Monday, February 04, 2013

MAKLUMAT PENTING KEPADA ORANG YANG HIDUP DENGAN HIV (ODHA) YANG BERKENAAN




SEGERA

Majlis AIDS Malaysia (MAC) sedang mengumpul maklumat dan data mengenai isu diskriminasi terhadap pelajar ODHA di semua Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dan Swasta (IPTS) di seluruh negara.

Terdapat aduan bahawa IPTA dan IPTS memaksa calon-calon mereka untuk mendedahkan status HIV mereka semasa proses pendaftaran.

Ada dua isu di sini:
  
-          IPTA/IPTS berkenaan tidak menguruskan maklumat serostatus pelajar berkenaan secara berhemat – maklumat berkenaan mungkin akan dikongsi dan didedahkan sewenang-wenangnya sehingga mampu menjejaskan reputasi dan membawa aib kepada pelajar berkenaan. 

-          Adakah PLHIV berkenaan akan dinafikan hak mereka untuk mendaftar sebagai pelajar di IPTA berkenaan? 

Pihak MAC akan memanjangkan beberapa insiden diskriminasi yang telah dikumpulkan untuk diperbincangkan dengan pihak Kementerian Pengajian Tinggi.


Sebarang aduan boleh dihantar terus kepada:

azahemy@mac.org.my,
cik fifa rahman, fifa@mac.org.my
zamzuri at zamzuri@mac.org.my


AHP: Bukan itu sahaja, terdapat sebahagian pelajar ODHA yang berhasrat menyambung pelajaran di peringkat sarjana atau lebih tinggi, sama ada di dalam atau di luar negara turut berdepan dengan isu yang sama sekalipun mereka berkemampuan daripada segi mental dan fizikal untuk melaksanakannya.

Termasuk juga para pelajar yang sedang menjalani latihan dan persediaan untuk memulakan karier yang berkaitan dengan pihak Kementerian Pelajaran Tinggi sendiri.

Jika pesakit kronik lain seperti pesakit jantung, darah tinggi dan diabetes dibenarkan melanjutkan pelajaran, kenapa ODHA didiskriminasikan dalam soal hak asasi ini?



BERITA BAIK UNTUK WANITA ODHA

Kepada mana-mana WANITA (ODHA) yang mahu memulakan perniagaan kecil-kecilan atau sudah mempunyai perniagaan tetapi berhasrat menambahbaikkan perniagaan yang sedia ada boleh hubungi Cik Mano dari Majlis AIDS Malaysia.

No. Telefon:
03-4047 4295
012-2514542

Emel:
mano@mac.org.my untuk sebarang pertanyaan.



Hamba-Nya yang dhaif: AHP@Pie@Mohamad bin Wahid




Para pembaca boleh berkongsi pengalaman melalui FB AHP Positive Warriors Support Group (Secret Group). Untuk menyertai, sila hubungi admins:
Camelia Sulaiman: camelia_sulaiman@yahoo.com




Pertubuhan Amal Firdausi Kuala Lumpur (PAFI)
Sila hubungi:
Laman Web: http://www.amalfirdausi.org
E-Mel: amalfirdausi@gmail.com
Talian Marhabah: 018-207-0953 (Encik Hamli) @ 017-311-0306 (Encik Raffie)
Telefon / Faks: 03-9174-0934
FB PAFI: http://www.facebook.com/amalfirdausi (Open Group)
Twitter: twitter.com/amalfirdausi