Friday, December 02, 2011

‘BENCI MAKSIAT TAPI BUKAN BENCI MEREKA’


IPOH: “Kita wajib membenci maksiat yang mereka lakukan, tetapi tidak boleh membenci mereka, sebaliknya perlu membimbing mereka kembali ke landasan kehidupan yang betul,” kata pendakwah, Hanafi Abdul Malek yang menjadi ketua fasilitator program pemulihan mak nyah anjuran anjuran Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

Menurutnya, sikap terus menuding jari menyalahkan golongan ini dan meminggirkan mereka bukan jalan penyelesaian serta perlu dikikis daripada hati masyarakat.

Justeru, beliau berharap lebih banyak aktiviti seperti Program Mukhayyam anjuran Jakim itu diperkembangkan ke seluruh negara.

“Biarpun tiga kali diadakan, hampir 90 peratus mak nyah yang menyertai Program Mukhayyam insaf dan kembali menjalani kehidupan normal.

“Ini termasuk kembali menjadi seorang Muslim selepas murtad. Manakala bagi mereka yang mempunyai payu dara hasil pembedahan sebelum ini, mereka bertindak membuangnya semula.

“Satu lagi kejayaan program ini ialah ramai golongan mak nyah bekerja sebagai pelacur, berhenti daripada pekerjaan itu selepas sertai program,” katanya.

Menurutnya, pada penganjuran kali pertama program ini di Negeri Sembilan, kakitangan Jakim dan jabatan agama Islam negeri itu turun padang serta memasuki lorong ‘belakang mati’ mencari golongan mak nyah bagi menerangkan mengenai program serta memujuk mereka menyertainya.

“Majoriti mereka hidup dalam dunia terasing akibat dipulau masyarakat. Senario ini bukannya ke arah kebaikan sebaliknya memburukkan lagi keadaan kerana menutup ruang buat mak nyah yang ingin insaf kembali ke pangkal jalan,” katanya.

Beliau berkata, mak nyah yang mahu mengetahui lebih lanjut mengenainya boleh menghubungi Unit Keluarga, Sosial dan Komuniti Jakim di talian 03-88864000.

Sumber: sini