Tuesday, June 26, 2012

SEJARAH RED RIBON DAN MAKNANYA


Kebelakangan ini aku terlampau sibuk atas beberapa urusan komuniti dan mengalami sedikit gangguan masalah kesihatan. Macam-macam idea dan pengalaman mahu dikongsikan, tetapi kemampuan fizikal adalah terhad.
 
E-mails, panggilan telefon dan temujanji untuk kauseling bersusun untuk diuruskan. Jadi, sementara mengisi ruang memulihkan tenaga, aku akan publishkan entries yang difikirkan sesuai sebagai perkongsian bersama.
Antara perkara yang aku tertarik ialah sejarah ringkas Riben Merah yang menjadi ikon kepada insan PLHIV yang pernah aku baca di blog sahabatku Naj Mi.

Walaupun Naj Mi agak ‘junior’ dalam bidang dunia penulisan blog berkaitan isu HIV, tetapi mutakhir ini, aku dapati entries sahabatku ini punya kekuatan tersendiri dan semakin mengkagumkan aku. Tahniah Naj Mi.

Aku yakin setiap PLHIV dan masyarakat prihatin perlu mengetahui asas sejarah Riben Merah ini.

Di sini aku copy dan paste kembali entry tersebut daripada blog Naj Mi kerana memang menjadi dasar blog ini sebagai Self Access Centre (Bukan Meroyan Centre) tentang apa juga info berkaitan HIV.

Tanpa ragu-ragu, aku akan petik apa juga info menarik yang Naj Mi kongsikan kerana kami saling berkongsi sokongan menyebarkan info, bukannya bersaing.

Mari baca:


RED RIBBON - PITA MERAH


Simbol Pita Merah digunakan secara internasional untuk melambangkan perang terhadap AIDS. Setiap peringatan hari Aids pada 1 Disember, kita selalu menggunakan simbol Red Ribbon (Pita Merah) sebagai lambang keperdulian terhadap penyebaran HIV dan AIDS. Sejak bila si Pita Merah mulai diperkenalkan dan dari mana datang ideanya?


The Red Ribbon, sebuah pita merah yang melilit, memiliki beberapa erti dan makna. Tapi paling banyak dikenal sebagai simbol solidaritas terhadap masyarakat yang hidup dengan HIV/AIDS. Project Pita Merah ini diciptakan oleh artis-artis Caucus New York untuk Visual AIDS pada tahun 1991. Kolaborasi yang luar biasa ini percaya bahawa ianya sangat penting untuk:

+ Tetap dikenal bukan sebagai individu dan untuk menghargai Visual AIDS Artist Caucus sebagai suatu kesatuan dalam penciptaan Projek Red Ribbon dan untuk tidak mendaftarkan salah satu individu sebagai pencipta dari Projek Red Ribbon

+ Tetap membiarkan hak ciptanya secara percuma, supaya tak ada individu atau organisasi yang mengambil keuntungan menggunakan red ribbon.

+ The Red Ribbon seharusnya dipergunakan sebagai sebuah simbol kesadaran, bukan sebagai alat komersial dan hak cipta.


"The ribbon has never been copyrighted in the United States, to allow it to be worn and used widely as a symbol in the fight against AIDS."


Para seniman pencipta yang membentuk Visual AIDS Artis Caucus, berharap agar ciptaan ini menjadi sebuah visual simbol untuk menunjulkan kepeduliannya kepada orang-orang yang hidup dengan HIV/ AIDS dan perhatian kepada mereka. Terinspirasi oleh simbol Pita Kuning sebagai penghargaan kepada Tentara Amerika yang terlibat dalam perang teluk, warna merah dipilih sebagai ”ikatan darah dan semangat – bukan hanya kemarahan tetapi juga cinta.”


Pertama kali diperkenalkan kepada khalayak umum oleh Jeremy Irons pada Tony Awards 1991, kemudian simbol pita itu mulai digunakan sebagai simbol kepedulian terhadap AIDS, menjadi sebuah alat aksesoris fashion di kalangan selebritis.


The red ribbon quickly became renowned as an international symbol of AIDS awareness, and has been worn at the Oscars, Emmys and Grammys; celebrities, musicians, athletes, artists and politicians have worn the ribbon on talk shows, TV programs, movies, political conventions, sporting events and music videos.

Simbol Pita Merah ini berlanjut menjadi sebuah kekuatan untuk meningkatkan perhatian masyarakat terhadap HIV/AIDS dan digunakan sebagai alat untuk meningkatkan Dana Amal terhadap pelayanan dan penelitian AIDS.



Sumber: Naj Mi dan scribd.com


Para pembaca boleh berkongsi pengalaman melalui FB AHP Positive Warriors Support Group (Secret Group). Untuk menyertai, sila hubungi:

Luka Rafieqa: rafieqakl@hotmail.com
Along: insansepertiaku@yahoo.com
Survivor: survivorpng@yahoo.com

Sokongan khusus kepada wanita: PEWAHIM.
Untuk menyertainya termasuk FB (secret group), sila hubungi:

pewahim@gmail.com
019-259-5864 (Norlela)
017-366-5570 (Norhayati)