments:

  1. Pernah jugak perkataan " drug cocktail " ni tapi apa aku tahu perlukan belanja yang bukan murah.

    Beb, kadang2 ada cam experiment gitu kan? pihak perubatan mintak volunteers untuk cuba ubat2 baru...

    ReplyDelete
  2. deaf-angel,
    t kasih.

    hnya yg bhati cekal saja yg berani jadi volunteers tapi mereka biasanya mdapat rawatan dan pemerhatian yg lebih rapi.

    ReplyDelete
  3. kat mana saya boleh dapatkan elisa test kit ye?ada dijual di farmasi tak?or mmg kena pergi ke klinik jugak utk buat test cd4?klau ada dijual di farmasi...bleh sy tau kat mana yg terdekat area taman melawati...thanks...

    ReplyDelete
  4. Salam Tuan,

    Semuga tuan dan rakan-rakan PLHIV tabah dalam menghadapi ujian Allah SWT ini. Captain ada sedikit doa-doa untuk rawatan HIV/AIDS. Jika ada masa sila baca N3 ini semuga AHP dan rakan-rakan disembuhkan. InsyaAllah sama-sama kita membantu supaya yang senasib dengan AHP dapat manfaatkannya.

    Ini sebagai ikhtiar kerana sakit dan sembuh itu semuanya datang dari Allah SWT. Semuga AHP dan rakanx dirahmati-Nya.

    http://www.resepirahsiaku.com/2012/06/doa-rawatan-untuk-pesakit-hivaids.html

    Jazakallahu khairan.

    ReplyDelete
  5. Adakah pesakit yang telah dijangkiti hiv boleh kekal hidup sihat tanpa bantuan ubat2an yang dikhaskan untuk pesakit hiv tetapi hanya mengamalkan pemakanan yang sihat sahaja..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak benar , kerana belum terbukti secara total sehingga ke hari ini.
      Walaubagaimanapun kita tetap digalakkan menjaga prestasi kesihatan kita dari masa ke masa dalam apa segipun samaada dari segi pemakanan , gerakkerja , cukup tidur , tidak tention serta berfikiran positif.

      Delete
  6. Salam..tuan,abg saya nak tanya skit.sekarang saya betul2 takut dan saya dah beristari..saya pernah terjebak dgn aktiviti berisko ni..saya bukan melangan pelacur,tapi saya melakukan perempuan yg saya x tahu lata belakangnya..selepas saya tahu dia sudah ramai bermain dgn lelaki lain..hati saya ckp marah dan takut..apabila saya tanya dia ad juga bermain org kaki pil kuda ..hati ckp hancur.. saya memang takut dan strees...mula2 kesan saya terima gatal seluruh tubuh..lepas tu mula2 saya makan ubat antibiotik sipilif sampai 3 biji sekali ..sampai saya sakit tekak dan tanda merah dalam tekak..berlarut sampai sebulan..saya x tahu apa saya bt..ubat tu kawan saya bagi...lepas tu naik pula sama seperti jerawat kat belakang kemerah berbiji biji.. ..sterss memang x blh tidur....deman selesa..sakit kepala ada lah tapi 1-4 hari jer..saya pergi jimpa doktor..doktor klu nak test hiv kena ckp 6 bln.baru blh kesan..jadi doctor suruh saya test darah mengenai sipilif dan hepetitis b..result dia - negetif.....hari demi saya mula takut sampai kaki selalu sejuk...mula timbul datang kesan kesemutan di kaki dan tangan...sampai sekarang...apabila bawa dlam blog hiv saya ayik menangis dan takut..apa2 akan terjadi pada isteri saya..timbul pula gatal pada istrri saya..hati saya mula hancur...anak saya pertama naik chicken pox lepas berpindah apa istari saya..timbul pula bengkak kelenjar di belakan kepala Istari saya..aduhhhh...saya yrus menagis dan strees...ada kah tu ada hiv ke abg...tlg bantu saya ...

    ReplyDelete
  7. Salam,

    saya mengalami tanda2 hiv sejak 10 tahun nan lalu,tahun 2013 adalah sampai tahap saya hilang upaya untuk bekerja dan menjalani hidup sihat,saya sangka saya hanya dijangkiti virus denggi kerana ujian cd4 saya rendah,atas nasihat doktor panel saya beranikan diri untuk buat ujian hiv di klinik kesihatan,doktor suspek hiv kerana saya sering demam,lemah,berat badan turun melampau dan tekak saya ada ulser dan kemerahan.
    Di klinik,staff nurse buat ujian hiv kit 2 kali kerana keduanya hiv positif,dia terus report kat doktor dan saya dikehendaki menghantar sampel darah ke makmal kementerian kesihatan dan terpaksa menunggu sebulan untuk confirmation hiv,saya begitu stress,sedih,malu dan trauma,dimana kah tempat untuk mengadu dan risiko saya akan dibuang kerja oleh majikan dan tidak mungkin saya mampu bekerja lagi kerana saya tidak boleh menyembunyikan penyakit hiv ini dengan mana2 majikan sebab saya ada rekod dgn pihak hospital,faktor fizikal saya yg seperti zombie bergerak juga akan di suspek oleh sesiapa pun.saya cuma risau kan keadaan kesihatan saya,hutang kereta,hutang kredit kad,personal loan,kos sara hidup dan ibu saya di kampung sebab saya pemberi sumbangan kerana ibu menjaga adik dan abg saya yg oku.emosi saya terganggu,saya dah buntu,saya akan hilang pendapatan,memikirkan itu sahaja buat saya bertambah sakit dan lemah,dimana lah tempat nak mengadu.keluarga saya dah tentu sukar menerima saya disebabkan hiv dan mereka juga hidup dalam kesusahan,saya pun tak mahu membebankan ibu saya dan memalukan dia di mata masyarakat.
    Walaupun saya terlambat untuk tahu penyakit hiv saya ini,iaitu hampir 10 tahun saya rasa sungguh terkejut kerana saya masih hidup lagi,tapi prestasi kerja menurun sejak tahun lepas dan saya sering mc membuatkan majikan tak mahu sambung kontrak,dua bulan menganggur saya baru start keje bulan februari lepas,tapi pihak majikan dapat mengesan masalah kesihatan saya,kini apabila majikan saya dapat keputusan hi, atas budi bicara mereka samada saya akan di buang kerja atau di beri cuti rehat.saya masih under probation dan tak mungkin saya dapat pampasan.
    Saya harap perkongsian saya ini di jadikan ikhtibar,serah diri kepada allah dan allah yang maha mengetahui segalanya tentang kita,ajal maut di tangan allah sebab sehingga kini saya masih hidup,berita baik jika kita tahu lebih awal sebab proses pemulihan akan dapat di lakukan awal,jangan lah takut atau malu kerana kita tak minta semua ni,allah sedang menguji kita...

    Saya boleh dihubungi via email zinaiwee@yahoo.com

    terima kasih.

    ReplyDelete

Sila berikan pandangan positif anda dan semoga segala perkongsian maklumat akan mendapat ganjaran daripada Allah SWT.