Monday, March 12, 2012

HIV: PERJALANAN SEPI SEORANG MAK NYAH DI LORONG HITAM




Maafkan aku jika video ini agak mengganggu visual para pembaca. Aku cuma mahu pembaca berfikir.

Sesungguhnya hidup ini penuh warna-warni yang Tuhan tentukan, dengan seribu ujian mengikut keupayaan diri.

Jika pembaca terasa jijik terhadap dunia mak nyah atau pondan, pernahkah pembaca cuba menyelusuri sedikit daripada  rentetan perjalanan kehidupan seharian mereka?

Demi survive hidup, kemahiran, pendidikan dan sokongan yang terhad, bilik sewa kecil yang kusam di lorong belakang, hanya tv antik dan selapis tilam nipis sebagai keperluan asas.

Usahlah terlalu cepat menghukum. Fahami dulu naluri dan seksualiti mereka, dekatilah dengan penuh kasih sayang. Hadiahkan mereka dengan sedikit penghormatan bahawa mereka juga manusia biasa yang sama seperti kita. Kita punya peranan dan keistimewaan tersendiri. Saling tolong menolong memperbaiki diri.

Ya, sebahagian daripada mereka terjerumus ke lembah hitam tetapi betapa ramai lagi yang masih berjuang untuk berada dan diterima setaraf dengan kita tanpa diskriminasi. Mereka juga mencari Allah yang sama.

Bimbinglah mereka berdepan dengan ujian ini. Akui sahaja, kadangkala tangan yang dianggap suci itulah yang sebenarnya yang membenamkan tubuh mereka ke dalam lumpur noda.

Hayatilah perjalanan sepi ini. Mengertilah betapa kosong dan lemasnya mereka dengan kehidupan mereka tanpa pertolongan kita.

 
AHP: Perkongsian pengalaman dan kehebatan insan berhati mulia yang bernama Luka Rafieqa yang banyak membantuku bangkit akanku kongsikan selepas ini.