Wednesday, March 21, 2012

LIVING WITH HIV FIGHTERS: SHA, STIGMA DIRI DAN MANUSIA

A figure called Sha.


Skang ni macam-macam nama wanita yang lelaki guna. Sha, jangan terasa! ;)


PLHIV pertama As jumpa face to face through Abah. Time tu As baru sampai ke rumah dan Sha terjengul.

"Hi."

Dan itulah permulaan kisah sahabat.

Dia pandai masak rupanya. Bila sama-sama keluar shopping barang masak dengan depa-depa ni [Pak Ngah Survivor, Abah, Sha, dan Ibnu Sina] baru tau Sha pandai masak. Biasalah, bajet lelaki tak berapa tahu hal masak-masak.

Oh yes, petang tu dengan Sha kami make up spagetti bolognaise for BBQ. Mak lah macam teringin sangat je nak suh As masak. So I volunteered myself to cook for BBQ [eventhough I did not help much pun, baru stand setengah jam masak-masak dah sakit sangat. Heh!] Sorry Mak. Mak still top up the food dengan nasi goreng yang sedap. ^__^

[Tapi tak cuak langsung lah sebab bukan Mak mertua yang suh masak. Hihi!]

Malam tu Sha tolong As basuh-basuh pinggan mangkuk segala. Kira ni scene kat depan sinki. Korang imagine jelah ye. Tengah-tengah basuh tu tetibe jari Sha luka terhiris pengepit besi. As sedar bila nampak dia kelam kabut ambil sabun basuh pinggan dan tenyeh-tenyeh kuat jari dia yang luka. Just imagine that. Pedih ooo.

"Sha, buat apa tu! Kenapa tenyeh luka dengan sabun!" Memang As sound dia direct dengan sangat terkejut.

"No, nanti jangkit kat you pulak." Sha balas dengan muka cuak sambil tenyeh-tenyeh lagi.

"Dah, stop thatNonsense jelah. See my hands, mana ada wound (luka) pun kalau nak jangkit." As cakap sambil tunjuk tangan. "Lagipun bukan nye membantu basuh dengan sabun basuh tu."

Lepas tu barulah dia cam tersedar. As suh dia pi rest kat depan je dengan Pak Ngah dan Ibnu Sina. Depa memang kerja sembang je. Pak Ngah asyik gelak macam biasa sampai kat dapuq la dengar gelak happy dia. Happy depan orang cover sedih, biasalah.

Kekawan, begitulah sampai macam tu sekali HIV fighters tak nak jangkitkan virus kat kita yang normal ni. But still kita penuh diskriminasi dan stigma. Ape kes? Tapi rasanya Sha pun stigma dengan diri sendiri. Hehe. It's okey maybe sebab baru dan masih proses bangkit. Dah lepas fasa denial pun syukur alhamdulillah.
 
It's such a good time spent dengan Sha. Dengar dia yang lebih positif. Dia duk bercerita tentang hakikat back to fitrah. Apa fitrah kita guys? Yup semestinya kembali pada Yang Menciptakan. Itulah penyelesaian segala masalah dan kesulitan dalam kehidupan.

As harap mesej yang As nak sampaikan tersampai sudah. Entri ni juga dedikasi khas kat hamba-hamba Allah yang masih persepsi negatif pada PLHIV. Apa yang lepas tu biarlah lepas. Kita mohon Allah bantu kita lupakan. Dan kita sendiri takleh duk ungkit kat PLHIV tersebut. Dan untuk segala perkara buruk yang dah lepas.

*aaaa sebenarnya As peringat kat diri sendiri. Sengaja. T__T *

So, takyah duk pikiaq dalam-dalam ngat aih. Mesej ni ringkas jah nak faham. Direct takdak putar sana-sini. Berilah peluang untuk saudara-saudara kita, janganlah pesimis, jangan letak barrier, jangan bajet kita lebih baik daripada depa. Sesungguhnya hakikat kejadian kita adalah untuk menyampaikan bukan untuk menghukum.

Paham dak? Tak faham pi masuk Hospital Bahagia nung ah. Okebai!


Prepared and Published by: As