Saturday, March 03, 2012

KISAH SITI SEBAGAI PEMBAWA HIV- KERENAH NEGATIF SEGELINTIR KAKITANGAN KKM (BAHAGIAN 3)



Sambungan perkongsian pengalaman dari sini dan sini,

…..

MEMULAKAN RAWATAN

Apa yang H beritahu aku, dia begitu sayangkan aku dan sanggup sama-sama mengharungi apa yang akan datang. Dia berharap agar keluarganya tidak tahu akan masalah ini. Dia tidak mahu keluarganya memandang serong terhadap aku. Mulianya kau H. Dia tidak pernah pertikaikan status diriku dan tidak pernah mengungkit. Akhirnya aku akur dengan keputusannya. H mengeluarkan duit simpanannya dan membawa aku berubat ke sana sini. Aku pula membuat pinjaman peribadi semata-mata hendak mengubati penyakitku ini.

Hampir 2 bulan aku mengikuti rawatan electronik yang menelan belanja hampir 20K. Walaupun begitu, alhamdulillah sel CD4 aku dari hari pertama aku dirawat di situ meningkat. Keputusan dari HKT masih aku tidak terima. Ah... lantaklah! Apa yang penting, aku telah membuat rawatan. Hati aku masih lagi runsing disebabkan majlis pernikahan sudah hampir. Aku pernah juga bertanya dengan H adakah dia betul-betul bersedia dengan masalah ini dan mungkin akan menyebabkan dia pun dijangkiti. Namun dia hanya menjawab, Tuhan yang tentukan.

Tiba majlis pernikahan ku 4.12.2009  dan H pun telah tamat belajar. Kami sah menjadi suami isteri dan dia tahu memang aku setia padanya. Rawatan masih aku jalani seperti biasa di Bangi. Aku tak tahu nak kata macam mana. Di Bangi, aku dirawat seperti pesakit biasa. Aku dibekalkan ECPI & GTH. Alhamdulillah, aku semakin pulih.

Tahun 2010

DUGAAN DATANG LAGI

Suamiku mendapat surat penempatan di sebuah pulau di Sabah. Oh Tuhan! Apa lagi dugaanMu ini? Aku baru bersamanya, baru ingin bangkit semula dan kini Kau mahu mengasingkan aku dengannya. Pelepasan pada 3.1.2010 di KLIA. Dia perlu melapor diri ke KPM. Nak tak nak, aku terpaksa melepaskannya pergi. Mungkin ada hikmah di sebalik ini semua. Dia lebih tahu apa yang akan berlaku.

Aku menjalani kehidupan aku seharian tanpanya. Aku menjalani rawatan di Bangi lagi. Setiap 2 minggu sekali aku perlu mengambil darah untuk tahu status tahap penyakitku. Keputusan dari HKT masih aku tidak terima. Ada juga aku menelefon, namun aku dimarahi kerana tidak sabar menunggu. Aku ambil keputusan, biarlah menunggu.

KEDATANGAN ORANG BARU

Suamiku pulang pada cuti sekolah bulan 3. Seronok sangat. Tetapi hanya untuk seketika sahaja. Dia kembali untuk bertugas. Aku redha. Bulan 4 aku tidak didatangi haid. Aku mula risau, berfikir kenapa. Bulan 5 pun masih tiada haid. Aku tak terfikir yang aku mungkin mengandung kerana aku tidak mengalami morning sickness.

Sehinggalah suamiku pulang pada akhir bulan 5 itu. Dia membeli tester untukku. +ve. H peluk aku dan bersyukur kerana aku mengandung. Aku tidak percaya. H beli lagi 3 tester dan keputusannya sama. Segera dia bawa aku ke pakar bidan di bandar Seremban untuk mengesahkan yang aku mengandung.

Tak dapat nak gambarkan perasaan aku pada masa itu. Bercampur-aduk. 12 minggu preggy. Aku mula risau dengan penyakitku ini. H balik semula ke tempat dia mengajar. Aku mengambil keputusan untuk ke klinik kerajaan pada usia kandunganku lebih daripada 18 minggu. Aku akhirnya pergi ke KK Seremban. Darah sekali lagi diambil. +ve. Mereka mengambil darahku dan minta untuk aku tunggu sehingga mereka hubungi aku. Usia kandungan ku semakin meningkat, namun KK masih tidak menghubungiku.

Aku ambil keputusan untuk membuat ujian di klinik swasta dan refer aku ke pakar. Aku cukup berterima kasih dengan doktor itu yang faham keadaan aku dan menelefon temannya yang berada di HTJ untuk mendapatkan temujanji. Darahku sekali lagi diambil untuk rujukan. Keesokan harinya aku mendapat telefon dari klinik swasta tersebut. Aku segera dirujuk ke pakar HTJ. Aku ke HTJ dengan surat dari klinik swasta.

Di sini sekali lagi aku dipandang serong. Staff nurse itu bertanyakan banyak soalan berkenaan hubungan sah aku dan suami. Tidakkah dia baca tarikh pernikahanku di surat nikah? Bukan aku sengaja tidak mahu buat kad nikah, tetapi aku tidak sempat untuk membuatnya. Pelbagai rintangan dengan diriku yang jauh dari kampung halaman. Mungkin disebabkan usiaku yang muda, badanku yang kecil dan mukaku yang macam budak baru habis SPM membuatkan dia bertanya. Aku tidak salahkannya. Dia bertanya mengenai suamiku.

Aku nak buat macam mana? Suamiku jauh dan tidak ada dekat denganku. Dia memandang sinis kepadaku. Aku terasa nak balik pada saat itu juga. Tapi aku kuatkan hati aku. Aku ditendang macam bola. Kena ke bilik ini. Kemudian ke bilik itu pula. Kemudian bilik ini semula. Aku pun tak faham. Kenapa dia orang buat aku macam ini?

CERITA SEORANG MEDICAL ASSISTANT

Seorang staff Medical Assistant ada menelefon aku menanyakan waktu biasa aku pergi kerja dan balik dari kerja. Aku boleh kata aku keluar 7.30 pagi, sampai di rumah paling lewat pukul 6.00 petang. Beberapa hari selepas itu, ketika aku baru saja pulang dari ofis, tiba-tiba ada bunyi hon di luar rumah. Aku menjenguk dan melihat MA dengan pakaian seragam datang ke rumahku.

Aku lihat di sekeliling dan pandang jam, dah dekat pukul 6.30 petang. Ada apa dia datang ke sini? Dia meminta untuk masuk ke dalam rumahku. Aku tidak benarkan kerana aku sendirian di rumah dan aku bercadang untuk keluar ke kedai makan berhampiran. Namun dia tetap ingin masuk ke dalam rumahku. Nak tak nak aku buka sliding door besar-besar.

Dia memeriksa segenap rumahku. Dari ruang tamu, bilik, bilik mandi, dapur, dan toilet. Aku tidak tahu untuk apa. Kemudian dia duduk dan minta aku mengeluarkan dokumen yang diminta olehnya. Aku meminta untuk dia tunjukkan kad kerjanya dan aku sempat mencatit nama dan nombor IDnya untuk rujukan aku di memo tanpa pengetahuannya.

Aku mengeluarkan sijil nikahku, gambar suamiku, dokumen rawatan hospital HSA dan surat report aku semasa malam kecurian. Dia membaca dan meneliti semua dokumenku. Dia tidak percaya dan dia juga memaksa untuk aku mengaku aku terlibat dalam salah satu gejala yang dia sebutkan iaitu menjalani hidup berisiko atau pun berkongsi jarum suntikan. Dua-dua bukan. Aku tidak pernah merosakkan diriku. Dia mengatakan bahawa aku tipu tentang report yang aku buat pada tahun 2008. Habis, report hospital tu kenapa tak pertikaikan? Dia kata pada aku, jangkitan melalui apa yang aku ceritakan itu hanya 1 dalam 100. 0.01%. Habis tu, tidak pula dia terfikir bahawa aku merupakan orang yang 1 dalam 100 tu.
           
Masa ni aku dah mula marah. Dia memancing aku dengan mengatakan mungkin suamiku pernah menjalani hidup berisiko. Apa yang suamiku kata adalah dia tidak seperti orang lain. Tapi aku tidak tahu sejarahnya. Namun dia tetap –ve dalam ujiannya. Aku mula tidak sabar untuk suruh dia beredar. Aku memang cukup benci dengan orang yang tidak tahu untuk memahami dan menghormati sensitiviti orang lain.

MA ni masih tidak percaya juga. At last, aku cakap pada dia, suka hati kau. Nak percaya, percaya. Tak nak sudah. Memang itu jawapan saya. Dia ugut aku untuk datang ke ofis dan bertanya dengan teman sekerja berkenaan diriku. Aku terfikir, kalau dia datang ke ofis, tentu orang di ofis akan mengesyaki aku menghidapi penyakit yang berbahaya ini. Aku tak sanggup untuk orang lain tahu. Aku takut untuk disisih masyarakat.

Aku cuma mampu kata kat MA yang berlagak itu, silakan. Ini alamat ofis saya. Awak datang dan bertanya kepada sesiapa saja berkenaan saya. Tapi awak kena ingat, penyakit saya adalah rahsia. Sekiranya pecah, saya akan heret awak ke mahkamah dan saya akan pastikan awak menerima balasan yang setimpal dengan apa yang awak buat.
           
Aku juga beri beberapa nombor telefon teman rapat dan keluarga. Masa itu aku dah benci sangat pada dia. Apa, dia ingat dia MA dia boleh buat sesuka hati dia? Aku tak perlu jumpa MA macam dia. MA berlagak tu siap ugut aku untuk tidak memberi rawatan sekiranya aku tidak menceritakan hal yang sebenar. Lantak kau lah.

Masa itu aku dah menyirap sangat. Apa dia ingat dia tu terlalu bagus ke? Apa kuasa dia untuk halang aku terima rawatan di hospital? Aku kata kat dia, "OK kalau macam tu, sila tinggalkan sedikit nota awak dan tandatangan serta letak nama dan pengenalan awak. Selepas ini tidak perlu saya ke hospital. Jadi, sekiranya pihak hospital menelefon dan mencari saya kenapa saya tidak hadir buat rawatan, saya akan tunjukkan nota awak ni. Saya nak lihat kuasa awak besar mana." Bukan niat aku nak berlagak. Tapi nilailah sendiri MA tu macam mana orangnya.

Aku minta dia pulang kerana jam hampir ke pukul 8.00 malam. Dengan pintu sliding dah bertutup, namun langsir kukuak sepenuhnya. Lampu dari parking hingga ke dapur aku hidupkan. Aku tak nak orang sekeliling syak. Namun dia tetap mahu aku mengaku salah satu yang aku buat itu.

Teman sepejabatku mengetahui aku mengandung ketika usia kandunganku 5 bulan. Pelbagai reaksi daripada mereka. Ada yang ucap tahniah, ada juga yang melontar macam-macam tohmahan kepadaku. Mereka mempertikaikan anak di dalam perutku. Apa hak mereka untuk membuat pertikaian tersebut? Aku sedar diriku tidak sebaik malaikat.

Namun aku bukanlah perempuan jalang seperti mereka yang ada suami di rumah namun menjalinkan hubungan dengan suami orang. Waktu ofis check-in di hotel budget. Aku tahu hukum-hakam agama. Ibu bapaku telah terapkan dalam diri kami adik-beradik sejak kecil. Aku tahu akibat melakukan perbuatan itu.

2 minggu selepas itu, aku datang semula ke hospital untuk temujanji dengan pakar. Aku dirujuk ke ID klinik untuk memastikan aku mendapat ubat-ubat yang perlu. Aku juga ditemukan dengan pakar farmasi. Dia menerangkan jenis ubat-ubatan yang perlu aku ambil dan kesannya sekiranya aku ambil dan aku tidak ambil. Aku juga menanyakan mengapa aku perlu ambil ubat itu. Pakar itu kata sebab aku mengandung dan nak mengelakkan anak di dalam kandunganku daripada dijangkiti. Kalau aku sendiri, aku tidak perlu untuk mengambil ubat kerana badanku masih lagi sihat.

Aku berbincang dengan suamiku menerusi telefon. Dia tidak mahu aku mengambil ubat hospital disebabkan ubat itu mempunyai kesan sampingan yang begitu tinggi. Dia minta untuk aku tunggu dia pulang pada bulan 7 nanti. Aku masih meneruskan perubatanku di Bangi. Kos memang mahal, namun aku mesti terus berubat untuk mendapatkan semula kesihatan aku. Darahku setiap 2 minggu akan diambil oleh pihak hospital dan klinik di Bangi.

MIMPI PELIK

Ketika usia kandunganku mencecah 7 bulan, aku didatangi mimpi yang begitu pelik. Aku dibawa oleh 3 orang lelaki berserban ke Kaabah. Aku lihat ada 2 orang menunggu aku di pintu Kaabah. Pintu itu kemudiannya dibuka. Aku lihat didalamnya ada seorang lelaki yang begitu indah rupanya melakukan solat. Kemudian 3 lelaki yang membawa aku ke situ turut bersolat. Aku juga bersolat bersama mereka. Mereka mengajarkan aku ayat seribu dinar dan entah macam mana sejak mimpi itu aku begitu hafal ayat itu.
           
Bangun saja dari tidur dalam pukul 3.50 pg aku segera bersolat tahajjud. Aku meminta petunjuknya. Aku tidak dapat nak story benda tu kepada keluargaku di tengah2 pg buta tu. Aku ke ruang tamu dan mula buka laptopku.

Aku buat search di laman google bentuk dalaman kaabah. Subahanallah. Sama seperti dalam mimpiku. Grafik yang direka sama seperti mimpiku dan aku melihat orang yang membuka pintu Kaabah juga sama seperti dalam mimpiku. Sekali lagi aku menitiskan air mata. Allah telah menunjukkan keEsaan dan kebesaranNya.

BERITA BAIK

Tidak lama selepas itu, Alhamdulilah, Dr Pakar tu selalu kata kat aku, “ala siket aje ni puan. VL puan bwh 10k. Org lain dah berates dan CD4 puan 800 lbh. Kira puan sihat.’’

Sehinggalah kandunganku masuk 8 bulan. Aku dijangkiti zoaster. (kayap) Masa ni hanya tuhan aje yang tahu keadaan ku. Dengan suami tiada disisi. Aku menghadapi semua dugaan ini sendirian. Ibu bapaku memberi semangat kepadaku.
           
Hospital segera mengambil sample darahku dan virus telah naik ke 23k dan CD4 aku telah turun ke 622. Dr mahu aku berjumpa dengannya setiap 2 hari dan sample darah diambil sehingga aku sembuh.

Aku teruskan rawatan di klinik Bangi. Aku diberi satu jenis ubat berupa jel untuk disapu di bahagian yang sakit. Alhamdulilah 5 kali sapu penyakitku kembali pulih. Aku langsung tidak mengambil ubat hospital. Bukan sebab aku berlagak ke ape tetapi aku takut akan kesan sampingannya.
           
Akhirnya setelah aku sihat dokter telah menjarakkan pertemuan kepada seminggu sekali. Aku senyum aje. X payahlah aku nak menapak ke hospital setiap hari. Masa kandunganku cecah 8 bulan dokter mengatakan bahawa aku boleh bersalin secara normal disebabkan CD4 aku 1023 dan VL ku hanya 8k lebih sahaja. Dokter  mahu aku terus makan ubat dan harap aku pnya VL akan turun hingga 0.

DUGAAN LAGI

Aku datang ke klinik seperti biasa untuk membuat rawatan. Hari itu aku datang agak lewat kerana aku punya kerja tengah banyak. Dokter menunggu aku. Dia ke hulu hilir mencari aku. Masa tu aku baru nak buat ujian air kencing, timbang dan tekanan darah namun tidak sempat.

Dokter nak aku terus bt operation untuk keluarkan bayi aku ni. Aku terkejut sangat. Suamiku belum pulang lagi. Aku merayu kepada dokter agar biar aku sambut raya haji yang hanya tinggal 3 hari, lepas tu nak buat, buatlah. Dokter mengatakan bahawa VLku naik ke 10k dan bimbang anak dalam perutku itu akan dijangkiti.
           
Akhirnya dokter akur dengan permintaan ku untuk menangguhkan pembedahan dan mengambil tarikh 25.11.2010 iaitu usia kandungan 37 minggu 2 hari. Segera aku membuat prosedur yang diperlukan. Selesai sahaja aku kembali ke dokter untuk mendapatkan kad temujanji aku. Sebelum operation aku perlu ke hospital setiap 2 hari.

Seronok kebetulan waktu cuti sekolah suami dan ibuku bercuti. Semua orang datang untuk melihat bayi aku. Aku bersyukur walaupun aku terpaksa ceaser namun suamiku ada di sisi.

Aku segera pulang ke offis dan menyiapkan segala kerja-kerja ku. Dokumen semua aku lengkapkan. Memudahkan orang yang akan mengambil alih tugas aku sepanjang ketiadaan ku. Aku harap mereka tidak tertekan dengan tugasku kerana semua aku telah buat link dalam excel. Xperlu usik yang lain. Hanya masukkan dalam buku tunai sahaja.

Senang dan bila akhir bulan tinggal print imbangan duga dan balance sheet je...*_* Aku dimasukkan ke wad sehari sebelum aku dibedah. Suamiku sentiasa di sisi. Aku mula berasa takut.

Bersambung...



AHP: Sila baca bahagian terakhir. Masih ada lagi beberapa peristiwa menarik dan tips tertentu akan kita temui nanti.