Tuesday, July 26, 2011

AIDS- ANAK IBLIS DAN SYAITAN (ULANG TAYANG-ANTI STIGMA & DISKRIMINASI)

KOTA BHARU: Penyakit Aids dideritai mereka sungguh menyeksakan, namun hinaan dan kejian masyarakat sekeliling yang jahil semakin menambah penderitaan dua beradik perempuan yatim piatu berusia 13 dan lapan tahun itu.

Mahu dikenali sebagai Nana, dia bersama adiknya, Nani pernah makan sisa nasi dibuang jiran kerana terlalu lapar selepas nenek mereka tidak mampu menyediakan makanan.

“Malah, saya pernah terfikir untuk membunuh diri kerana tidak tahan menanggung derita penyakit ini, ditambah lagi dengan sikap jiran dan kawan yang selalu menghina kami,” kata Nana.

Dalam usia mentah dan masih ‘merangkak’ untuk mengenal dunia, setiap hari dunia kehidupan dua beradik itu terpaksa dilalui dengan penuh liku sejak disahkan dijangkiti virus HIV daripada ibu mereka.

Saban hari kedengaran di telinga mereka pelbagai ejekan, tohmahan serta cacian oleh masyarakat sekeliling dan penghinaan paling pedas pernah didengar Nana ialah gelaran ‘Anak iblis dan syaitan (Aids)’.

“Gelaran itu disebut oleh seorang penduduk kampung ketika saya berjalan kaki ke sekolah. Mungkin bagi mereka gurauan, tapi mereka tidak tahu betapa sedih dan terasa hinanya saya apabila digelar begitu,” katanya.

Menurutnya, sejak kejadian itu yang berlaku awal tahun ini, dia jarang pergi ke sekolah kerana terlalu malu dan tidak mampu lagi menahan cercaan masyarakat.

Adiknya, Nani hanya terpinga-pinga ketika menerima pelbagai kejian masyarakat, lantaran masih ‘berhingus’ serta tidak mengerti bahana penyakit Aids yang dideritainya.

Menceritakan detik hitam kehidupan mereka, Nana berkata, segala-galanya bermula apabila ibu mereka meninggal dunia akibat Aids, sebulan selepas kematian bapa yang turut menghidap penyakit sama berikutan terbabit dalam penagihan dadah.

Ketika ibu menghembuskan nafas terakhir, Nana baru berusia lapan tahun manakala Nani berusia dua tahun dan belum puas merasai belaian seorang ibu.

“Saya diberitahu doktor yang saya menghidap Aids ketika usia tujuh tahun. Ketika itu saya rasa macam biasa saja sebab masih kecil dan tak tahu apa-apa. Lagipun, emak masih ada,” katanya.

Mulanya hal terbabit turut dirahsiakan ibunya kerana bimbang maklum balas negatif keluarga dan orang kampung.

Namun, rahsia itu terbongkar apabila ibu bapanya meninggal dunia setahun kemudian dan sejak itu kehidupan dua beradik berkenaan terus berubah.

“Seminggu selepas emak meninggal dunia, anak jiran mula menjauhkan diri dan tak mahu bermain dengan saya. Malah, saya beberapa kali ditolak oleh seorang rakan hingga berdarah kepala lutut ketika hendak bermain ‘teng teng’ dengan mereka.

“Bermula hari itu saya hanya bermain seorang diri di rumah tanpa teman. Hendak bermain dengan adik (Nani), pada masa itu dia masih kecil,” katanya sebak.

Meneruskan perbualannya, menurut Nana, di sekolah pula dia dipulaukan rakan dan diperlakukan seperti pesalah apabila disuruh duduk seorang diri di belakang sekali dalam kelas.

“Ini berlarutan hingga saya mencecah usia 11 tahun dan pada waktu itu saya banyak tahu mengenai bahaya Aids. Jadi, saya lebih suka berkurung dalam rumah kerana malu.

“Dalam sebulan saya hanya pergi ke sekolah seminggu, itupun bergantung kepada keadaan berikutan tidak tahan ejekan dan sindiran rakan. Pernah saya diejek oleh mereka yang mengatakan saya akan mati tidak lama lagi, sama seperti ibu,” katanya.

Nana bagaimanapun menggagahkan diri ke sekolah ketika berusia 12 tahun untuk menghadapi Ujian Peperiksaan Sekolah Rendah (UPSR).

“Saya tidak pernah masuk mana-mana kelas tambahan disebabkan nenek tidak mampu membayar yuran bulanan, selain malu dengan keadaan diri saya yang semakin kurus.

“Sebaik selesai menduduki peperiksaan itu, saya terus tidak ke sekolah kerana semakin lemah dan tidak bermaya,” katanya.

Lebih menyayat hati, disebabkan dia dan adiknya menghidap Aids, tidak seorang pun anggota keluarga daripada sebelah ayah mahupun ibunya mahu menjaga mereka, mungkin disebabkan bimbang dijangkiti.

Berikutan itu, mahkamah menyerahkan hak penjagaan dua beradik terbabit kepada nenek mereka yang berusia 70 tahun walaupun hakikatnya warga emas berkenaan kurang berkemampuan menyempurnakan tanggungjawab itu.

“Kami hidup susah dan serba kekurangan kerana nenek hanya bergantung kepada bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebanyak RM100 sebulan untuk menyara saya dan adik.

“Disebabkan itu saya selalu ikat perut semata-mata ingin memberi makan kepada adik. Pernah juga kami dua beradik makan sisa nasi yang dibuang oleh jiran kerana terlalu lapar,” kata Nana sambil menitiskan air mata.

Pada pertengahan 2007, Nana dan Nani bernasib baik kerana diketemukan dengan Zaimah Hussain, pengurus Rumah Masyarakat Prihatin (RMP), satu badan bukan kerajaan (NGO) yang menguruskan pesakit Aids, termasuk ibu tunggal di Kelantan.

Sejak itu dua beradik malang itu dan juga nenek mereka tinggal di RMP. Selain diberi kemudahan makanan serta tempat tinggal, Nana dan Nani diberi ubat-ubatan dan rawatan sewajarnya sebagai pesakit Aids.

Hujung tahun lalu ketiga-tiganya berpindah ke rumah seorang saudara sebelah ibu selepas wanita itu menyatakan kesediaan untuk memikul tanggung jawab menjaga mereka.

Kini, sekali dalam seminggu atau dua, dua beradik itu pergi ke RMP untuk mengambil ubat dikenali sebagai ‘Highly Active Anti Retro Viral Theraphy (HAART) dan menjalani sesi kaunseling.

“Mereka kata ubat yang saya ambil itu boleh melemahkan virus HIV dalam tubuh kami. Biarpun harapan kami untuk hidup seperti orang lain mungkin tipis, saya tidak pernah berhenti berdoa kepada Allah.

“Saya berdoa supaya Allah sembuhkan penyakit saya dan adik secepat mungkin. Kami tidak tahan lagi menanggung derita kerana selalu dicemuh masyarakat,” katanya yang kini mengikuti kursus jahitan di RMP.


Angka Membimbangkan

KOTA BHARU: Jumlah pesakit Aids membabitkan kanak-kanak dan remaja di negeri ini menunjukkan angka yang membimbangkan.

Kajian oleh Rumah Masyarakat Prihatin (RMP), iaitu sebuah badan bukan kerajaan (NGO) yang menguruskan pesakit HIV/Aids mendapati, seramai 258 remaja berusia di bawah 13 tahun di negeri ini disahkan positif menghidap Aids.

Pengurus RMP, Zahrain Zulkifly, berkata angka itu diperoleh hasil rekod pesakit Aids dan pembawa virus HIV yang mendaftar dengan mereka.

“Bilangan ibu tunggal menghidap Aids yang berdaftar dengan RMP ialah 385 orang dan mereka memiliki 702 kanak-kanak (berusia kosong sehingga 12 tahun) dan 120 remaja (13 hingga 18 tahun).

“Yang mengejutkan, daripada 702 kanak-kanak berusia sehingga 12 tahun itu, 258 orang disahkan positif menghidap Aids,” katanya dalam pertemuan dengan Metro Ahad.

Zahrain berkata, biarpun jumlah itu cukup menakutkan, pihaknya percaya angka itu tidak menyeluruh dan jumlah sebenar pesakit Aids, termasuk golongan kanak-kanak, di negeri ini adalah lebih ramai.

“Ini kerana kami percaya ramai lagi pesakit Aids yang takut atau malu untuk tampil ke depan,” katanya.

Biarpun angka diperoleh RMP dianggap tidak rasmi, ia relevan kerana selari dengan perangkaan Kementerian Kesihatan iaitu 78.4 peratus daripada 84,630 kes HIV/Aids di negara ini sejak 1986 hingga tahun lalu, membabitkan usia 13 hingga 39 tahun.

Pertengahan Jun lalu, Timbalan Presiden Majlis Aids Malaysia dilaporkan berkata, statistik menunjukkan Kelantan memiliki jumlah pesakit HIV/Aids paling ramai di negara ini iaitu seramai 666 orang tahun lalu.

Angka itu menjadikan jumlah keseluruhan pesakit Aids di negeri ini ialah 9,758 sejak kes pertama dikesan pada 1986.

Mengulas hal itu, Zahrain berkata, faktor seks bebas di kalangan remaja dan jenayah sumbang mahram turut menjadi penyumbang kepada peningkatan itu, selain kes ‘mewarisi’ penyakit berkenaan daripada ibu bapa.

“Kanak-kanak dan remaja yang menghidap Aids terpaksa melalui pelbagai dugaan memeritkan, terutama bagi yang kematian ibu bapa.

“Mereka selalunya dipulau atau ‘dibuang’ bukan saja oleh masyarakat sekeliling tapi juga oleh keluarga sendiri yang tidak mahu nama baik keluarga mereka terjejas.

“Jika perkara ini terus berlaku sepanjang proses pembesaran mereka, tidak mustahil satu hari nanti kanak-kanak terbabit boleh menjadi trauma, seterusnya ‘gila’ akibat tekanan perasaan,” katanya.

Menurut Zahrain, sebab itu RMP merahsiakan perkara itu daripada pengetahuan pihak sekolah kerana tidak mahu kanak-kanak terbabit menderita jika rahsianya bocor.

“Seperti kes Nana dan Nani, rahsia mereka menghidap Aids bocor apabila ibu bapa mereka mati akibat penyakit berkenaan.

“Sebab itu pihak kami menempatkan Nana, Nani dan neneknya di RMP selama setahun setengah bagi menyelamatkan mereka sekeluarga daripada terus dicemuh,” katanya.

Zahrain berkata, pesakit yang bernaung di RMP akan diberi motivasi, kaunseling dan juga rawatan secukupnya bagi memastikan mereka benar-benar pulih.

“Orang ramai tidak sepatutnya ‘menghukum’ kanak-kanak Aids, sebaliknya mereka perlu diberi dorongan dan perangsang untuk meneruskan hidup. Mereka insan yang tidak berdosa dan hanya menjadi mangsa kesilapan orang tua,” katanya.