Thursday, February 02, 2012

SUKARELAWAN DAN BANTUAN (HIV POSITIF)


  
 
Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Selamat berbahagia semua buat kawan-kawan komuniti dan juga pembaca setia blog ini. Selamat datang diucapkan kepada pembaca baru blog ni.

Ramai pembaca yang datang ke blog ini dengan sikap yang positif. Selain itu, Alhamdulillah ramai juga non-PLHIV datang dan sudi menghulurkan bantuan. AO dan pihak keluarga AHP mengucapkan selamat datang dan jutaan terima kasih.

Ramai yang ingin menghulurkan bantuan tetapi tidak tahu untuk rujuk bahagian mana. Jadi AO buat artikel ringkas untuk panduan kepada yang berminat menjadi sukarelawan baru, tidak kira PLHIV atau non-PLHIV.

Jika ingin menjadi sukarelawan bagi komuniti AHP (Positive Warriors), boleh menghubungi AHP sendiri iaitu di alamat e-mail: positive4eva@gmail.com. Sebarang pertanyaan boleh diajukan terus kepada AHP.

Atau kalau mahu berhubung terus, sila call 017- 980 5682 (5-7pm sahaja dan SMS tidak akan dilayan)

Bagi yang ingin berbakti di medan yang lebih luas seperti melalui badan-badan NGO di Malaysia, anda bolehlah berjihad bersama Bro Luka Rafieqa kita, merangkap Tuan Penasihat komuniti AHP di alamat e-mail: rafieqakl@hotmail.com atau sila call 019-6353997

BUNTU DAN PERLUKAN KHIDMAT SOKONGAN MENGENAI MASALAH HIV?

Selain itu, bagi yang ingin mendapatkan alamat dan e-mail badan-badan yang membantu PLHIV, ini alamatnya:

Majlis AIDS Malaysia
No 12, Jln 13/48A
The Boulevard Shop Office
Off Jalan Sentul
51000 Kuala Lumpur
MALAYSIA

Atau

P.O. Box 11642
50762 Kuala Lumpur
MALAYSIA
Phone – (603) 4045-1033
Fax – (603) 4042-6133
E-mail –
contactus@mac.org.my

PT Foundation offers telephone counseling
every Monday – Friday, 7:30pm – 9:30pm.
Call us at (03) 4044-5455 or (03) 4044-5466

PENGASIH Malaysia
3201 Jalan Syers, Off Langgak Tunku,
50480 Bukit Tunku, Kuala Lumpur,
Malaysia
Tel : +603.6201 3179 / 0287
Fax : +603.6201 3013
Email :
info@pengasih.net

Rumah Perlindungan Istana Budi

Pusat Rawatan Islam Manarah
Lorong Beringin, Batu 17 Kuang, 48050 Rawang, Selangor
Buka: 9 pagi – 5 petang setiap hari (sila buat temujanji)
Email:
primanarah@gmail.com
Blog:
http://www.primanara.blogspot.com/


Kepada PLHIV yang baru datang ke sini, kami ucapkan selamat datang dan tahniah. Jika memerlukan, boleh berkongsi masalah dengan kami dan jangan memendam rasa seorang diri. Tetapi bukalah pintu hati untuk bersikap terbuka terhadap teguran, saling sokong-menyokong, dan bersedia berubah.

Jika ingin mendapatkan maklumat berkaitan HIV/ AIDS, sila klik maklumat mengikut kategori yang terdapat di wall blog. Anda boleh membaca artikel-artikel lama untuk rujukan dan panduan.

Adalah penting untuk anda membaca terlebih dahulu artikel-artikel di dalam blog ini dan memahaminya bagi mengelakkan kekeliruan serta mengukuhan maklumat asas anda mengenai HIV.

Selain itu, jika anda terdedah kepada risiko jangkitan, hanya ujian HIV satu-satunya jalan untuk anda mengetahui status kesihatan anda. Jangan sesekali cuba berandaian memperjudikan masa depan diri dan mereka yang tersayang. Bersikap matanglah dalam berfikir. Tiada shortcut untuk mengetahui status kesihatan anda.

E-MAILS

Berikut adalah sebahagian daripada e-mails rakan-rakan komuniti AHP jika anda ingin mendapatkan maklumat atau berkongsi pandangan:

PENASIHAT:

(Luka Rafieqa-Malaysia)

ADMIN:
positive4eva@gmail.com
(AHP-Pantai Timur)
(Lifejacket-Pantai Timur)
delaboratoire@gmail.com
(Anonymous One)

KUMPULAN SOKONGAN AHP
(POSITIVE WARRIORS):

Anonymous One
(Makmal/Ujian Darah)
Kaunseling Bersama As
(by formspring)
(Mizan-KL)
crafoc@yahoo.com
(Crafoc-Pahang)
(Azam+ve-Sabah)
(Fareez Fauzi-Penang)
(Mael-Melaka)
via e-mail or yahoo messenger
(after office hour-KL)
(Survivor-Utara)
(Laila Isabella- Klang)

Bantuan lanjut melalui badan-badan professional dan NGOs berkaitan akan kami usahakan jika anda layak dan memerlukan sokongan.

Tawaran juga masih terbuka kepada sesiapa sahaja ahli komuniti yang berminat berkongsi alamat e-mails sebagai Sukarelawan Kumpulan Sokongan. Sila hubungi AHP untuk urusan berkaitan. Terima kasih.

Saya dan komuniti mengharapkan lebih ramai PLHIV dan non-PLHIV yang mempunyai kepakaran di bidang masing-masing dapat bersama kami. Ini akan menambahkan lagi kualiti sumbangan komuniti ini. Tidak kiralah kepakaran dari segi kaunseling, perubatan hatta kewangan sekalipun amat diperlukan. Wallahu a’lam!


AO: Maaf jika e-mails dan pertanyaan anda di blog tidak mendapat respon abah (AHP) buat sementara waktu. Abah sangat-sangat sibuk dengan beberapa komitmen tertentu di bidang kerjaya.