Sunday, December 11, 2011

KESAN JANGKA PANJANG RAWATAN HAART TERHADAP ORGAN TUBUH PLHIV



Melalui entry bertajuk TOLONG TERANGKAN SECARA MUDAH BAGAIMANA RAWATAN HAART BERFUNGSI aku mendapat satu komen yang menarik perhatianku daripada salah seorang sahabat rapat komuniti yang aku hormati iaitu  “Akulelakiitu@Azri

Akulelakiitu@Azri berkongsi pandangan beliau tentang kesan jangka panjang  rawatan HAART terhadap organ tubuh PLHIV.

Tiada perbezaan pendapat antara kami. Sekadar perbincangan dan perkongsian antara dua orang sahabat yang sama-sama memahami dan aku berpendapat pandangan kami perlu dikongsi dengan khalayak yang lebih ramai supaya dapat membantu kita berfikir dengan lebih rasional.

Blog ini ini blog kita, terbuka kepada pro dan kontra tanpa prejudis. Tiada sesiapa yang terlalu benar atau terlalu salah. Saling mempelajari dan sokong menyokong.

Terdapat sedikit suntingan untuk disesuaikan sebagai sebuah entry. Mari baca:

Akulelakiitu@Azri said...

Satu penerangan yang bersahaja dan ringkas tetapi mudah difahami. Cuma sekarang ni saya sedang mengkaji kesan sampingan daripada HAART itu sendiri.

Bak kata pepatah: harapkan pagar, pagar makan padi. Ya memang HAART membantu kita melawan virus HIV, tetapi ada di antaranya mendatangkan penyakit lain... Ini kerana racun yang terdapat dalam HAART itu begitu kuat sehinggakan ada sesetengah organ badan kita tidak mampu untuk berfungsi dengan baik.

Bukan niat saya untuk menakut-nakutkan, tetapi sekurang-kurangnya kita kena tahu benda ni.

Terima kasih. Tak sempat kita jumpa kali ni ya. Tak mengapa, insya-Allah di lain masa.

Saya setuju tentang side effect HAART tu tetapi secara peribadi saya tak terlalu memikirkannya. Maksud saya, sejak jadi PLHIV ni saya lebih berfikir mengikut langkah demi langkah dan menikmati setiap langkah. Kalau tak, kacau bilau otak dibuatnya.

Tidak seperti dulu, saya mungkin berfikir 10 langkah ke depan, maklumlah ketika itu terasa umur ini seolah-olah masih panjang. Hu hu...

Dengan pengambilan ubat-ubatan secara terkawal, risiko boleh diminimakan. Kita mempunyai banyak peluru. Kerana itu masalah diabetes, kolestrol, jantung, buah pinggang, hati dan tekanan darah kita sentiasa dipantau.


Ujian darah sentiasa dilakukan. Di sebalik semuanya saya melihat sebagai satu peluang dan keuntungan kerana orang-orang biasa tidak berpeluang mendapat pemantauan kesihatan yang sebegitu teliti dan melibatkan kos yang tinggi seperti kita.

Akibatnya, mereka mungkin sudah mengidap dan terlewat untuk merawat pelbagai penyakit kronik. Pengakhirannya sama sahaja seperti kita.

Jika membaca apa saja journal atau artikel tentang kesan sampingan sesuatu produk atau makanan, contoh: Ayam Daging dan Cara Penternakannya. Kita akan takut untuk menelan. Begitu juga, buah-buahan, sayur-sayuran, minuman dan malahan hampir apa saja.

Minum madu tualang, susu kambing, makan kurma dan habbatus sauda' mengikut sunnah pun akan ada kesan sampingan tertentu terhadap buah pinggang, jantung dan sebagainya jika tanpa kawalan. Kalau tak, rasulullah tak wafat-wafat jawabnya.


Ambil secara berpada-pada. Inilah namanya qadha’ dan qadar.

Jadi saya setuju dengan pandangan sahabat. Elok sebagai pengetahuan dan langkah berjaga-jaga tetapi semoga tidak mendatangkan kesan sebaliknya kepada segelintir yang tidak rasional. Kerana takutkan macam-macam kesan sampinganlah ramai enggan menerima rawatan.

Ya, yang kita telan saban hari setiap jam-jam tertentu adalah DADAH KARTEL. Sudah tentu ada side effectnya dan saya sendiri pernah buat sedikit carian maklumat dan ianya memang ada dikongsikan di blog kita ini di panel MORE INFO ABOUT HIV di bawah tajuk: HIV DRUGs & THE DISEASES THEY CAUSE.

link-
http://www.omsj.org/drugs/matrix.htm


Semoga dapat membantu kajian sahabat tetapi jangan terlalu risau. PLHIV mesti bijak menyaring maklumat. Usaha, redha, doa dan tawakkal. Kita redah je…!