Thursday, April 28, 2011

HIV AKIBAT PEMINDAHAN DARAH- (SUDAH TAKDIR?)


 
KUALA LUMPUR: “Bukan salah hospital, waktu itu dia amat kritikal dan memerlukan darah. Pihak hospital sudah melakukan ujian terhadap darah berkenaan sebelum diberi kepadanya.

“Hasil ujian, darah itu menunjukkan negatif virus HIV. Apa yang berlaku adalah takdir dan bukan kecuaian kerana daripada kajian dilakukan mendapati 2.5 peratus daripada jumlah penduduk akan menghidapi penyakit HIV akibat pemindahan darah,” kata Pakar Perunding Kanan Pediatrik dan Penyakit Berjangkit Hospital Kuala Lumpur (HKL) Dr Kamarul Razali ketika mengulas mengenai kejadian seorang remaja lelaki dijangkiti HIV selepas menerima pemindahan darah ketika menghidap demam kuning kronik, 11 tahun lalu.

Remaja berkenaan yang kini berusia 14 tahun dan dirawat di HKL sejak dua tahun lalu menerima pampasan berjumlah RM100,000 daripada kerajaan berikutan kecuaian itu.

Sebelum ini, remaja itu mendapat rawatan susulan di sebuah hospital kerajaan di selatan Semenanjung.

Menurutnya, masyarakat seolah-olah menyalahkan pihak hospital yang dianggap cuai dalam proses pemindahan darah sedangkan ia berlaku di luar jangkaan dan seharusnya ia menjadi tanggungjawab penderma.

“Penderma harus bertanggungjawab sekiranya penderma adalah penagih dadah atau menghidap HIV, mereka tidak seharusnya menderma kerana tindakan mereka itu boleh menyebabkan risiko,” katanya.

Bagaimanapun, Dr Kamarul berkata, dengan perkembangan perubatan, pesakit dapat dirawat dengan lebih baik selain pesakit turut menerima kaunseling bagi memulihkan keyakinan mereka berhadapan dengan masyarakat.

Harian Metro Selasa lalu melaporkan penderitaan seorang remaja yang menghidap penyakit HIV selepas tiga bulan menjalani rawatan pemindahan darah di sebuah hospital kerajaan.

Sumber: sini 

 

Minda AHP: Walau pun keberangkalian untuk dijangkiti cuma 2.5 peratus tetapi bersedialah menjadi sebahagian daripada statictic tersebut apabila kita menjalani prosedur pemindahan organ atau darah. Seelok-eloknya utamakanlah darah ahli keluarga sendiri ketika memerlukan.

Jauhilah kehidupan yang menjadikan kita golongan yang berisiko tinggi dan menderma virus kepada insan lain yang tidak bersalah. Derita mereka, Tuhan sahaja yang tahu.

Bila begini, semua pihak akan cuba berlepas tangan dan jika dibawa ke mahkamah akan mengudang sensasi media, polemic dan tekanan yang tidak berkesudahan sehingga menghilangkan focus terhadap proses rawatan.