Saturday, January 22, 2011

HERPES ZOSTER


Herpes zoster ialah jangkitan virus yang menyebabkan bahagian tertentu badan seakan ditumbuhi ruam tetapi ianya menyakitkan. Kadangkala jangkitan ini mengambil masa diantara 1 minggu ke 10 hari tetapi sesetengahnya mungkin berlarutan hingga ke sebulan atau lebih. Herpes zoster juga lebih dikenali sebagai kayap yang disebabkan oleh virus varicella-zoster.
.
Virus ini juga adalah penyebab kepada penyakit chickenpox (Campak). Kebiasaannya virus ini akan tinggal di dalam saraf tetapi tidak aktif setelah individu itu menghidap chickenpox. Virus inilah yang akan bertindakbalas dan menjadi aktif kembali apabila sistem imunisasi badan berada didalam keadaan yang lemah. Ia adalah punca terjadinya zoster (kayap).

Biasanya penyakit ini juga disebabkan oleh virus herpes yang juga mengakibatkan cacar air (virus varisela zoster). Seperti virus herpes yang lain, virus varisela zoster mempunyai tahapan penularan awal (cacar air) yang diikuti oleh suatu tahapan tidak aktif. Kemudian, tanpa alasan virus ini menjadi aktif kembali sehingga ia dikenali sebagai penyakit herpes zoster.

Keaktifan kembali virus ini (virus cacar air) berkemungkinan akan terjadi kepada orang yang mempunyai rendah daya ketahanan tubuh. Biasanya, penyakit ini akan menyerang pesakit HIV dan mereka yang berusia 50 tahun ke atas.
.
Virus herpes zoster hidup di dalam jaringan saraf. Jangkitan herpes zoster dimulai dengan gatal, kebas atau rasa pedih yang amat sangat terutama di daerah dada, punggung, hidung dan mata. Walaupun jarang berlaku, herpes zoster boleh berlaku pada saraf muka dan mata. Ini akan menyebabkan jangkitan di sekitar mulut, muka, leher, kulit kepala, sekitar telinga atau di hujung hidung.

Biasanya, jangkitan herpes zoster hanya terjadi di satu sisi tempat di tubuh. Namun, setelah beberapa hari, ruam akan muncul pada daerah kulit yang berhubungan dengan saraf yang meradang. Lepuh kecil juga akan terbentuk dan berisi cairan. Kemudian lepuh akan pecah dan berkeropang. Sehingga jika lepuh digaru, infeksi kulit akan terjadi.

Biasanya, ruam akan hilang dalam beberapa minggu, tetapi kadang-kadang rasa pedih yang amat sangat akan berterusan sehingga berbulan-bulan bahkan bertahun tahun. Keadaan ini dikenali sebagai “neuralgia pascaherpes”.


HERPES ZOSTER DAN HIV

Biasanya, herpes zoster dapat terjadi pada orang yang mengidap HIV.
Kuman HIV juga akan mudah meningkat akibat penyakit herpes zoster ini.


Sumber: sini