Monday, December 05, 2011

NASIHAT SEORANG DOKTOR PAKAR KEPADA SEMUA PLHIV SEMPENA HARI MEMPERINGATI AIDS SEDUNIA 2011

My best doctor.
Dr. Iskandar Firzada bin Osman.

MD (USM), MMed (Family Medicine) (USM),
MAFPM (Mal.), FRACGP (Australia), FAFPM (Mal.),
Fellow in Adolescent Health (Melbourne)
Family Medicine Specialist / Primary Care Physician
 
Kita sering merungut dan mengadu mengenai sikap tidak professional segelintir doktor dan kakitangan KKM. Itu betul, bukan kita nak cari pasal untuk bergaduh tetapi bertujuan untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan.

Apa kata, kali ini kita ambil tahu pula pandangan seorang doktor tentang kita.

Sempena Hari Memperingati AIDS Sedunia 2011, alhamdulillah doktor yang sangat-sangat aku hormati, Dr. Iskandar Firzada bin Osman sudi berkongsi info ringkas mengenai beberapa isu yang sering timbul semasa beliau cuba membantu para PLHIV.

Tugas para doktor (sila baca sebagai yang professional dan komited) untuk membantu patients adalah melalui pelbagai kaedah rawatan yang mereka pelajari secara formal, kursus-kursus dan seminar khas yang perlu diikuti daripada semasa ke semasa serta melalui pengalaman berterusan merawat para pesakit.

Bukan itu sahaja, mereka sering bermesyuarat dan berhubung sesama doktor untuk berkongsi ilmu, idea serta pandangan sebelum membuat sesuatu keputusan atau menentukan rawatan yang  sesuai untuk seseorang pesakit.

Itu bidang mereka. Samalah jika pembaca seorang kerani. Kerani ada kemahiran dan kepakaran di bidang pengkeranian. Belum tentu seorang doktor mampu melaksanakan tugas-tugas seorang kerani di sesebuah jabatan. Silap-silap doktor tersebut terpaksa telan macam-macam pil psychiatry akibat chronic migraine.

Selagi mahu dirawat dan dibantu, mereka akan cuba sedaya upaya bantu mengikut segala kemampuan dan usaha yang ada. Masalahnya apabila patients khususnya PLHIV sendiri enggan menerima rawatan. Inilah antara dilemma yang sering dihadapi oleh para doktor dan kakitangan KKM.

Ramai di kalangan PLHIV sendiri sebenarnya enggan dibantu sehingga menyebabkan mereka terlewat untuk dirawat.

Antara faktornya kerana takutkan kesan sampingan, memandang ringan soal rawatan, mengalah kepada perkara-perkara remeh semasa berdepan prosedur rawatan, bergantung dan terlalu percaya kepada petua-petua, memilih rawatan ‘alternative’ dan sebagainya.

Tanpa mereka sedar akhirnya mereka meletakkan diri mereka dalam risiko. Ramai yang pada asalnya ‘lari’ daripada mendapat rawatan tetapi selepas 2,3 tahun akhirnya ‘dihantar’ kembali ke hospital dengan ambulan akibat pelbagai jangkitan penyakit opportunistic.

Jadi, apa kata kita baca dan hayati betul-betul pandangan Dr. Iskandar yang dikongsikan dengan kita melalui emel ini dengan hati yang jernih. Semoga Rahmat dan redha Allah kepada Dr. Iskandar Firzada bin Osman sekeluarga dan kepada semua doktor serta kakitangan KKM yang berdedikasi.

Assalamualaikum,

Terdapat sebahagian daripada PLHIV enggan mendapatkan rawatan awal yang sepatutnya mereka jalani. Nasihat saya ialah dapatkanlah rawatan terutama jika doktor telah memberikan cadangan supaya anda mulakan HAART.

Tunggu dan lihat (wait and see) bukan pilihan yang terbaik untuk perkara sebegini. Sama juga dengan kebanyakkan masalah kesihatan yang lain.

Natural history of most diseases is such, the more we wait, the more damage is done. The more difficult to recover and if it is permanent, the more difficult to rehabilitate. Kehidupan seharian pun akan terganggu dan yang paling penting, ibadah pun boleh terganggu serta kurang sempurna.

Sungguhpun diterima atau tidak, Allah yang menentukan. Seharusnya kita patut berusaha untuk mencari kesempurnaan ibadah. I'm sure everbody knows it. Kecualilah kalau ada pilihan rawatan yang terbukti sama efektif.

Walau bagaimanapun, tunggu dan lihat masih lagi bukan pilihan yang terbaik tetapi pilih salah satu rawatan yang efektif tersebut.

Gunakan sepenuhnya peluang yang ada dan yang telah diberikan. I personally does not like to use the word 'second chance'. Yang pasti, tiada kepastian yang kita akan diberikan peluang sekali lagi.

Setakat hari ini, untuk sembuh, sememangnya agak rumit, tetapi masih boleh berharap sebab ketentuan di kemudian hari, tak siapa yang tahu. Walau bagaimanapun, untuk sihat, insyaAllah.

Yang penting juga, kelak pasangan dan zuriat tidak sepatutnya 'mewarisi'.

GETTING TO ZERO, slogan Hari Memperingati AIDS SeDunia 2011.

ISKANDAR