Monday, May 30, 2011

MANUSIA PERTAMA SEMBUH DARIPADA HIV

Timothy Ray Brown

Atas saranan dan sebagai tanda penghargaan terhadap beberapa orang pembaca blog ini yang tak jemu-jemu memberikan sokongan, aku paparkan entry yang pada asalnya aku pendamkan dalam draft entry-ku. Mari kita baca….


Doktor mengatakan, lelaki 45 tahun di California ini mungkin menjadi manusia pertama yang sembuh dari penyakit AIDS. Ini diketahui daripada gen kebal HIV miliknya.

Timothy Ray Brown diketahui positif HIV (Human Immunodeficiency Virus) pada 1995. Kini, beliau masuk jurnal ilmiah sebagai orang pertama yang berjaya 'menghapuskan' virus HIV dari tubuhnya secara sepenuhnya. Doktor menyebut keadaan ini 'penyembuhan berfungsi'.

Pada 2008, Brown tinggal di Berlin dan menghidap HIV dan leukemia. Di sana, saintis melakukan transplant tulang sumsum untuk mengubati leukemianya. Saintis mengatakan, Brown mendapat sumsum dari penderma yang termasuk dalam 1% caucasia kebal HIV.

"Saya berhenti mengubati HIV pada hari saya mendapat transplan itu," papar lelaki yang digelar 'Pesakit Berlin' itu.
Penyelidik penyakit AIDS, Dr. Jay Levy dari University of California, San Fransisco (UCSF) mengatakan, kes Brown membuka pintu 'penyelidikan penyembuhan'.

Namun, doktor menekankan, prosedur radikal Brown mungkin tak sesuai dengan pesakit HIV lain kerana sulitnya transplan sumsum dan mencari penderma yang sesuai. "Tentunya anda tidak mahu melakukan transplan ini kerana risiko kematian tinggi," ungkap Paul Volberding dari UCSF.

Banyak pertanyaan mengenai rawatan Brown tak dijawab, lanjutnya. "Satu elemen rawatan nampaknya membolehkan virus keluar dari tubuhnya," lanjutnya lagi. Hal ini akan menjadi kajian yang menarik. 


AHP: Terima kasih kepada Puan Ruha dan Deaf-Angel


Sumber: sini, sini dan sini