Monday, May 05, 2014

BOLEHKAH HIV TERSEBAR DARIPADA JENAZAH ORANG YANG HIDUP DENGAN HIV (ODHA)?






Perkongsian maklumat yang sangat bagus oleh Dr. Iskandar Firzada Osman, Doktor Pakar Perubatan Keluarga, KK Jaya Gading, Kuantan:


Soalan:

Bolehkah virus HIV berjangkit melalui organ-organ dalaman, tisu badan, cecair badan, dan darah seseorang ODHA yang telah meninggal dunia?

Saya agak ragu-ragu mengenai perkara di atas semasa menulis laporan bedah siasat tentang sama ada ada atau tidak kemungkinan boleh berlaku jangkitan selepas kematian ODHA yang dikendalikan di dalam Bilik Mayat. Bolehkah HIV berjangkit melalui cara tersebut? Jika boleh, berapakah jangka hayat virus di dalam jenazah ODHA?

17 September 2012


Jawapan:

Levon Abrahamyan
University of Nebraska at Lincoln

HIV tidak boleh hidup apabila berada di luar badan ODHA. HIV tidak boleh berjangkit di dalam sampel darah yang telah kering. Fakta bahawa DNA / RNA HIV masih boleh didapati di dalam sampel darah yang telah kering dan DNA / RNA HIV daripada sampel tersebut boleh dicambah di dalam makmal, tidak bermaksud bahawa seseorang boleh dijangkiti daripada sampel darah yang telah kering tersebut. Untuk memastikan supaya HIV yang dijumpai di dalam sampel darah yang telah kering tadi kekal hidup, saintis / penyelidik perlu menyediakan suatu persekitaran terkawal di dalam makmal. Persekitaran terkawal di dalam makmal ini TIDAK WUJUD atau TIDAK TERDAPAT SECARA SEMULAJADI luar dari persekitaran makmal. Tambahan lagi, sampel darah yang telah kering tadi perlu mengandungi KEPEKATAN / BILANGAN / JUMLAH VIRUS YANG TERSANGAT TINGGI / BANYAK serta luka atau saluran darah yang terdedah kepada kontaminasi daripada darah yang telah kering tadi mestilah luka yang sangat lebar / luas bagi membolehkan virus HIV menjangkiti mangsa. Untuk itu, kemungkinan untuk mendapat jangkitan HIV daripada kontaminasi darah ODHA yang telah kering adalah menghampiri sifar.

Berikut adalah komen daripada para saintis:

Walaupun HIV hanya boleh hidup seketika jika berada di luar badan ODHA, jangkitan HIV tidak pernah dilaporkan akibat daripada berlaku kontek / kontaminasi dengan tumpahan darah, tumpahan air mani, atau tumpahan cecair badan ODHA. Ini adalah kerana HIV akan cepat mati / musnah sebaik sahaja terdedah ke udara. Untuk seseorang itu dijangkiti oleh HIV, darah atau cecair tubuh ODHA mesti mengandungi HIV yang tersangat banyak / tinggi / pekat serta darah atau cecair tubuh tersebut perlu terus masuk ke dalam saluran darah seseorang bukan ODHA untuk memungkinkan bukan ODHA itu dijangkiti oleh HIV.

Para saintis bersetuju bahawa virus HIV tidak dapat hidup di persekitaran luar dari tubuh ODHA, menjadikan kemungkinan untuk seseorang mendapat jangkitan HIV jika terdedah kepada darah atau cecair tubuh ODHA di persekitaran adalah sangat sangat terpencil. Bagi mendapatkan data tentang survival virus HIV, kajian di makmal biasanya menggunakan bilangan HIV yang tinggi / banyak / pekat untuk mengekalkan keaktifan virus di dalam makmal.

Walaupun kepekatan sebegini boleh dikekalkan untuk HIV di dalam makmal hidup selama beberapa hari atau minggu di bawah keadaan makmal yang terkawal, kajian menunjukkan bahawa sebaik sahaja sampel darah atau cecair badan yang mengandungi HIV tadi kering, bilangan / kepekatan HIV akan berkurang sehingga 90 – 99 peratus dalam tempoh beberapa jam sahaja.

Memandangkan kepekatan HIV yang digunakan di dalam kajian-kajian makmal adalah lebih tinggi daripada yang ditemui di dalam darah atau spesimen yang lain kerana HIV tersebut telah dicambah di dalam makmal di dalam persekitaran makmal yang terkawal, risiko sebenar jangkitan HIV daripada sampel darah atau cecair tubuh yang ODHA telah kering di luar persekitaran makmal adalah sifar.

Maklumat lanjut boleh didapati daripada AVERT.org

01 Februari 2013



Question:

Can HIV virus be transmitted post-mortem through viscera?

I was doubtful while writing a post-mortem finding about a HIV positive patient in a mortuary. Can the HIV virus be transferred from the HIV/AIDS affected person's blood after his or her death? If so, then how many days can the virus live in the dead body?

Sep 17, 2012


Answer:

Levon Abrahamyan
University of Nebraska at Lincoln

HIV does not survive out of the body. Virus becomes non-infectious in dried blood samples. The fact that HIV DNA and/or RNA can be recovered or amplified from dry blood doesn't mean that people can be infected by dried blood sample. You need to provide a special pH and temperature (controlled environment) in order to keep HIV virus infectious in dried blood samples. This condition is not available naturally. Moreover, you need an extremely high viral titre in that dried sample and extensive contact to open wound or bloodstream in order to transmit virus to a victim. Chances to get HIV from the dried blood are close to zero.

Please check this:

“While HIV may live for a short while outside of the body, HIV transmission has not been reported as a result of contact with spillages or small traces of blood, semen or other bodily fluids. This is partly because HIV dies quite quickly once exposed to the air, and also because spilled fluids would have to get into a person's bloodstream to infect them.

Scientists agree that HIV does not survive well in the environment, making the chance of environmental transmission remote. To obtain data on the survival of HIV, laboratory studies usually use artificially high concentrations of laboratory-grown virus.

Although these concentrations of HIV can be kept alive for days or even weeks under controlled conditions, studies have shown that drying of these high concentrations of HIV reduces the amount of infectious virus by 90 to 99 percent within a few hours.
Since the HIV concentrations used in laboratory studies are much higher than those actually found in blood or other specimens, the real risk of HIV infection from dried bodily fluids is probably close to zero. Incorrect interpretations of conclusions drawn from laboratory studies have unnecessarily alarmed some people. AVERT.org has additional facts about HIV and AIDS”.

Feb 1, 2013



Aku, hamba-Nya yang dhaif,
Mohamad bin Wahid @ Pie @ AHP
Facebook: Ahp Pie


Info Berkaitan:

Laman Web Rasmi PPWM:

No. Akaun PPWM:
Bank: Maybank
Nombor Akaun: 5560 5750 3949
Nama Pemegang Akaun: Pertubuhan Positive Warriors Malaysia

Para pembaca boleh berkongsi pengalaman melalui FB AHP Positive Warriors Support Group (Secret Group). Anda juga dialu-alukan menjadi ahli Pertubuhan Positive Warriors Malaysia (PPWM). Untuk menyertai, sila hubungi admins yang berikut:

Abd. Shukor Mohd Yunus: shux@positivewarriors.org

Hishamudin Rahman: carphatz_04@yahoo.com