Sunday, February 13, 2011

DIHAKIMI SEBELUM DIADILI...(JUDGEMENTAL)


Aku copy entry ini dengan sedikit suntingan daripada blog seorang pesakit HIV sebagai tanda sokongan. Sayangnya beliau sudah lama tidak berkongsi entry baru. Semoga ada sesuatu yang boleh kita pelajari...

Situasi 1 :
Seorang pakcik pakai baju lusuh, jalan ke sana ke mari sambil bawak tin kosong. Dari jauh kita nampak, terus cuba nak elak dr bertembung dengan pakcik tu. Dalam hati, kita cakap, “Tu tak lain nak mintak sedekah la tu. Keje malas, tau nak mintak duit orang je. Jangan harap nak dapat satu sen pun dari aku!”


Situasi 2 :
Seorang perempuan cun giler (haha!) jalan berdua dengan seorang pakcik yg umur nak cecah 60 thn. Pakcik tu dressing setaraf datuk2, eh silap, Dato’2. Tentu orang akan pikir, “Dah tua nak mampus pun x sedar diri lagi.”. Ataupun “Perempuan murahan!!”


Situasi 3 :
Seorang lelaki masuk ke sebuah farmasi, dan menyerahkan perskripsi yg beliau bawa kepada ahli farmasi. Dalam perskripsi tu tertulis ubat2an untuk pesakit HIV. Ahli farmasi tu tentu akan pikir “Ni mesti ada AIDS. Tu la, mase main x ingat. Dah sakit menyusahkan orang.”


Ketiga-tiga situasi di atas menunjukkan sikap ‘judgemental’ masyarakat terhadap pemerhatian mereka sendiri. Sebenarnya kalau kita pikir positif dan rajin bertanya (bukan busy body ye), kadang2 apa yg dilihat tu jauh berbeza dgn apa yg berlaku sebenarnya.

Situasi 1 :
Memang pakcik tu mintak derma, tapi sebenarnya untuk projek pembinaan rumah anak yatim. Bukan sebab dia malas kerja. Tapi pakcik tu pun x patut mintak derma guna tin. Ahaks!!

Situasi 2 :
Atuk dgn cucu la.

Situasi 3 :
Sebenarnya lelaki tu doktor HIV, and dia ambil ubat tu sebab nak tolong pesakit dia yg tak dapat nak pegi ambik ubat dia sbb tgh sakit. (mcm penah dgr je cite ni)..


Sumber: sini