Sunday, March 18, 2012

LIVING WITH HIV FIGHTERS: ABAH @ AHP


To be greater than our suffering.

Caption terbaik untuk describe Abah sebagai HIV fighter dan penjagaan beliau kepada ahli keluarga dan sahabat-sahabat.

"He's a family man, alhamdulillah." [Ummie, 2012]

Yup honestly Abah sangatlah seorang family man. Very caring, very close to the family, menjaga dengan sangat baik, sangat berlembut dengan setiap ahli dan menjaga agama ahli keluarganya.

Yup, living with Abah, I appreciate all things. Termasuklah solat jemaah disertai dengan tazkirah dan tilawah Al-Quran beserta tafsir. Caringnya dia pada ahli keluarga walau dalam Abah sendiri fighting untuk kuatkan diri. Sentiasa mengutamakan ahli keluarga dan sahabat-sahabat berbanding diri sendiri.

Rasanya sebab tulah people rasa comfort nak share dengan beliau. And abah, usahlah merasa sepi. Perkongsian daripada sahabat-sahabat senasib adalah satu keindahan dalam hidup. Indah sebab Abah sentiasa memberi. Seperti mana firman Allah SWT dalam At-Taubah:71

"Dan orang-orang Yang Beriman, lelaki dan perempuan, sesetengahnya menjadi penolong bagi sesetengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan dan melarang daripada berbuat kejahatan; dan mereka mendirikan solat, memberi zakat serta taat perintah Allah dan Rasul-Nya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Kuasa lagi Bijaksana."

Dan pujukan Rasul-Nya dalam riwayat AthThobaroni;

"Dan Allah membantu seorang hamba selama mana hamba itu membantu saudaranya."

Inilah persaudaraan yang merupakan semangat keimanan yang hidup. Hinggakan dia hidup dengan mereka dan untuk mereka. Seolah-olah mereka dahan-dahan yang tumbuh daripada sepohon pokok besar. Bagaikan satu ruh yang menghuni banyak jasad.

Tentang Abah, keluarga beliau dan sahabat-sahabat yang datang sama ada untuk tumpang berteduh atau berziarah, diberi layanan first class. Walau dalam kepenatan. We appreciate that. Thanks a lot.

Seminggu yang sangat meriah di rumah Abah; As dapat mengenali jiwa-jiwa HIV fighters yang lain seperti Sha, Pak Ngah Survivor (he's too young to be called Pak Ngah btw, haha), Ibnu Sina dan Along. Abah pun sangat suka mengusik dan membuli! Terutama apabila Abah buat pakatan dengan Pak Ngah Survivor yang sangat meriah gelaknya. Yosh!

Abah, you're just way too kind. And of course, you're the choosen one to have HIV as Allah loves you. Tapi sebenarnya Abah punya VL (viral load) dah tahap not detected, means takdak langsung normal like me, and like you! If undetected kira bawah 20 counts (aa lupa dah unit dia). 

Keep on fighting Abah, and be yourself! Remember, we need you, you have us and definitely you have Allah. Cheers~!


p/s: Abah sangat sedih slow-slow sorang lepas sorang meninggalkan rumah. First Sha, then me and Pak Ngah Survivor. Dun worry, we always have each other in heart. ;)

Prepared and Published by: As