Wednesday, January 25, 2012

RUSYIDA & FAMILY IN THE HOUSE


Hari ini nampaknya sudah ramai yang kembali bertugas selepas hampir seminggu bercuti. Macam-macam tempat kau orang buat dan pergi sempena cuti Tahun Baru Cina ya. Eloklah, aku tumpang seronok bila kawan-kawan seronok.

Aku pula asyik terkebil-kebil kat rumah. Maklumlah bila nak berjalan perlukan duit. Aku pulak ada masalah pengangkutan untuk ke bank berdekatan, hahaha…

Sebenarnya banyak juga tempat aku pergi tetapi semuanya atas urusan family dan komuniti. Untuk betul-betul bercuti memang tak mampu. Tak mengapalah, ini kesan sementara sahaja. Insya-Allah 2, 3 bulan lagi mendung akan berarak.

Bila asyik mengadap rutin yang sama, jemu tak terkata. Nak buat sesuatu yang berbeza serba terhad. Nak menulis di blog, mood hilang sama sekali melainkan melayan SMS dan panggilan komuniti. Depressed juga dibuatnya.

Kenduri kahwin pula tak henti-henti. Bila kenduri dan asyik travel dan drive sampai dinihari memang aku sukar kawal diet. Akibatnya glukos naik mendadak dan tak cukup rehat. Terlantar dan stress lagi. Boring berganda!

Di sebalik semua itu, syukur tetamu asyik datang ke rumah. Sejak aku menjadi PLHIV ni, rumah buruk kami ni memang meriah dengan tetamu yang datang singgah atau bercuti. Setakat ahli keluarga tu perkara biasa. Tetamu yang aku maksudkan ialah sahabat-sahabat sokongan komuniti sama ada PLHIV atau non-PLHIV. Alhamdulillah murah rezeki.

Terbaru, adik dan juga merupakan kumpulan sokongan komuniti non-PLHIV iaitu Rusyida sekeluarga sudi datang ke rumah pada Sabtu hingga Ahad lepas.

Dalam kesibukan, sempat jugalah kami melayan ala kadar. Harap mereka gembira dan berpuas hati. Banyak juga gambar-gambar kenangan yang kami ambil tetapi memandangkan bukan semua perkara boleh dikongsi sebarangan, semuanya terpaksa disimpan sebagai koleksi peribadi.

Nanti, tak pasal-pasal ada yang akan bertanya mereka, “Eh kau orang berkawan dengan orang ada HIV ke?” Itu masih ok, kalau timbul gossip, “Psstt… dia orang tu ada HIV, aku ada nampak gambar dia orang di blog pergi ke rumah orang ada HIV!” haru biru pula jadinya.   

Sebenarnya setiap kali non-PLHIV datang ke rumah, aku ada rasa rendah diri. Agaknya stigma dalamanlah. Aku bimbang di hati mereka ada rasa was-was walaupun tahu HIV takkan berjangkit dengan sentuhan, berkongsi makanan, bersin, batuk dan sebagainya.

Syukurlah sekurang-kurangnya aku nampak Rusyida sekeluarga tidak begitu. Kalau tak, takkan dia orang datang ‘menyerah diri’ untuk dijangkiti, kan?

Selain itu sepatutnya 29 Januari aku ke KL dan 5 Februari ke Putrajaya atas urusan komuniti. 3 Februari dan 13 Februari urusan rawatan di Kuantan. 29 Januari juga Survivor dijangka bertamu ke rumah sehari dua. 17 Februari ‘Mat Koya’ dari Dungun dijangka datang. Dan 20 Februari Sha pula akan datang.

Jadi disebabkan masalah-maslah domestic, fahamilah jika ada beberapa jemputan dan aktiviti tidak mampu aku hadiri. Kos dan tenaganya bukan sedikit dan aku terpaksa bertindak mengikut priority.

Jumpa lagi pada lain waktu. Petang ini terpaksa memandu pula ke Kuantan atas urusan tertentu. Popaleh weh… Letih bebenor dibuatnya! Banyak idea entry aku tersadai di kepala dan akhirnya blur begitu sahaja.

Oksigen please..!

p/s- Info berkaitan Positive Warriors Gathering akan aku cuba kongsi dalam waktu terdekat. Sila berikan perhatian dan respon untuk melancarkan urusannya nanti. Terima kasih.