Monday, October 22, 2012

DADAH, SEKS PUNCA UTAMA JANGKITAN HIV





Oleh NORIAH IDRIS
nori@hmetro.com.my


MENGAMBIL dadah berlebihan dan melakukan hubungan seks secara rambang dengan pekerja seks seawal usia 16 tahun memudaratkan hidup Azwan Hanif, 30, (bukan nama sebenar).

Ketagihan melampau terhadap najis dadah dan seks bebas menyebabkan dia disahkan menghidap HIV pada 2004 sebelum separuh badannya lumpuh setahun kemudian dan sehingga kini lelaki berasal dari utara tanah air itu menderita akibat kesilapan silamnya.

Menurut Azwan, bergelumang dengan dosa dan noda sejak 15 tahun lalu dan terbiasa hidup mewah gara-gara hubungan terlarang dengan wanita yang 10 tahun lebih tua daripadanya membuatkan dia lupa diri.

Katanya, berikutan sering dimanjakan Kak Shida (bukan nama sebenar) dengan wang melimpah selain makan dan pakaiannya ditaja wanita itu membuatkan dia alpa tanggungjawabnya sebagai pelajar hingga menjadi titik mula episod hitam dalam hidupnya.

“Saya hanya sempat mengambil Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan selepas itu meninggalkan bangku sekolah seawal usia 16 tahun kerana merasakan tanpa pelajaran pun saya boleh pergi lebih jauh dan boleh berjaya dalam hidup. Apatah lagi saya fikir Kak Shida mampu memberi apa yang saya perlukan dalam hidup.

“Yang terbayang ketika itu hanya keseronokan, sama ada hendak ke parti tertentu dan berhibur, rokok, minum arak sehingga terjebak dengan najis dadah, semuanya diajar Kak Shida.

“Selama bertahun-tahun tinggal bersama dan melakukan hubungan seks, saya rasa bahagia dengannya tetapi dalam tempoh itu, saya tidak tahu kerjayanya dan dia tidak pernah menceritakan. Beberapa tahun kemudian, baru saya tahu dia sebenarnya pekerja seks,” katanya.

Menyedari status Kak Shida, Azwan cuba menjauhkan diri daripada wanita itu dan berhijrah ke ibu kota. Dia berharap mampu berubah ke arah kebaikan, sebaliknya langkah makin ligat apabila semakin berani bercampur gaul dengan golongan penagih dadah dan menjadi penagih tegar.

Di Kuala Lumpur, kehidupan sosial dan perbuatan maksiatnya semakin menjadi-jadi kerana dunia gelap bagaikan sebati dengan hidup Azwan. Dia bukan saja melanggan pelacur, bahkan mempunyai teman wanita dan sering melakukan sumbang mahram.

Ketagihan dadahnya juga menjadi-jadi sehingga ditangkap pihak berkuasa dan pernah keluar masuk penjara sebanyak tiga kali.

Sebaik keluar penjara, dia ditahan di pusat serenti kerana didapati masih menagih dadah. Soal keluar masuk pusat serenti mahupun penjara bukan sesuatu yang luar biasa baginya.

Beberapa tahun selepas itu, dia bertemu Kak Shida yang wajahnya kurus serta pucat dan apabila ditanya puncanya, wanita itu mengatakan dia terkena ‘sihir’ dan sedang berubat secara tradisional.

Pada 2010, dia mendapat khabar daripada keluarga terdekat mengatakan Kak Shida meninggal dunia bukan kerana penyakit misteri, tetapi penyakit kelamin dialaminya.

Namun, peristiwa paling menginsafkannya berlaku apabila dia lumpuh separuh badan hingga membataskan pergerakan dan sebahagian besar ahli keluarga tidak mempedulikannya lagi.

Cuma ibu dan bapa saudara mengambil berat terhadap Azwan, membuatkan dia insaf kerana masih ada insan yang menyayanginya.

“Selama tiga bulan saya tidak dapat berjalan dan yang terbayang ketika itu hanya kematian. Saya tahu semua ini salah sendiri dan mengharapkan Tuhan memberi peluang kedua kepada saya untuk menebus kesilapan diri.

“Atas kesedaran sendiri, saya pergi ke pusat Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) Sungai Besi untuk memulihkan diri dan mengikut semua program dikendalikan.

“Saya bernasib baik kerana kesakitan itu membuatkan saya terus berusaha mendapatkan rawatan pemulihan walaupun tahu ia bukan senang dipulihkan.

“Untuk itu, sepanjang dua tahun menjalani rawatan pemulihan dan ditempatkan di pusat Cure & Care Centre di Taman Maluri, Cheras, Selangor, saya mendapat rawatan anti-retroviral (ARV) atau metadon.

“Cuma satu harapan saya iaitu jika pulih, saya mahu membina kehidupan baru dan seperti insan lain ingin berumah tangga dan memiliki anak kerana sudah ada teman untuk menjadi suri dalam hidup,” katanya.

Sumber: sini
Republished by: Ummie




Para pembaca boleh berkongsi pengalaman melalui FB AHP Positive Warriors Support Group (Secret Group). Untuk menyertai, sila hubungi:

Survivor: survivorpng@yahoo.com
AHP: positive4eva@gmail.com


Sokongan khusus kepada wanita: PEWAHIM.
Untuk menyertainya FB PEWAHIM, (secret group) sila hubungi:

pewahim@gmail.com
019-259-5864 (Norlela) Pengasas