Thursday, February 03, 2011

BERHENTI MENYEBARKAN VIRUS MELALUI SEKS!


Ini adalah perkara yang amat-amat penting untuk disedari oleh asymptomatic patient. Hal ini demikian kerana mereka secara fizikal sihat, walaupun hakikatnya virus HIV telah menular seluruh badan dan mengganggu sistem pertahanan badan di tahap "molecular level".

Berhenti membuat seks!

Perkara ini sangat penting. Jangan pentingkan diri anda dan menghukum orang lain yang tidak berdosa.

Kamu tidak akan dijangkiti atau menjangkiti sekiranya kemaluan kamu, mulut atau dubur tidak bersentuhan dengan  kemaluan, mulut atau dubur orang lain.

Seks yang selamat adalah erotic massage (urutan erotic), masturbasi (onani, melancap) atau handsjob (mutual masturbation).  Oral seks seperti bercumbu hakikatnya tidak berbahaya, tetapi sekiranya pesakit ada ulcer mulut, masalah gigi sampai ada darah, atau pun memang ada kecederaan dalam mulut, yes, you can be infected!

Kondom? Sedangkan orang yang pakai kondom pun masih boleh menderma air mani kepada wanita, inikan pula Virus HIV! Bahan kimia dalam kondom (spermacides) boleh membunuh sperma lelaki tetapi tidak mampu membunuh HIV.

Golongan homoseksual sangat tinggi risikonya sehinggakan di hospital sekiranya seorang lelaki dikesan menghadapi HIV, ada 3 perkara dalam kepala seorang doctor, pertama dadah, kedua golongan homoseksual, ketiga seks bebas UNTIL PROVED OTHERWISE!!


Sumber: sini



AHP: Salah satu pandangan  di kalangan professional untuk renungan bersama. Aku akan publish sebuah entry khas berdasarkan rasa hati pesakit HIV positif yang hidup berkeluarga tentang isu ini dalam entry berikutnya.