Tuesday, February 15, 2011

LUAHAN ISTERIKU YANG TERCINTA (2)



first time dpt berita tsbt, abg inform pd aku & kakak di sebuah r&r on the way ke utara tanah air. aku x bersama abg sewaktu doktor deliver perkara tersebut. masa dlm keta lps abg jupe dokter, abg bg hints sblm abg deliver d news, "think of the worst disease u cud ever imagine."

personally, mmg aku ada terfikir ttg hiv tu, sbb itu la d worst disease yg aku tau (besides penyakit jiwa dan hati, of course), cuma aku rasa x logik langsung abg dpt disease tu. i know my husband for 9 years. and that gives me a great deal of time to know him pretty well.

selepas abg inform perkara tu, personally mmg aku terkejut walaupun dah bersedia awal semasa abg bg hints tersebut. aku rasa, besarnya ujian Allah kpd abg, kpd kami sekeluarga. kepala otak aku ligat berputar, mana pulak dtg nya virus tu leh masuk dlm badan abg?

substance abuse thru syringe mmg x pernah. bad sex x pernah. paling dekat yg boleh aku ingat, blood transfusion jer lah. also pernah la once abg buat foot treatment yg ikan gigit kaki tu. also mmg la pernah buat glucose test d public pharmacies yg guna pencocok yg mcm pen tu (i dunno d exact term). other than that, aku x dpt jumpa jawapan kpd punca virus tersebut.

walau bagaimanapun, alhamdulillah, berkat didikan al-Qur'an dan sunnah, serta abg sendiri mmg selalu mendidik kami sekeluarga, aku masih sedar dgn fitrah qadha' dan qadhar yg Allah dah tetapkan. sedih mmg sedih, terkejut, terpana, tertanya-tanya, x faham, pilu... ada belaka.

tapi sbg seorang dewasa juga, alhamdulillah aku berjaya kawal perasaan serta pemikiran. gangguan syaitan mmg hebat. tp bantuan Allah lebih hebat. alhamdulillah juga, family kami saling sokong-menyokong antara 1 sama lain. masing2 tidaklah panik x tentu hala.

menangis seketika tu normal. tears semasa berdoa juga selalu berlaku pd aku. tp, cukuplah setakat tu utk menunjukkan aku masih seorang manusia normal yg masih ada perasaan. aku struggle really hard utk maintain strong dan tenang (wpun actually aku ni kelam-kabut jgk orgnya). inilah nikmat maturity.

tekanan... mmg besar. siapa x tertekan apabila suami dpt sakit? jgn kata hiv. demam sikit pun mesti isteri dah riso. walaupun suami seorang LELAKI yg diketahui umum sbg individu yg kuat mental, fizikal, dan rasional, tp still mereka adalah manusia biasa yg mempunyai hati dan perasaan.

aku sbg isteri, alhamdulillah so far hiv-negatif, 'senang' la cakap ke abg utk bersabar, sbb bkn aku yg kena. tuan punya badan yg menanggungnya...

subhanallah!!! abg dah tentu paling tertekan walau sehebat mana pun ceria dan tenang terpampang pd wajahnya. pd kebanyakan masa, bila aku renung wajah bersih abg, rasa sayu sgt rasa hati yg aku sembunyikan dgn senyuman.

always aku rayu pd Allah supaya sembuhkan sakit abg sbb Dia yg Maha Menyembuhkan, berikan kekuatan hati, iman dan semangat kpd abg utk menempuh, bkn sahaja sakit yg ditanggungnya, tetapi stigma masyarakat thadap penyakit tersebut wpun kami x pernah menceritakan hal ini kpd sesiapa sahaja yg di luar family kami, kecuali doktor yg merawat abg.

takut? takut pd apa? pd abg? in terms of hiv, no, aku x takut. wpun aku memiliki kulit yg sensitif, senang terluka, tp, no, aku x takut. kalu Allah nk beri sakit, dlm keadaan sihat mcm atlet pun Allah boleh beri. even sex pun aku x takut dgn abg. cuma aku kasihan pd abg sbb aku tau trauma dan risau abg yg sgt mjaga, menyayangi dan mencintai ahli2 keluarganya. but because i love this man so much, sex is one of many ways that i have to express my deep love and passion towards him. the point is, as his wife, one of the closest family member to him, aku x takut pd abg.

alhamdulillah, aku bangga pd anak2 aku yg dpt terima news abah mereka dgn tenang yg tergambar di wajah mereka. dlm hati mereka, wallahu'alam. tapi aku yakin, berkat didikan kami org2 tua dan of course bantuan Allah, mereka dpt meneruskan life mereka dgn abah yg hiv-positif dgn lebih usaha, iman dan semangat.

doa anak2 sgt mbantu org tua. aku yakin mereka sayang dan cintakan abah mereka. dah tentu mereka always doakan kesembuhan dan kekuatan hati abah mereka.

akhirul kalam, semoga abg sentiasa kuat dan tabah dgn segala ujian yg Allah berikan. Allah xkan uji kita dgn ujian yg x mampu kita hadapi. org2 yg diuji mcm abg adalah org yg sgt Allah sayangi. Allah nak abg sentiasa ingat pd Dia. dlm masa yg sama, abg dan kita sekeluarga insha Allah akan dpt meningkatkan tahap keimanan kita bila kita sabar dgn ujian-Nya. mmg sedih, mmg pedih, tapi itulah kita... sentiasa Allah uji sbb kita family terpilih, family yg Allah sayang sgt. together we unite. family sentiasa bersama2 abg. we r one...