Wednesday, May 28, 2014

JANGAN DEDAH MAKLUMAT YANG TIDAK PERLU




Saya merujuk kepada satu laporan akhbar yang mendedahkan seorang ibu tunggal berusia 43 tahun, yang dijatuhkan hukuman gantung sampai mati atas kesalahan mengedar dadah, juga disahkan HIV positif.

Tidak sepatutnya status kesihatan seseorang individu dibincangkan secara umum, bahkan pendedahan tersebut juga merupakan salah satu pelanggaran hak asasi manusia.

Sesiapa yang mendedahkan maklumat sulit seperti ini sepatutnya mempertimbangkan dengan sebaik mungkin, atas dasar apa pendedahan tersebut dilakukan, dan jelas bahawa terdapat kebenaran daripada individu berkenaan, bidang kuasa yang sah, atau atas sebab yang membabitkan isu kepentingan awam.

Penulis, akhbar, atau portal atas talian sepatutnya tidak mendedahkan sebarang maklumat melainkan yang sepatutnya sahaja.

Individu yang didedahkan maklumat berkaitan dirinya juga harus diberi makluman bahawa maklumat dirinya dimaklumkan kepada umum, dan sebab-sebab makluman tersebut dibuat juga harus diberitahu.

Tiada sesiapa yang sepatutnya tahu sebarang maklumat berkaitan diri anda tanpa persetujuan daripada diri anda sendiri. Golongan profesional seperti penulis dan jurnalis, seharusnya menjadi barisan hadapan untuk menghentikan stigma dan diskriminasi terhadap golongan yang mempunyai AIDS dan HIV positif.

Bersama kita mengubah keadaan ini.

ISAAC TAN, Kuala Lumpur






Jazakallah khier kepada Dr. Iskandar Firzada bin Osman,
Doktor Pakar Perubatan Keluarga,
Klinik Kesihatan Jaya Gading, Kuantan.


Diterjemahkan oleh: Tuan Setiausaha Kehormat PPWM



Info Berkaitan:

Laman Web Rasmi PPWM:

No. Akaun PPWM:
Bank: Maybank
Nombor Akaun: 5560 5750 3949
Nama Pemegang Akaun: Pertubuhan Positive Warriors Malaysia

Para pembaca boleh berkongsi pengalaman melalui FB AHP Positive Warriors Support Group (Secret Group).Anda juga dialu-alukan menjadi ahli Pertubuhan Positive Warriors Malaysia (PPWM). Untuk menyertai, sila hubungi admins yang berikut:

Abd. Shukor Mohd Yunus: shux@positivewarriors.org
Hishamudin Rahman: carphatz_04@yahoo.com