Saturday, April 02, 2011

FIDYAH PESAKIT HIV


SOALAN

Salam, Ustaz saya merupakan penghidap HIV positif dan sedang mengambil ubat antiretroviral yang mesti diambil tepat pada masanya. disebabkan saya mengambil ubat ini menyebabkan saya tidak berpeluang untuk berpuasa dalam hidup saya yang akan datang. Di sini saya ingin bertanya ustaz macam mana saya nak bayar fidyah dengan kiraan yang betul. saya sangat jahil. untuk makluman ustaz ini adalah tahun kedua saya tidaksmembayar fidyah kerana kejahilan dan rasa malu kerana kesilapan lalu saya. minta ustaz perjelaskan kepada saya. terima kasih

JAWAPAN
1. Fidyah puasa bermaksud mengeluarkan kadar tertentu dari makanan asasi setempat bagi setiap hari yang ditinggalkan dari puasa bulan Ramadhan dan diberikan kepada orang miskin. Bagi penduduk negara ini, makanan asasinya ialah beras, maka fidyah hendaklah dikeluarkan dengan beras.

2. Kadar fidyah ialah satu cupak, iaitu menyamai 650 gram beras mengikut ukuran hari ini.

3. Satu hari puasa yang ditinggalkan, satu fidyah dikeluarkan. Bagi orang yang tidak dapat berpuasa sepanjang hayatnya, bilangan fidyah adalah mengikut bilangan hari puasa tahun tersebut. Jika bilangan hari puasa suatu tahun itu adalah 30 hari, maka fidyahnya ialah 30 cupak. Jika bilangan hari puasa ialah 29 hari, fidyah adalah 29 cupak. (Jumlah hari dalam sebulan mengikut kalender Islam (yakni kalender hijrah) ialah antara 29 atau 30 hari bergantung kepada anak bulan).

4. Fidyah hendaklah diberikan kepada fakir miskin, tidak harus kepada orang lain. Jika jumlah fidyah adalah banyak (lebih dari satu fidyah), harus memilih untuk memberinya kepada seorang fakir sahaja atau lebih. Namun jika fidyah adalah satu sahaja (yakni secupak), maka hendaklah diberikan kepada seorang fakir sahaja, yakni tidak harus satu fidyah dibahagikan kepada beberapa orang fakir.

5. Harus jika saudara ingin membayar fidyah dengan wang, iaitu dengan melihat harga beras semasa, kemudian menghitung kadar fidyah yang wajib dikeluarkan (iaitu 650 gram x bilangan hari puasa ditingalkan x harga beras semasa), dan wang itu diberikan kepada fakir miskin.

6. Semoga saudara sentiasa dikurniakan ketabahan oleh Allah. Setiap yang berlaku adalah dengan takdir Allah dan ada hikmahnya. Tiada kesakitan yang menimpa seorang mukmin melainkan akan gugur dosa darinya sebanyak kesakitan itu.

Wallahu a'lam.

Sumber: sini


AHP: Aku dimaklumkan bahawa pembawa HIV masih boleh berpuasa kerana waktu tersebut boleh dianjak sepanjang bulan puasa seperti makan ubat di akhir sahur dan di awal waktu berbuka puasa tetapi banyak pula pendapat mengatakan tidak. Nantilah aku confirmkan betul-betul dengan doctor aku.