Wednesday, October 26, 2011

SEKS LEBIH SELAMAT BAGI PASANGAN HIV



Wujud pelbagai kekeliruan berkaitan kehidupan seks mereka yang HIV-positif.  Ingatlah, anda memainkan peranan penting dalam mengawal jangkitan HIV.

Anda mungkin berasa malu untuk menanya pelbagai soalan mengenai seks.  Orang yang terbaik untuk anda bertanyakan soalan-soalan tersebut adalah doktor anda.  Kami juga telah menjawab beberapa soalan yang sering ditanya yang mungkin boleh menjelaskan isu ini kepada anda.

Adakah selamat bagi seseorang yang tidak menghidap HIV melakukan hubungan seks dengan orang yang HIV-positif?
Menggunakan kondom merendahkan risiko jangkitan.  Anda perlu mempertimbangkan untuk memberitahu individu tersebut berhubung status HIV-positif anda.  Mereka berhak untuk tahu berhubung perkara tersebut.

Saya bimbang bahawa saya mungkin akan menjangkitkan virus HIV kepada pasangan saya.  Apa yang patut saya lakukan?
Berbincanglah dengan pasangan anda berkaitan kebimbangan anda dan pilihlah cara-cara lain untuk menikmati hubungan antara satu sama lain.  Aktiviti-aktiviti intim seperti ciuman, urutan, dan lain-lain.

Bagaimanakah seseorang boleh dijangkiti HIV?
HIV wujud di dalam air mani, darah, dan cecair faraj (air mani perempuan).  HIV boleh dijangkiti melalui seks yang tidak selamat (tidak menggunakan kondom), dengan berkongsi jarum suntikan yang tercemar dan daripada ibu kepada anak.

Apa itu seks yang selamat?
Seks yang selamat adalah aktiviti seks yang mengelak air mani, darah, atau cecair faraj (air mani perempuan) daripada memasuki aliran darah, mulut, dan kemaluan orang lain.

Adakah seks oral selamat?  Apa akan terjadi jika pasangan tersebut mempunyai kepecahan atau luka di dalam mulut?
Seks oral yang tidak selamat (tidak menggunakan kondom) ada risiko jangkitan.  Oleh itu, pastikan anda menggunakan kondom.

Adakah selamat untuk melakukan seks semasa seseorang yang menghidap HIV datang haid?
Tidak.  Haid adalah darah kotor dan boleh menambahkan risiko jangkitan.  Risiko adalah lebih rendah jika pasangan lelaki menggunakan kondom.  HIV wujud di dalam darah dan seks yang tidak selamat (tanpa kondom) mempunyai risiko jangkitan.

Jika kedua-dua pasangan menghidap HIV, perlukah kami menggunakan perlindungan (kondom)?
Perlu.  Anda mungkin menghadapi risiko dijangkiti dengan penyakit atau strain HIV yang berlainan (jangkitan semula).

Apakah jangkitan semula?
Jangkitan semula bermaksud seseorang mendapat jangkitan baru atau kedua daripada sesuatu virus yang telah pun menjangkiti mereka.  Ini berlaku disebabkan oleh strain virus yang berbeza.  Orang yang menghidap HIV boleh dijangkiti semula melalui seks yang tidak selamat.

Apakah risiko-risiko jangkitan semula?
Ia mungkin membolehkan virus HIV membuat salinan yang baru.  Kandungan Virus (Viral Load) anda mungkin akan meningkat dan ini boleh meletakkan kesihatan anda dalam keadaan yang bahaya.


AHP: Kredit kepada KKM, MAC & Saudara Mohamad Raffie bin Jaafar.