Tuesday, April 29, 2014

HIV: WAJARKAH TINDAKAN KITA?


Sila share
Bersama Ustazah Puan Nor Asniah Mohd Noh (JAKIM)


Bagi yang peka, HIV bukanlah virus yang menakutkan. Ianya tidak mudah berjangkit dan hanya berjangkit melalui beberapa cara tertentu sahaja. Tiada masalah untuk bergaul seperti biasa dengan Orang Yang Hidup Dengan HIV (ODHA). Rawatan HIV sekarang sangat mudah, berkesan, dan boleh dielakkan daripada menjangkiti pasangan dan bakal zuriat. ODHA mampu bekerja dan meneruskan kehidupan seperti biasa.

Masalah utama ODHA berbanding rawatan dan peluang hidup sihat adalah salah faham, stigma, diskriminasi, dan judgemental. Kononnya ODHA dikaitkan dengan perbuatan berdosa. Virus akibat sengaja “cari penyakit” dan akibat balasan serta bala’ daripada Allah S.W.T. HIV dikatakan hanya isu terpencil dan terpinggir. Hanya penyalahguna dadah yang berkongsi jarum suntikan, pekerja seks, dan pengamal seks bebas yang dijangkiti HIV.

Jika begitu pendapat kita, ianya mencerminkan betapa jahilnya kita dengan isu HIV. Orang yang bersikap sebegitu sebenarnya lebih memerlukan bantuan berbanding ODHA, kerana mereka sedang diuji dengan kejahilan dan miskin jiwa. Mungkin mereka tidak sedar yang mereka sedang menganiaya ramai pihak dan menyebarkan fitnah. Tawa sinis yang membawa dosa.

Jika mahu bicara tentang undang-undang dan penguatkuasaan, apa kata kita abaikan seketika. Jangan ditanya kepadaku kenapa dan mengapa penyalahgunaan dadah semakin berleluasa, kenapa seks rambang dan bebas berlaku di mana-mana sahaja. Kenapa begitu dan kenapa begini?

Semuanya boleh dijawab sendiri jika kita jujur mengakui kelemahan diri dan tidak saling menuding jari. Jawapan standard aku, Al-Qur’an dan Sunnah adalah sebaik-baik jalan penyelesaian segala permasalahan. Berdebat secara terbuka tidak ada sudahnya. Mahu berdialog, dipersilakan. Bagus untuk kita sama-sama saling memahami dan mencari persamaan dan jalan penyelesaian. Tanya kepada diri sendiri, setakat mana usaha kita untuk menjadikannya sebagai the way of life? Jika kita menafikan kesempurnaan petunjuk Allah, terimalah akibatnya.

Cuma sebagai ODHA dan mempunyai sedikit pengalaman membantu komuniti, alhamdulillah aku berpeluang memainkan sedikit peranan menyebarkan maklumat yang mungkin dapat mengurangkan jurang perbezaan pandangan.

Sedia maklum, umumnya ODHA yang dijangkiti disebabkan oleh perkara-perkara berikut:

1.      Mengamalkan akitivi berisiko.
2.      Bekas pengamal aktiviti berisiko.
3.      Pasangan kepada pengamal atau bekas pengamal aktiviti berisiko.
4.      Zuriat kepada pengamal atau bekas pengamal aktiviti berisiko.
5.      Terdedah kepada risiko seperti akibat blood transfusion dan organ transplant (sangat rare)

Sekumpulan lagi yang turut menerima kesan yang hampir sama akibat jangkitan ialah ahli keluarga kepada ODHA (affected people). Mereka juga turut dihukum dengan salah faham dan penghinaan oleh pihak yang mengamalkan sikap judgemental. Terdapat kes, sehingga ODHA telah meninggal dunia pun, affected people masih dicemuh dengan pelbagai andaian. Inilah antara punca perpecahan dalam masyarakat yang tidak ada kesudahannya.




Untuk mengetahui wajar atau tidak sikap stigma dan judgemental terhadap ODHA, analogi berikut biasa aku gunakan dalam kebanyakan sesi perkongsian pengalaman.

1.      ODHA kerana mengamalkan aktiviti berisiko.

Si A memang kaki pecut. Pantang bawa kereta, si A memang memecut tidak kira tempat dan keadaan. Suatu hari, si A telah kemalangan dan sebelah kakinya terpaksa dipotong. Cacat seumur hidup. Ramai yang mencemuh, “Padan muka si A, memang dia kaki pecut.”

Hakikatnya tiada seorang pun pasti bahawa ketika kemalangan, apakah situasi sebenar yang telah berlaku? Mungkin pada hari tersebut, si A memandu kereta mengikut peraturan jalan raya dan berhati-hati. Kemalangan terjadi akibat kecuaian orang lain.

Adilkah sikap mencemuh tersebut sedangkan selama si A memecut, tiada seorang pun cuba mendekati dan menasihati si A dengan penuh kebijaksanaan? Si A hanya dicemuh dan dijauhi. Adakah telah digunakan pendekatan yang betul untuk membimbing A menghentikan perbuatannya yang suka memandu laju tidak kira masa?

Bukankah sekarang ini telah ada “rempit atau racing Islamik?” Aturkan konvoi beramai-ramai mengikut peraturan untuk aktiviti amal seperti menziarahi rumah anak-anak yatim, rumah perlindungan orang-orang tua, dan menghadiri kuliah agama. Apakah kita membantu usaha pencegahan dengan penuh perancangan, hikmah dan strategi yang tersusun mendekati si A dan kawan-kawannya? Perlahan-lahan mereka boleh ditarbiah. Benci perbuatan, bukan benci pelakunya.

2.      ODHA kerana pernah menjadi pengamal aktiviti berisiko.

5 tahun dahulu, siapa yang tidak kenal si A? Memang juara racing. Selepas beberapa ketika, si A terbuka hati untuk mengubah sikap dan telah menghentikannya setelah terlibat dengan kemalangan.

Pada suatu hari, kaki si A terpaksa dipotong kerana setelah didiagnos, terdapat kesan lama kemalangan yang mengakibatkan kakinya mendapat jangkitan kuman. Cacatlah si A seumur hidup. Apabila mengetahui si A mengalami kecacatan, kita tanpa sedikit pun rasa bersalah mencemuh si A.

“Padan muka si A. Dulu dia memang kaki pecut. Aku memang tahu sangat perangainya. Inilah balasan Tuhan akibat memandu laju tidak kira dahulu. Sakit hati betul bila diingatkan perangainya ketika itu. Inilah akibat dimakan sumpah seranah orang.”

Adil dan masuk akalkah tindakan kita tersebut? Kesan sikap negatif begini terhadap ODHA para pembaca boleh huraikan sendiri.

3.      ODHA kerana mereka adalah pasangan kepada pengamal atau bekas pengamal aktiviti berisiko.

Si B berkahwin dengan Si A. Jenuh si B menasihatkan si A menghentikan sikapnya yang suka memandu laju tetapi si A tetap curi-curi melakukannya, atau memang si A telah menghentikannya dan insaf bahawa perbuatan tersebut tidak baik.

Suatu hari, ketika membawa isterinya bersiar-siar, mereka kemalangan dan suami isteri tersebut mengalami kecederaan parah. Cacat seumur hidup.

“Padan muka si B. Inilah akibatnya berkahwin dengan si A yang jahat itu.”

Persoalannya, kenapa kita sanggup hukum mereka terutama si B? Budi bicara dan pertimbangan apa yang kita gunakan?

4.      Zuriat kepada pengamal atau bekas pengamal aktiviti berisiko.

Si C adalah anak kepada si A dan dan si B. Si A membawa anak dan isterinya bersiar-siar dan kemalangan. Langsung tidak pernah si B menjangkakan, akibat kecuaian suaminya akan mengakibatkan mereka bertiga bakal cacat seumur hidup.

“Inilah akibatnya berkahwin dengan pelumba haram. Itu pun nasib baik tidak terus mampus begitu sahaja. Menyusahkan orang!”

Jika si B tahu, sudah tentu beliau akan mengambil langkah-langkah keselamatan untuk mengelakkan kemalangan terhadap dirinya dan anak mereka. Apakah salah si C yang tidak tahu apa-apa pun? Kita hina si A tetapi adakah kita sedar dalam masa yang sama kita turut menghina dan melukakan si B dan si C?

Bagaimana jika mereka enggan menjalani rawatan akibat tertekan? Bagaimana jika mereka bertindak menjauhkan diri dari masyarakat? Sampai bila kita mahu bersikap begini?

Sedarkah kita bahawa Allah tidak pernah zalim dan jemu memaafkan dosa-dosa setiap hamba-Nya? Kenapakah kita mengambil alih “kerja” Tuhan yang menyamai sikap riya’, ujub, dan takkabbur? Iman siapa yang lebih teruji? Pasangan ODHA tersebut atau kita?

5.      Menjadi ODHA akibat terdedah kepada risiko seperti menjalani blood transfusion dan organ transplant (sangat rare)

Si D langsung tidak ada kena-mengena dengan aktiviti berisiko atau pernah mengamalkannya. Tetapi, kerana Allah telah aturkan sesuatu yang lebih baik dan di luar jangkauan pemikiran manusia, si D telah dilanggar oleh kereta yang dipandu si A ketika berlumba dengan kumpulannya di jalan raya.

“Ah, mustahil si D tidak berlumba. Mesti dia juga terlibat, tetapi tidak mengaku. Kalau tidak berlumba, macam mana dia kena langgar?”

Ringkasnya, akibat kejahilan dan cepat menjatuhkan hukuman, segala macam fitnah dan andaian terpaksa si D tanggung.

6.      Kumpulan terakhir yang turut menerima kesan ialah ahli keluarga (affected people) kepada si A, B, C dan D. Ayah, ibu, isteri, anak-anak, adik-beradik, tunang, mertua, sepupu, kawan rapat, dan sebagainya. Lebih kurang sahaja kesannya cuma bezanya mereka tidak perlu menjalani rawatan anti retro viral (ARV). Tetapi mungkin terpaksa dirawat disebabkan oleh depression (psychiatric) kerana menanggung pelbagai tekanan atau cemuhan.

“Kenapa ayah engkau dapat HIV? Apa yang dia sudah lakukan?” “Tak lama lagi matilah jawabnya. Emak engkau dan engkau tidak dijangkitikah?”




Mereka sentiasa melihat perbagai tekanan ahli keluarga mereka yang hidup sebagai ODHA. Tertekan, difitnah, didiskriminasi, dibuang kerja, terpaksa putus tunang, dihina, dan sebagainya. Cuba bayangkan kita berada di tempat mereka. Adilkah agaknya?

Sebenarnya, ODHA tidak minta simpati, cuma empati. Berikan mereka ruang untuk hidup seperti biasa dengan cara yang positif. Mereka tahu mereka tidak bahayakan sesiapa. Sekali lagi diulangi, ODHA lebih tertekan dengan sikap manusia berbanding rawatan.

Jika ODHA memilih untuk kekal dalam kelompok yang berisiko dan mengamalkan aktiviti berisiko, mungkin tanpa sedar, sikap kitalah yang menjadi salah satu puncanya.

Fikirkan…

Aku, hamba-Nya yang dhaif,
Mohamad bin Wahid @ Pie @ AHP
Facebook: Ahp Pie


Info Berkaitan:

Laman Web Rasmi PPWM:

No. Akaun PPWM:
Bank: Maybank
Nombor Akaun: 5560 5750 3949
Nama Pemegang Akaun: Pertubuhan Positive Warriors Malaysia

Para pembaca boleh berkongsi pengalaman melalui FB AHP Positive Warriors Support Group (Secret Group). Anda juga dialu-alukan menjadi ahli Pertubuhan Positive Warriors Malaysia (PPWM). Untuk menyertai, sila hubungi admins yang berikut:

Abd. Shukor Mohd Yunus: shux@positivewarriors.org
Hishamudin Rahman: carphatz_04@yahoo.com