Wednesday, October 15, 2014

PLHIV & STEROID


Perkongsian yang dipetik daripada Facebook.
Sila share.





Bolehkah people living with HIV (PLHIV) mengambil steroid untuk tujuan rawatan tertentu atau untuk merangsang pembentukan otot seperti sukan bina badan?

PLHIV tidak boleh mengambil steroid JIKA ianya diambil secara BERTERUSAN dan dengan DOS YANG TINGGI.

Pengambilan steroid yang berterusan dan dengan dos yang tinggi boleh menyebabkan berlakunya immunocompromised (kepincangan sistem imun).

Jika perlu diambil untuk tujuan rawatan, walaupun dengan dos yang tinggi tetapi hanya sekali, maka ianya boleh diteruskan.

Fahami HIV, jalani rawatan dan KEPATUHAN kepada rawatan akan membantu PLHIV hidup seperti biasa. Amalkan cara hidup yang positif.


Semoga nota ringkas ini dapat difahami pembaca.


Memahami HIV dengan tepat dapat menyekat penularan dan meningkatkan kualiti hidup infected dan affected people. Kita berperanan memperbetulkan keadaan dan mengelakkan penganiayaan. 


Wallaahu’alam.


"Pertubuhan Positive Warriors Malaysia (PPWM) komited menentang PENGANIAYAAN, STIGMA, DISKRIMINASI, JUDGEMENTAL, DAN MENDIDIK MASYARAKAT secara terbuka."


Aku, hamba-Nya yang dhaif,
Mohamad bin Wahid @ Pie @ AHP
Facebook: Ahp Pie


Info Berkaitan:

Facebook Fanpage PPWM:

Laman Web Rasmi PPWM:

No. Akaun PPWM:
Bank: Maybank
Nombor Akaun: 5560 5750 3949
Nama Pemegang Akaun: Pertubuhan Positive Warriors Malaysia

Para pembaca boleh berkongsi pengalaman melalui Facebook AHP Positive Warriors Support Group (Secret Group). Anda juga dialu-alukan menjadi ahli Pertubuhan Positive Warriors Malaysia (PPWM). Untuk menyertai, sila hubungi admins yang berikut:

Abd. Shukor Mohd Yunus: shux@positivewarriors.org
Hishamudin Rahman: carphatz_04@yahoo.com