Saturday, February 26, 2011

HAPUSKAN PENYALAHGUNAAN DADAH DAN DEDAH


Kita rehat sekejap.
Suatu petang aku berbual dengan Mak Limah, seorang peniaga minyak urut yang lurus alang di kejirananku.
“AHP, dadah tu sebenarnya apa ya? Lebih kurang je bunyinya macam dedah. Dedah aku tahulah.”
Aku pun, “bla, bla, bla, yada, yada, yada…”

(Aku nak cakap panjang lebar tentang dadah, ramai yang dah tahu dan bagitahu. Google saja, bersepah maklumat boleh jumpa walaupun kadang-kadang yang menulis sebenarnya tak tahu apa-apa tentang dadah. Bunyi cerita, kalah doctor atau professor atau seolah-olah pernah menagih dadah selama 30 tahun.
Penagih dadah ni bukanlah teruk sangat. Mudah untuk kita menyalahkan mereka tetapi adakah kita sedar kebanyakan mereka adalah mangsa keadaan lantas tersasar memilih jalan hitam?
Masalah lebih mencabar apabila dadah jenis sintetik mula dicipta

Antara langkah paling berkesan membenteras dadah ialah menyekat kemasukan dadah atau bahan untuk membuatnya)

Mak limah pun jawab, “eh, kan banyak yang kena tangkap!”  
“itu yang kena tangkap mak Limah…, yang terlepas?”
Mak Limah diam sekejap sebelum bertanya lagi, “macamana nak kawal?”  
“kan saya dah cakap, hapuskan rasuah.”
“iskh… kau ni, apa pula kena mengena dadah dengan rasuah?”
Aku, “fikir-fikirkan.”
Mak Limah, “kaulah bagitahu, sebab tak tahulah aku tanya. Siapa yang patut ubah?” Lajunya Mak Limah bertanya.
“Kita.”
“Macamana?”  
“Fikir-fikirkan,” jawabku acuh tak acuh sambil mengunyah karipap goreng.
“Penatlah, asyik suruh fikir-fikir. Jawablah betul-betul…Dedah pula?” Mak Limah buat-buat muka tak puas hati. Soalan pertama belum dijawab, Mak Limah sekali lagi bertanya soalan kedua.
“Ooo.. kita cerita lain kalilah mak Limah. Dedah pun akhirnya boleh menjadi punca penyebaran epidemic HIV juga mak Limah”
“Epidemic tu apa, HIV tu apa? Macam-macamlah kau ni...”
“Tak apalah Mak Limah, saya belilah minyak urut tu 2 botol. Kaki saya pun memang selalu lenguh-lenguh sebab kencing manis ni.”


"haa... kalau macam tu daripada tadi, kan senang... dah dekat Maghrib ni, aku balik dulu ya!" Mak Limah tersengih sambil mengemaskan botol-botol minyaknya.