Wednesday, July 06, 2011

HIV- KEMPEN ANTI SEKS BEBAS (KETUAT KELAMIN/ HPV)


Apakah dia Ketuat Kelamin?

Ketuat Kelamin (genital warts, venereal warts atau condyloma acuminata) adalah ketumbuhan kulit yang lembut, lembap, dan tidak sakit. Ia merupakan ketumbuhan kulit yang berwarna merah jambu, keperangan atau seperti warna kulit. Kebanyaakan ketuat kelamin kelihatan seperti kubis bunga (berbiji-biji/berlapis).

Ketuat kelamin tumbuh di atas zakar atau kawasan yang berhampiran zakar,  kawasan dubur, di bibir faraj, dan kadangkala ia muncul di pangkal rahim (saluran berbentuk leher antara uterus dan faraj). Apabila ini berlaku, gejala yang mungkin timbul termasuklah pendarahan semasa pergerakan usus atau sakit ketika membuang air kecil.

Ketuat boleh tumbuh secara sebji-sebiji atau berkelompok. Kadangkala kelompok ketuat terjadi di sekeliling sebiji ketuat besar.

Adakah Ketuat Kelamin adalah penyakit yang biasa berlaku/terjadi?

Penyakit ketuat kelamin boleh merebak melalui hubungan seksual. Penyakit ketuat kelamin biasa menjangkiti lelaki dan wanita yang aktif dalam hubungan seksual pada semua peringkat usia, bangsa atau kelas sosial di seluruh dunia.

Pesakit ketuat kelamin mudah menjadi murung dan rendah diri serta kurang berminat terhadap hubungan seks. Sekiranya tidak dirawat, bagi pesakit wanita risiko mendapat barah pangkal rahim meningkat, sementara pesakit lelaki pula menghadapi risiko meningkatnya barah prostat.

Bagaimana Ketuat Kelamin boleh dijangkiti?

Penyakit ketuat kelamin disebabkan oleh virus human papillomavirus (HPV). Terdapat banyak jenis HPV dan tidak kesemuanya menyebabkan Ketuat Kelamin.

Cara penyebaran virus HPV ini adalah melalui sentuhan langsung dari kulit ke kulit ketika melakukan hubungan seks melalui faraj, dubur atau secara oral dengan seseorang yang telah pun dijangkiti penyakit tersebut. Ketuat kelamin adalah sangat berjangkit. Anda mempunyai risiko dijangkiti ketuat kelamin setinggi 60% dengan hanya sekali melakukan hubungan seksual dengan pasangan yang menghidap ketuat kelamin ini.

Bagaimana saya mendapat virus HPV?

HPV adalah virus yang tersebar melalui hubungan seksual. Satu-satunya cara untuk tidak dijangkiti HPV ialah dengan tidak melakukan hubungan seksual.

Jika anda seorang yang seksual aktif, lakukan hubungan kelamin dengan pasangan kekal yang tidak dijangkiti HPV sahaja, boleh merendahkan risiko anda dijangkiti Ketuat Kelamin.

Jangkitan Ketuat kelamin boleh mengambil masa yang lama untuk timbul atau disedari. Ini kerana masa pengeramannya yang lama. Ini bermakna jarak masa seseorang dijangkiti virus HPV dengan timbulnya Ketuat Kelamin ini boleh mengambil masa berbulan-bulan lamanya dan adakalanya bertahun. Bagi wanita pula, Ketuat Kelamin mungkin menyerang di kawasan yang tidak kelihatan seperti di dalam salur faraj dan di pangkal rahim. Tidak semestinya tanpa tanda atau tanpa kehadiran Ketuat Kelamin menandakan anda tidak dijangkiti HPV.

Penggunaan kondom yang betul boleh mengelakkan jangkitan HPV. Tetapi kondom tidak dapat menutupi keseluruhan kulit yang dijangkiti Ketuat Kelamin.

Rawatan Ketuat Kelamin

Sekiranya anda menyedari kehadiran ketuat di kawasan kelamin anda, sila berjumpa doktor anda dengan segera. Doktor anda akan dapat mengesahkan Ketuat kelamin ini dengan pemeriksaan fizikal sahaja. Bagi wanita,  pemeriksaan pap smear boleh dilakukan bertujuan mengesan sebarang kelainan kepada alat kelamin.

Ketuat Kelamin harus dirawat oleg doktor. Jangan sekali-kali merawat sendiri ketuat kelamin. Ketuat Kelamin boleh dihilangkan tetapi virus HPV akan kekal di dalam badan dan tidak boleh dirawati. Ini menerangkan mengapa Ketuat Kelamin ini boleh menyerang kembali setelah dibuang.

Apakah yang akan terjadi sekiranya Ketuat Kelamin tidak dirawat?

Ketuat Kelamin boleh tumbuh dan bertambah jika tidak dirawat. Ia juga boleh merebak ke kawasan lain. Jika anda seksual aktif, anda berisiko tinggi memindahkan virus HPV dan jangkitan Ketuat Kelamin ini kepada pasangan anda.

Beberapa jenis HPV boleh menyebabkan berlakunya ketumbuhan sel yang tidak normal di kawasan serviks. Sel-sel yang tidak normal ini boleh bertukar menjadi kanser apabila dibiarkan tanpa rawatan. Beberapa jenis virus HPV juga dikenalpasti boleh mengakibatkan kanser rahim, kanser usus, kanser prostat dan sebagainya.

Mengelak jangkitan Ketuat Kelamin

Oleh kerana tiada rawatan yang 100% efektif bagi penyakit ketuat kelamin, ianya adalah penting untuk mengelak penyebaran virus HPV ketuat kelamin yang juga berpotensi menjadi penyebab barah pangkal rahim bagi wanita dan barah prostat bagi lelaki, dengan beberapa cara termasuk:

1.      Mengelak dari melakukan hubungan kelamin sehingga selesai tempoh berubat.
2.      Mengamalkan cara yang selamat dengan menggunakan kondom dengan cara yang betul dan menutupi bahagian yang terkena jangkitan penyakit Ketuat Kelamin.

Selain itu adalah penting bagi wanita untuk menjalani pemeriksaan pap smear bertujuan mengesan sebarang kelainan kepada alat kelamin dan organ reproduksi anda. Pengesanan awal perubahan yang diperoleh daripada ujian ini adalah langkah pencegahan terbaik bagi mengelakkan barah pangkal rahim.

Maklumat Tambahan:
Virus Human Pappillomaviru (HPV)

Rujukan: