Sunday, July 31, 2011

HIV – KENAPA TERGAMAK BUAT MACAM NI?

Kali ini aku kongsikan satu lagi pengalaman daripada salah seorang isteri pembawa HIV sebagai renungan bersama. Perkongsian ini beliau kongsikan dalam ruangan komen beberapa entry.

Sebelum kita dengan begitu yakin berkata “padan muka” kepada pembawa HIV, fikirkan dalam-dalam bahawa stigma, diskriminasi dan judgmental itu turut ditanggung oleh seluruh anggota keluarga mereka yang tidak bersalah.

Jika kita rasa selamat dan lebih mulia daripada mereka, tolonglah sedar bahawa kita mungkin telah menganiaya mereka dengan kejahilan dan prasangka.  Adakah itu sikap orang yang berilmu, mulia dan beragama?

Mari baca:

Melalui entry RISIKO HIV- SIASAT PASANGAN JIKA MENIMBULKAN SYAK

Salam semua.sy xde niat nk kondem cuma nk meluahkan. sbg seorg isteri n dh ada anak sy sedih dgr kaum lelaki islam ke rmh urut.ye lah nafsu mengatasi segala2 tp seronok nya cuma kejap je..tp sengsaranya sampai mati.n lepas mati, mungkin anak dan isteri pulak yg menanggung sengsara..kesian lah kpd ibu kita, bakal isteri dan anak2. pd yg blum bkahwin cpt2 bt ujian.xmahal pun rm25 kat BP lab buka isnin-ahad.jd bila2 pun blh pegi.keputusan 3hr bkerja. jgn tggu dh nk kawin br nk bt test. itu lg akan mengeruhkan keadaan. mn nk pikir family,jemputan yg dijemput, brg2 yg dh ditempah,bakal isteri lg...jadi fikir secara waras dn rasionalnya sblum pilih nafsu. -sy melaluinya..-


Melalui entry BAGAIMANA PROSEDUR UJIAN HIV DIJALANKAN?


Terdapat 3 komen beliau:

 
1.   Salam AHP. sy br je terjumpa blog ni.itu pn kebetulan, it started when i want to find out some info on hiv test for my baby.bagus blog ni...byk info,pengajaran yg blh dibaca oleh org lain yg sebenarnya pun menghadapi masalah yg sama, jugak kpd yg xmelaluinya. sy isteri kpd suami hiv+..sejak kawin sehingga mengandung dah jadi rutin sy akan bt test di bp lab.biasanya sy akan bt 3-6 bln sekali.kali terakhir ujian sy sblm sy bersalin.utk pengetahuan AHP sy tiada hiv, utk sy mgandung bukannya senang. sy bt solat hajat dan baca quran sebelum dan setelah didapati hamil.alhamdulillah sy tiada hiv setakat ujian terakhir sblm bersalin.masalah sy sekarang, sy nk bawa baby sy utk ujian tp sy xsanggup nk pegi ke klinik kerajaan sbb sy dan suami dh melaluinya sms kami bt ujian utk kawin. dan sy jugak xsanggup nk bawa anak ke bp lab sbb di bp lab dia mengambil darah kita sehingga 1 tiub tabung. x seperti di klinik kerajaan di mana mereka mgunakan screen test kit dgn jarum yg halus dan hanya ambil setitik 2 darah saja, mcm bt ujian sblm kawin.so sy nk dptkan pandangan AHP atau yg lain, di mn tpt yg sesuai utk sy bt ujian utk anak sy.sy tau test kit for hiv sekarang ni pun dah blh beli secara online (rm45)tp sy xberani nk bt sendiri utk anak. -sy melaluinya..-

2.   Anonymous said...
      Maaf, saya kurang maklumat tentang hiv, diharap dapat membantu.

      Jika seseorang didapati positif hiv, bolehkah dia hidup macam biasa? Tidakkah ianya merbahaya, takut berjangkit kepada orang lain?

      Terima kasih.

      July 25, 2011 12:46 PM

       saudara,xperlu takut dgn org hiv,hidup kita dgn dia sama je mcm dgn org lain.ILMU KENE BANYAK.itu yg blh sy katakan. xde ilmu pengetahuan mmg tak blh hidup. jgn kita sisihkan diorg.mmg dioarg dh bt salah but past is past.penting ukt kita tau mcm mn nk protect ourself and for him not to spread the virus. mcm mn nak lindung diri sndr dan pesakit xsebarkan virusnya.- sy melaluinya..-

3.   syukur alhamdulillah.akhirnya...!sy dah jumpa tempat yg betul utk bkongsi masalah dan panduan.sedih and happy bercampur baur..sampai menangis sy. trima kasih ye AHP sbb memahami..

      sebenarnya suami sy x pernah terima HAART atau apa sje treatment dr doktor.screen test pertama kami (2bln seblm nikah) di KK AU2 pd 2009.slps tu suami ada bt blood test to see cd4 count. klau xsalah ms tu cd4 nya 800 lebih dkt 900.waktu tu doktor masih lg rasa tak perlu lg utk mengambil sebarang ubat sehingga temujanji utk ujian darah yg kedua.(dr salmah ni byk membantu emosi sy dan suami).kemudian doktor di KK AU2 tu transfer ke tpt lain dan suami disuruh sujuk ke Selayang.tp sampai sekarang suami sy xpenah pegi dan dptkan apa2 ujian,nasihat,atau treatment.sy akan berusha lg utk pujuk suami.sy faham suami masih lg tak percaya yg dia hiv+.mungkin sy yg patut bt temujanji tu utk dia dan pegi sama2..??

      panduan kpp pembaca lain.klau ada yg btanya pendapat dgn sy sekarang ini,berkenaan utk pregnant,sy akan kata dont proceed.byk benda yg kita kene baca,research,pikir, tempuh dan plan betul2.utk pengetahuan,sy kene menghitung waktu subur setepat yg blh utk mengandung supaya cubaan pertama tu akan terus berjaya!kerana kami sedar yg kami tak blh expose kan diri dgn hubungan suami isteri yg xselamat.

      sampai hr ni, keluarga dan rakan2 sy xtau perkara sebenar.ini lah rahsia kami 3 beranak..

      wassalam. sharing is caring! -sy melaluinya..-

AHP: Jika para pembaca membaca dengan teliti komen beliau, para pembaca akan dapati suami beliau telah disahkan HIV positif tetapi enggan mendapatkan rawatan dan sanggup mendedahkan risiko jangkitan kepada pasangan dan zuriat. Kenapa sampai begitu sekali tergamaknya hati?

Sebenarnya setiap kali berdepan dengan kes seperti beliau, aku sangat-sangat sedih dan terkilan. Sedih dan terkilan dengan sikap mana-mana suami  HIV positif yang sepatutnya menjadi khalifah dalam rumahtangga dan bertanggungjawab terhadap keselamatan pasangan dan anak-anak.

Tidak cukupkah lagi pengorbanan mereka selama ini sebagai bukti kasih sayang mereka terhadap kita. Kalau kita dapati isteri atau bakal isteri ada HIV, silap-silap awal-awal lagi dah angkat kaki. Apatah lagi untuk mengandung. (a’ah ek, memanglah lelaki tak boleh mengandung, hehehe…)

Semakin dinafikan kita mempunyai HIV, semakin besar pembohongan kita kepada diri sendiri. Semakin mudah iblis syaitan memesongkan hati kita dan semakin kita meletakkan pasangan dan masa depan anak-anak dalam risiko.

Secara peribadi aku berpendapat adalah sangat tidak adil meletakkan ego dan kepentingan diri lebih utama daripada kebajikan keluarga.

HIV bukanlah sebahaya manapun jika kita memahaminya. Ianya didikan dan  tanda kasih sayang Allah. Kenapa tergamak aniaya anak isteri? Berani buat, beranilah tanggung. Takkan dengan sedikit ujian atau kena kritik sikit terus lari menonong, bersedih pilu macam cerita hindi. Patutnya bersyukur apabila diberi peringatan. Arrgh.. boringlah dengan si lembik dan pengecut!

Dan aku sebenarnya sangat tidak faham kenapa pembawa HIV sendiri takut sangat dengan HIV, HAART dan sebagainya sedangkan merekalah yang sepatutnya menyedarkan masyarakat memahami hiv dan mencegahnya dengan cara yang betul. Semua orang matilah bro… rasional sikit! Macamlah orang lain tak mati-mati.

Berdasarkan maklumat (u.p: rekod lama) yang beliau kongsikan juga, suami beliau memang belum sampai ke tahap perlu menjalani rawatan HAART tetapi pemantauan secara tetap dan berkala sangat penting. Jangan sampai terlambat. Ini bukan soal main-main.

Jika sampai ke tahap perlukan HAART, risiko jangkitan terhadap pasangan dan baby boleh dikatakan sifar tetapi seks selamat tetap sangat-sangat  diperlukan. Bayangkan betapa tulusnya kasih sayang isteri rela merisikokan diri. Kau masih mampu sedap-sedap je bro?

Nasihatkan aku kepada beliau, jika suami masih enggan mendapatkan rawatan, beliau berhak melindungi diri beliau dan bayi. Kalau semuanya ada HIV nanti, siapa nak jaga baby?

Kalau suami beliau betul-betul sayangkan beliau, suami  sepatutnya lebih alert. Bukan minta apa-apa, minta pergi dapatkan rawatan untuk diri sendiri je pun…

Kalau pergi mdapatkan rawatan untuk diri sendiripun tak mahu, susahlah. Basic pun tak clear! Kalau aku, menyentuh isteripun aku tak sanggup jika ianya mendatangkan merisikokan jangkitan. Kalau ada yang sanggup tu, aku memang pelik. Dah usaha tapi berlaku juga, itu takdir. Usaha dulu baru tawakkal. Bukan main terjah je…

Pandangan aku ini bukan bermakna aku mengapi-apikan atau marah kepada sesiapa. Aku cuma kecewa sebab ianya memalukan aku dan pembawa HIV yang hebat-hebat di luar sana. Aku mahu para pembawa HIV yang lain berfikir dengan rasional, terutamanya para suami. Ianya tidak sepatutnya terjadi.

Maaf atas segala kekasaran bahasa.