Thursday, September 22, 2011

BAGAIMANA CARANYA PASANGAN HIV INGIN MENDAPATKAN ZURIAT? (SAMBUNGAN)


Susulan daripada entry yang bertajuk BAGAIMANA CARANYA PASANGAN HIV INGIN MENDAPATKAN ZURIAT? / BERTEMU DR. ISKANDAR FIRZADA BIN OSMAN (9), kita beruntung kerana entry tersebut mendapat respon atau pandangan  yang sungguh informative daripada seorang Doctor Sakit Puan yang prihatin.

Rugi rasanya jika maklumat berkenaan tidak dipublishkan kembali kerana ianya sangat berharga dan supaya lebih ramai pembaca dapat berkongsi maklumat tersebut. Mohon maaf kerana aku terpaksa melakukan sedikit editing terhadap pandangan asal untuk disesuaikan sebagai sebuah entry. Mari baca:


Assalamualaikum,

Saya ingin berkongsi pendapat tentang pasangan HIV yg ingin mendapatkan zuriat. Saya adalah Doktor Sakit Puan di salah sebuah Hospital Kerajaan.

Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan TAHNIAH pada AHP atas sebuah blog yg saya rasa sangat produktif and inspiring. Semoga Allah membalas  segala ilmu yg dikongsi bersama, insya-Allah.

Antara cara untuk mengurangkan risiko jangkitan pada pasangan (Discordant couple --> salah seorang negative dan seorang positive) ialah:

1.         Sentiasa memakai kondom walaupun anda on HAART and with undetectable viral load.

2.         Jika inginkan kehamilan, pastikan viral load anda <50copies/ml(undetectable) dan rancang pada waktu kesuburan. i.e pada hari ke 13,15,17 datang haid.

Pada waktu ini adalah waktu paling subur bagi pasangan yang mempunyai kitaran haid yang tetap. Hari selebihnya dinasihatkan menggunakan kondom ketika bersama.

3.         Anda juga boleh mendapatkan nasihat Pakar Sakit Puan untuk rawatan IUI ( intauterine insemination) bagi mengurangkan risiko jangkitan terhadap pasangan anda (suami kepada isteri).

Walaupun begitu, masih terdapat risiko transmisi dalam air mani despite using proper IUI technique. Risioko itu however adalah sangat rendah.

4.         In vitro fertilisation adalah satu teknik persenyawaan di luar rahim, di mana embryo yg dihasilkan akan dimasukkan ke dalam rahim isteri. Kaedah ini adalah antara yang paling selamat namun sangat mahal. Approximately 15-20k untuk satu cycle treatment.

5.         Di negara luar, donor sperm bagi mereka yang tidak dijangkiti HIV boleh digunakan bersama telur isteri. Namun bagi negara Islam, adalah haram menggunakan air mani pasangan lain untuk tujuan itu.

Harap penjelasan ini dapat membantu.


Jazakallah khier, semoga rahmat dan redha Allah sentiasa bersama beliau.