Friday, January 24, 2014

APA SAHAJA CARA PENYALAHGUNAAN DADAH MENYEBABKAN RISIKO YANG TINGGI DIJANGKITI HIV



sila share


“Betul ke orang tua AHP Pie ni? Tak pernah aku dengar risiko berlaku jangkitan kecuali berkongsi jarum suntikan yang tercemar dengan darah HIV. Sekarang ini, dia pandai-pandai keluarkan statement merapu. Agaknya HIV dah attack kewarasan fikiran dia. Makin sehari makin melalut.”

Sebenarnya risiko jangkitan HIV melalui cara berkongsi jarum suntikan sangat-sangat rendah. Cuma, apabila ianya dilakukan secara berterusan (perulangan), bermakna setiap hari risiko tersebut semakin tinggi. Jangkitan penyakit Hepatitis C seratus kali lebih mudah berjangkit dengan cara tersebut.

Kenapa risiko jangkitan melalui perkongsian jarum suntikan dadah yang tercemar HIV dikatakan rendah?

HIV adalah virus yang sangat lemah dan hanya mampu berada di dalam darah atau tubuh manusia. Di luar tubuh manusia, ianya tidak mampu bertahan lama.

Penagih dadah berkongsi jarum suntikan hanya apabila betul-betul terdesak sahaja. Apabila terpaksa berkongsi jarum suntikan, biasanya mereka akan ‘bilas’ terlebih dahulu sebelum menggunakannya. Malah, mereka biasanya akan ‘melayur’ hujung jarum suntikan tersebut.

Jangan anggap penyalahguna dadah secara suntikan tidak tahu maklumat tentang cara jangkitan HIV. Mereka lebih terdedah dengan maklumat berkaitan cara jangkitan HIV. Itulah antara kebaikan program Needle Syringe Exchange Program atau NSEP.

Dadah biasanya akan dicampur dengan darah yang disedut terlebih dahulu daripada tubuh mereka sendiri dengan alat suntikan tersebut. Diisi ke dalam ‘ceper’ atau sudu yang dicampur dengan dadah yang mereka tagih sebelum dipanaskan, (biasanya menggunakan api lilin) disedut dan disuntik kembali ke dalam tubuh.

Oleh itu, secara keseluruhannya, memang risiko jangkitan dengan cara tersebut sangat-sangat rendah.




Jadi, bagaimana mereka mendapat jangkitan HIV?

Masalah utama, sebaik sahaja terjebak dengan penagihan dadah bermakna bermulalah deretan penyakit rohani. Apabila menagih dan lalok, bagaimana hendak menjaga hubungan dengan Allah dan sesama manusia? Bagaimana mahu menunaikan solat, menjaga amanah, bersikap jujur, bertanggungjawab, dan sebagainya?

Apabila melayan nikmat penagihan, keinginan untuk mencapai pelbagai nikmat yang lain sukar untuk dikawal. Contoh, ketika khayal, mereka sukar untuk membuat pertimbangan yang waras termasuk untuk mengelakkan zina dengan golongan yang berisiko. Tanpa pengaruh dadah sekalipun ianya memang sukar jika tidak dilindungi iman dan rasional.

Atau paling tidak, jika sepatutnya mengambil langkah pencegahan jangkitan, semasa khayal, mulalah hilang pertimbangan. Sepatutnya memakai kondom, mereka cenderung mengabaikannya. Patut pakai kondom di tempat lain, mereka mungkin sarung di tempat lain. Yang penting “sedap.”

Jadi, apabila kita kaitkan dengan miskin iman dan jiwa, apa sahaja bahan yang memabukkan, mengkhayalkan, dan dilarang oleh agama atau undang-undang akan menyebabkan risiko penularan HIV semakin meningkat.

Namakan saja. Arak, heroin, morfin, methamphetamine, marijuana, ecstasy, ketamine, air ketum, dan sebagainya. “You name it, you got it!” Semuanya akan menyebabkan risiko jangkitan kepada HIV.

Kesemua bahan memabukkan ini akhirnya akan mendorong kepada pelbagai punca gejala moral dan akhlak yang lain. Ramai yang mabuk dan khayal terlibat dengan seks bebas. Sekali lagi ditegaskan, tanpa perkara yang memabukkan sekalipun sukar menolak seks, inikan pula apabila dalam keadaan khayal. Cuma secara teknikalnya sahaja berkongsi jarum suntikan yang tercemar dengan HIV mendatangkan risiko jangkitan.

Apabila sudah khayal, ramai yang asalnya dapat bertahan melakukan aktiviti berisiko akhirnya kecundang. Ramai ‘straight’ akhirnya menjadi biseksual sama ada demi survival dengan cara menjadi ‘money boy’ untuk melunaskan kebergantungan penagihan, cuba-cuba, ketika dirawat di pusat-pusat pemulihan, atau semasa di penjara.


sila share


Tidak hairanlah sekarang ini kita lihat ramai golongan terpelajar, anak-anak jutawan, VIP, dan kaki clubbing yang dijangkiti HIV sekalipun mereka bukanlah penyalahguna dadah secara suntikan. Jauh sekali untuk berkongsi jarum suntikan.

Jadi, betullah tajuk entri aku kali ini, bukan?

Itu sahajalah. Maaflah jika ada yang terasa hati. Aku tidak berniat untuk bersikap mendiskriminasi. Aku sekadar mahu mendidik masyarakat. Banyak isu yang terpaksa aku lindungkan untuk elakkan salah faham. Apa yang mahu aku sampaikan ialah, betapa pentingnya kita membimbing dan menyokong mereka kembali ke pangkal jalan. “Prevention is Better Than Cure.”

Apa-apa pun, aku tetap berpendapat, bahawa adalah normal jika manusia melakukan khilaf, tetapi belajar daripada kesilapan dan memperbaiki diri selepas melakukan kesilapan yang lebih utama. Hanya dengan cara menjaga hubungan dengan Allah sahaja penyelesaian mutlak segala permasalahan.

Info ringkas:

NSEP: Needle Syringe Exchange Program. Program Pertukaran (bukan pemberian semata-mata) Jarum dan Alat Suntikan, Methadone dan Kondom yang dilaksanakan sejak tahun 2006. Ianya merupakan satu pendekatan Harm Reduction. Dilakukan semasa temuseru (outreach) kepada golongan yang berisiko untuk memberhentikan penagihan secara sukarela, mengurangkan risiko jangkitan HIV terutama kepada pasangan mereka (isteri atau suami), dan bakal zuriat.



Aku, hamba-Nya yang dhaif,
Mohamad bin Wahid @ Pie @ AHP
Facebook: Ahp Pie


Info Berkaitan:

Laman Web Rasmi PPWM:

No. Akaun PPWM:
Bank: Maybank
Nombor Akaun: 5560 5750 3949
Nama Pemegang Akaun: Pertubuhan Positive Warriors Malaysia

Para pembaca boleh berkongsi pengalaman melalui FB AHP Positive Warriors Support Group (Secret Group). Anda juga dialu-alukan menjadi ahli Pertubuhan Positive Warriors Malaysia (PPWM). Untuk menyertai, sila hubungi admins yang berikut:

Abd. Shukor Mohd Yunus: shux@positivewarriors.org
Hishamudin Rahman: carphatz_04@yahoo.com