Friday, October 10, 2014

HIV: SILA HUBUNGI MELALUI FB ATAU WHATSAPP






Kali ini adalah tempoh paling lama aku tidak menulis di blog. Bukan aku sengajakan, tetapi kesibukan memang tiada surutnya.

Walau bagaimanapun, komen-komen dan pertanyaan pembaca sentiasa aku pantau. Jika ianya memerlukan tindakan segera, insyaAllah aku akan cuba bantu.

Jika aku rasa soalan-soalan tersebut telah berkali-kali ditanya, tidak beradab, lebih kepada ketakutan tidak bertempat, sedangkan jawapan yang dikehendaki terpampang di hadapan mata, aku terpaksa abaikan kerana ramai lagi yang lebih memerlukan bantuan. Sebenarnya ada kebaikannya kepada yang bertanya supaya lebih rajin mencari maklumat.

Seperti yang aku pernah jelaskan dahulu bahawa, hampir kesemua info asas tentang HIV, cara jangkitan, rawatan, kaunseling, dan sebagainya telah aku kongsikan di sini. Terpulang kepada pembaca untuk berusaha mencarinya. Bahkan alamat e-mel dan nombor telefon turut aku sediakan dan memang sedia ada di wall blog. Tak jumpa? 017- 980-5682.

Aku juga punya tanggungjawab terhadap Allah, karier, keluarga, dan urusan komuniti setempat serta kaunseling online tanpa henti sepanjang hari. Bayangkan jika pembaca berada di tempatku. Setiap masa sangat berharga.




Kepada pembaca blog, jika ingin memerlukan maklumat yang sentiasa dikemaskini, lebih baik hubungi aku melalui Facebook Ahp Pie dan fanpageFacebook PPWM kerana kebanyakan masa aku sentiasa online dan boleh dihubungi melalui Facebook atau WhatsApp. Jika terlalu sibuk, insyaAllah aku tetap akan jawab pada masa yang sesuai.

Menjadi kenalan Facebookku bermakna bukanlah bermakna individu tersebut adalah People Living With HIV (PLHIV) sepertiku. Tiada apa yang hendak dirisaukan. Bahkan ramai ahli keluarga, doktor, pekerja sosial, supporters, volunteers, dan pelbagai golongan profesional adalah rakan Facebookku. InsyaAllah aku tahu menjaga hak-hak P & C individu.

Berhubung melalui Facebook dan WhatsApp lebih mudah berbanding berhubung melalui blog. Jika perlu bercakap, silalah telefon, tetapi mintalah izin (WhatsApp) terlebih dahulu kerana ada ketikanya aku terima panggilan telefon tidak kira masa dan tempat.

Seboleh-bolehnya aku memang tidak akan menghubungi (menelefon) semula yang bertanya atau berbalas-balas SMS panjang lebar kerana aku membantu secara sukarela. Aku bukan full time supporter seperti beberapa NGO lain. Aku tidak mampu menanggung kos SMS atau panggilan telefon yang terlampau tinggi.

Dalam sesetengah kes dan aku rasa mereka memang perlu dibantu, tidaklah menjadi masalah untuk aku membalas SMS atau menelefon. Ada banyak sebab dan pertimbangan berbeza pendekatan dalam sesuatu perkara.

Walau bagaimanapun, mulai sekarang, aku juga akan kongsikan maklumat-maklumat yang telah aku kongsikan di Facebook di blog secara beransur-ansur. Infonya lebih pendek dan ringkas tetapi insyaAllah lebih mudah difahami. Jadi, pembaca mendapat beberapa pilihan untuk mencari info.

Tawaran untuk berkongsi pengalaman mencegah HIV

Di kesempatan ini juga, aku membuka peluang kepada sesiapa sahaja seperti pihak masjid, surau, persatuan-persatuan belia, sekolah-sekolah menengah, IPT, NGO, dan jabatan yang berhasrat untuk berkongsi pengalaman bagi mencegah penularan HIV, salah faham, dan penganiayaan. Perlu difahami bahawa generasi muda Melayu beragama Islam adalah golongan yang tertinggi dijangkiti HIV. Cuba fikirkan secara mendalam mengapa ianya berlaku? Walau bagaimanapun, aku membantu tidak kira bangsa.




Kepada yang berminat, boleh menghubungiku melalui nombor telefon yang telah disertakan (017- 980-5682) dan keutamaanku adalah jemputan daripada kawasan berdekatan terutama oleh pihak masjid dan surau. Sambil-sambil berkongsi pengalaman, dapat solat berjamaah. Itu yang penting. Jika jauh, aku terpaksa memilih hari cuti kerana terikat dengan tanggungjawab terhadap karier.

Soal bayaran dan sebagainya tidak timbul kerana aku melakukannya secara sukarela. Tetapi kos sekadar perlu seperti untuk kos petrol kenderaan atau tol terpulanglah atas pertimbangan pihak penganjur kerana aku tidak mampu mengeluarkan kos peribadi untuk tujuan tersebut. Aku sekadar mahu membantu, bukan mencari keuntungan peribadi.

Setiap slot sebaik-baiknya dalam anggaran 2 jam termasuk sesi soal jawab, tetapi jika kesuntukan masa, sejam ke sejam setengah boleh dipertimbangkan. Persediaan LCD untuk PPT sangat digalakkan.

Kepada pembaca yang menghubungiku untuk bertanyakan soalan atau kaunseling, sila patuhi adab-adab berikut. Jika tidak, ada kemungkinan aku tidak akan melayannya:




1.      Perkenalkan diri (tidak kiralah nama betul, penuh, ringkas, atau bohong pun, bukan aku untung atau rugi apa-apa) dan tempat tinggal. Ini bertujuan untuk memudahkan aku berkomunikasi dan mencadangkan sokongan komuniti berdekatan jika perlu.

2.      Pertimbangkanlah waktu yang sesuai seperti mengambil kira waktu solat, waktu rehat, tidur, dan sebagainya. Jika pertanyaan tidak dijawab serta-merta atau panggilan tidak diterima, bersabarlah sementara waktu. Aku cuma insan biasa yang punya kehidupan sendiri sama seperti orang lain.

3.      BERTERUS-TERANG dan JUJUR dengan persoalan yang bakal ditanya. Jika tidak jujur, jawapan yang diberikan mungkin tidak tepat.

4.      Berbudi bahasa dan berfikiran positif.


Semoga nota ringkas ini dapat difahami pembaca.


Aku, hamba-Nya yang dhaif,
Mohamad bin Wahid @ Pie @ AHP
Facebook: Ahp Pie


Info Berkaitan:

Facebook Fanpage PPWM:
  
Laman Web Rasmi PPWM:

No. Akaun PPWM:
Bank: Maybank
Nombor Akaun: 5560 5750 3949
Nama Pemegang Akaun: Pertubuhan Positive Warriors Malaysia

Para pembaca boleh berkongsi pengalaman melalui FB AHP Positive Warriors Support Group (Secret Group). Anda juga dialu-alukan menjadi ahli Pertubuhan Positive Warriors Malaysia (PPWM). Untuk menyertai, sila hubungi admins yang berikut:

Abd. Shukor Mohd Yunus: shux@positivewarriors.org
Hishamudin Rahman: carphatz_04@yahoo.com