Thursday, May 05, 2011

ADAKAH KONDOM BETUL-BETUL SELAMAT MENCEGAH VIRUS HIV?

Aku sekadar kongsikan maklumat, bukannya menentang pendapat mana-mana doctor yang mengatakan bahawa penggunaan kondom selamat untuk mencegah penularan virus. Mari baca….

Para penyelidik di Naval Research Laboratory (NRL) dengan menggunakan mikroskop elektron berkuasa tinggi telah menemui bahawa liang rongga lubang pada kondom yang diperbuat daripada latex mempunyai kecacatan yang tinggi iaitu lubang rongga ini mempunyai saiz garispusat 70 mikron (1000000 mikron = 1 mm).  

Saiz lubang ini adalah 700 kali lebih besar dari saiz virus HIV. Malah menurut mereka adakalanya liang rongga pada kondom ini pada masa tertentu boleh ditembusi oleh sperma yang terdapat dalam air mani.

Menurut Dr. Joe S. McIlhaney, Jr., terdapat bukti klinikal yang menunjukkan bahawa kadar infeksi chlamydial yang berlaku kepada mereka yang menggunakan kondom adalah sama dengan mereka yang tidak menggunakan kondom.

Kesimpulannya ialah kondom gagal untuk melindungi wanita daripada trachomatis chlamydia sejenis penyakit yang sering dijangkiti di Amerika Syarikat yang disebabkan oleh bakteria jangkitan seks. Rujukan : http://www.altheal.org/overview/condoms.htm

Prof. Dr. H. Dadang Hawari dalam seminar tentang HIV/AIDS di Fakultas Kedokteran Universitas Indonesia menyatakan konsentrasi virus HIV/AIDS banyak terdapat pada cairan liang senggama, sperma dan darah.

Pemakaian kondom menurutnya, tidak 100% selamat, ianya hanya mengurangkan risiko penularan AIDS/HIV sebanyak 30%. Hal ini disebabkan material kondom mengandungi beberapa kelemahan seperti:

• Bahan kondom terbuat dari karet (latex) yang merupakan senyawa hidrokarbon dengan polimerisasi; yang bererti berserat dan berpori bagaikan tenunan kain.

• Pori-pori kondom dan virus HIV/AIDS hanya dapat dilihat melalui elektron mikroskop.

• Sperma dapat dilihat dengan mikroskop biasa, sedangkan virus HIV/AIDS hanya boleh dilihat dengan elektron mikroskop. Kadar kegagalan penggunaan kondom dalam mengawal kehamilan mencapai 20%. Di Indonesia setiap tahun terdapat 3,5 juta kehamilan yang tidak diinginkan, dimana 60% diantaranya minta digugurkan.

Sekiranya penggunaan kondom untuk mengawal kehamilan tidak 100% selamat, apalagi untuk mencegah penularan HIV/AIDS.

TAHUKAH ANDA, TEMAN ANDA YANG SIHAT BOLEH SEBARKAN HIV/AIDS

AIDS adalah sejenis penyakit yang tiada penawarnya pada ketika ini. AIDS adalah penyakit yang membawa maut, di mana pesakit akan menderita lama sebelum kematian. HIV ialah nama virus yang menyebabkan penyakit AIDS.

Seseorang yang membawa virus HIV di dalam badannya adakalanya boleh hidup selama 15 tahun atau lebih tanpa menunjukkan kesan penyakit AIDS pada dirinya.

Dan ada pula yang dijangkiti virus HIV dalam masa beberapa bulan sahaja dijangkiti AIDS.

Tetapi mereka ini boleh menyebarkan virus HIV ini kepada orang lain melalui hubungan seks, pendermaan darah atau darah ketika kemalangan kepada orang lain yang tidak berdosa.

Kadar jangkitan HIV/AIDS untuk wanita adalah lebih tinggi sekiranya teman mereka menghidap HIV/AIDS.

INGAT ! KONDOM TIDAK SELAMAT SEPENUHNYA AMALKAN GAYA HIDUP SIHAT"


Sumber: sini