Thursday, August 18, 2011

PENDAPAT BAKAL DOKTOR CEMERLANG, INSYA-ALLAH...


~THOUGH~

Bukan ingin menyebelahi mana2 pihak..Sekadar berkongsi pandangan dan cerita..^_^

Kerap kita dengar orang bercerita komplikasi yg dialami oleh pesakit ketika menerima rawatan atau selepas menerima rawatan dari mana2 hospital..dan kesalahan tersebut dilabel 100% adalah kesalahan dan kecuaian doktor..

Bagi kes-kes seperti tersalah diagnos, pesakit mengalami bengkak seluruh badan selepas makan ubat yg diberi oleh doktor..kes2 sebegini memang berlaku, tidak dapat dinafikan..tp mengapa keadaan ini berlaku?

1)Bagi kes tersalah diagnose..secara umumnya..dlm membuat diagnosis banyak aspect yg perlu diambil kira oleh seseorg doktor itu..pertama-tama sekali doktor akan membuat diagnosis berdasarkan history/info yg diberikan oleh pesakit..kedua berdasarkan pemeriksaan fizikal dan yg ketiga berdasarkan hasil keputusan makmal yg dilakukan..selepas ketiga-tiga aspect ini diambil kira..barulah diagnosis yg tepat dapat dilakukan..oleh itu, pesakit akan mendengar bermacam2 diagnosis sepanjang mereka dirawat..

dari kes yg jarang berlaku atau sukar didiagnose sehingalah ke kes-kes yang biasa..history/info dari pesakit sangat-sangatlah penting dalam membantu doktor membuat diagnosis..percaya atau tidak..kebanyakan pesakit akan memberi maklumat palsu tntg masalah mereka atau menipu apabila ditnya apakah yg mereka makan, pakai dan aktiviti harian sehinggalah kpd soalan2 seperti merokok, minum arak, drug abuser, seks bebas atau luar tabi'e dan hubungan kelamin suami isteri..

Sy beri contoh mudah..pesakit A, 35thn..dtg ke hospital mengadu kerap demam, sakit perut dan seluruh badan..apabila ditanya adakah mempunyai masalah dlm hubungan kelamin suami isteri..pesakit mengatakan tidak..selepas diagnosis dan doktor memberikan ubatan yg bersesuaian..pesakit tetap mengalami masalah yg sama malah makin teruk..pesakit A mencari doktor lain dan mendapat maklumat dari isterinya tntg masalah hubungan kelamin..disbbkan info ini masalah pesakit A dapat dirawat..ttp apa yg akan diceritakan oleh pesakit A kpd org lain adalah doktor yg sebelum ini cuai dan memberikan diagnosis yg salah.

Point sy disini adalah...sy tidak menyalahkan pesakit ataupun doktor dalam hal ini..krn kedua-dua pihak memainkan peranan penting untuk membuat diagnosis yg betul..cumanya ingin membetulkan stigma masyarakat tntg doktor yg melabel mereka itu dan ini apabila memberikan diagnosis yg salah..mungkin sy boleh umpakan seperti kita mula2 belajar menaiki basikal..suma org pasti akan jatuh berkali2 sebelum mengetahui cara yg tepat untuk mengimbangi badan supaya tidak jatuh dan akhirnya berjaya menaiki basikal..pada sy ini hukum alam..apapun yg kita lakukan didunia ini..aturanya sama..fitrah manusia biasa..doktor bukanlah bomoh..juga tidak mempunyai kuasa ajaib yg mampu terus memberikan diagnosis yg tepat sebelum melakukan kesilapan..krn dari kesilapan tersebutlah mereka berjaya membuat diagnosis yg tepat pd akhirnya..

2) Apabila kita dengar sesorang pesakit mengalami bengkak seluruh badan selepas makan ubat yg diberikan oleh doktor..pasti kita akan menyalahkan doktor 100% dan melabelkan mereka sbg cuai..

Prosedur amnya sebelum sesorang doktor itu memberikan pesakit ubat yg pesakit tidak pernah ambil sebelum ini..sample darah akan diambil untuk menguji samaada pesakit akan mengalami alahan atau tidak..sample darah tersebut akan dihantar ke makmal dan dilakukan ujian tersebut oleh pekerja makmal..bukan doktor..hasil dari keputusan darah dari makmal..barulah doktor dapat membuat keputusan samada pesakit tersebut boleh menerima ubat tersebut atau tidak..

Tapi pernahkah kita terpikir tentang kesalahan ujian dari makmal sebagai punca perkara ini berlaku? sbnrnye banyak faktor yg menyumbang kpd kesalahan dlm hasil ujian makmal...antaranya adalah kecuaian pekerja makmal, nurse atau sample yg telah rosak digunakan untuk ujian..ada juga pesakit sdri yg merosakkan sample yg diminta...contoh seperti sample air kencing yg ditambah air paip dan sbgnya..perkara2 ini menyumbang kepada hasil keputusan yg salah..

Doktor memberikan ubat berdasarkan hasil keputusan ini...jika hasil ujian makmal menunjukkan pesakit tidak mengalami alahan jika mengambil ubat tertentu..ttp selepas diberikan ubat, pesakit mengalami bengkak seluruh badan..dlm hal sebegini siapa yg akan dipersalahkan?

Tiada siapa dlm dunia ini ingin dipersalahkan atas kesalahan org lain...pada sy doktor melakukan pengorbanan yg besar untuk menerima kesalahan org lain atas bahu mereka...adakah perkerja makmal ataupun nurse yg akan dtg minta maaf pada pesakit jika keadaan ini berlaku? tentunya doktor yg terpaksa memikul bebanan ini..

3) Untuk kes berat sprt terkena jangkitan HIV melalui pemindahan darah..kes ini tidak dinafikan ada berlaku..ttp jumlahnya adalah kecil...macam sy katakan diatas...ujian darah dilakukan oleh pekerja makmal sebelum disimpan di blood bank..mmg ada doktor yg memantau..ttp doktor tersebut adalah doktor yg dikhaskan diblood bank dan bukanlah doktor yg merawat pesakit...doktor yg merawat ataupun meminta darah untuk dipindahkan kedalam badan pesakit tidak akan tahu jika darah tersebut bermasalah...krn darah-darah yg diminta dari blood bank adalah darah yg telah disaring dan diyakini tidak mempunyai masalah..ttp apabila terjadi kes pesakit mendapat HIV akibat pemindahan darah..sekali lagi doktor yg dipersalahkan..

Kesimpulanya...pada pendapat sy..komunikasi yg berkesan antara doktor dan pesakit perlu ada untuk menggelakkan keadaan seperti ini berlaku yg mengakibatkan masyarakat menunding jari menyalahkan banyak pihak..selain itu, menerima qada' dan qadar dgn hati terbuka juga penting..krn manusia hanya mampu berusaha..Allah yg tentukannya..Wauallahua'lam


AHP:
Pandangan ini adalah pandangan salah seorang bakal doctor yang merupakan antara yang terawal menunjukkan keprihatinan dan sokongan terhadapku. Insya-Allah kita doakan beliau bakal menjadi salah seorang doctor yang cemerlang di negara kita suatu hari nanti.

Pandangan yang beliau kongsikan ini sangat bagus sebagai renungan bersama. Mendengar dari kedua-dua belah pihak adalah sebaik-baiknya supaya kita saling memahami, mempelajari dan hormat menghormati.

Bagi aku, memang betul apa yang beliau luahkan cuma berapa ramai yang bersikap seperti beliau? Rungutan terhadap sikap tidak professional, malpractice dan kelemahan segelintir doctor serta kakitangan KKM adalah melebihi daripada apa yang kita perbincangkan di sini.

Karier sebagai doctor, kakitangan perubatan dan guru memang antara karier yang sangat tinggi tekanannya dan masyarakat sentiasa menuntut kesempurnaan  100%. Hanya yang betul-betul berusaha dan ikhlas sahaja akan berada dalam senarai teristimewa di hati masyarakat.

Bila berada di bidang ini, suka atau tidak kita terpaksa redha dan menerima segala tekanan, cemuhan dan kritikan. Komplen akan wujud sampai bila-bila. Jika dilayan, pelemik berterusan selagi dinamakan manusia.  Bak kata Dr. Iskandar, “Prove yourself worthly.”

Seperkara yang aku tertarik untuk respon ialah tentang isu jangkitan HIV melalui pemindahan darah. Respon ini bukanlah aku tujukan kepada beliau tetapi sebagai renungan kita bersama.

Purata kadar jangkitan akibat pemindahan darah adalah sekitar 2.5%. Ya, jumlahnya amat kecil tetapi akui sahaja risikonya tetap berlaku. Bayangkan setiap 200 orang yang menjalani pemindahan darah atau organ, berkemungkinan 5 orang mendapat jangkiti HIV melalui cara ini.

Puncanya memang bukan salah doctor. Bukan juga salah penderma kerana kerana berkemungkinan virus tersebut masih di tahap window period (bawah 50 copies). Semua langkah saringan telah diambil dan virus memang sukar dikesan di tahap  tersebut sedangkan rawatan memerlukan tindakan segera.

Jadi, jika anda pernah melakukan aktiviti berisiko, JANGAN SESEKALI menjadikan derma darah sebagai salah satu cara untuk mengetahui status kesihatan masing-masing.

Jika tidak bernasib baik, penerima akan menjadi sebahagian daripada statistic. Surat persetujuan dan akur tentang risiko jangkitan awal-awal lagi perlu ditandatangani sebelum sesuatu prosedur dijalankan.

Dalam kes aku, aku tidak menyalahkan sesiapa tetapi sehingga sekarang masih tertanya-tanya kenapa tidak ada doctor yang mahu menjawab kecuali berkata, “everything done is done!” tentang beberapa pertanyaanku ini:

1.   Kenapa keputusan awal ujian HIV aku sama ada screening test dan ELISA menunjukkan aku negatif? (dilakukan lebih kurang seminggu selepas pemindahan darah).
       2.   Kenapa Fail Rawatanku yang sepenting itu hilang tiba-tiba?
3.   Kenapa hampir 3 bulan kemudian aku disahkan HIV positif dan dikatakan mempunyai penyakit Hepatitis C sedangkan tidak pernah dimaklumkan bahawa sample darah yang diambil semasa aku di arahkan menjalani rawatan lanjut di Hospital Ampang  tersebut bertujuan untuk mengesan HIV?
4.   Kenapa cara penyampaian berita hanya melalui temujanji biasa sedangkan sepatutnya aku dimaklumkan serta merta untuk mengelakkan jangkitan kepada pasangan?
5.  Kenapa ujian darah di Private Medical Centre kemudiannya mengesahkan aku tiada masalah Hepatitis C? Mudah benar hospital buat diagnos dan analisis?
6.  Kenapa cara penyampaian beritanya disampaikan dengan cara yang sangat kasar dan seperti aku seorang penjenayah?

Cukuplah 6, ada lagi sebenarnya.

Siksanya hidup dalam teka teki hanya tuhan yang tahu. Ikutkan bisikan syaitan, bermacam-macam prasangka bermain di kepala aku. Kenapa biarkan aku yang terkapai-kapai lemas begini? Masing-masing mahu lepas dan cuci tangan?
Tak payahlah risau, aku bukan nak saman pun. Marah apa guna kerana HIV tetap ada dalam badanku walau menangis keluar tahi mata sekalipun. Hehehe...

Jadi, aku berpendapat, isu begini tidak sepatutnya timbul jika pihak yang berkenaan menjalankan tanggungjawab  dengan professional, terbuka dan amanah.

Aku tidak pernah menyalahkan doctor tetapi aku mempertikaikan cara mereka menanganinya dan syukurlah aku dipertemukan pula dengan beberapa orang doctor yang sangat bagus terutama Dr. Iskandar Firzada bin Osman. Merekalah yang banyak membantu aku menerima hakikat ini secara positif.

Jika aku tidak redha dengan qadha qadar dan bersikap negatif, mungkin aku bukan seperti aku yang pembaca kenali sekarang ini.

(Minta maaf Izzah. Pakcik tak maksudkan luahan ini untuk bersikap kontra terhadap pendapat dan isu yang Izzah kongsikan. Ianya bertujuan supaya semua pihak memandang kebajikan dan hak pesakit secara adil di luar sana. Pakcik menghargai nilai integrity)