Saturday, December 20, 2014

HIV: KEPENTINGAN DAN KESAN RAWATAN HAART




Rawatan highly active antiretroviral therapy (HAART) adalah rawatan yang diberikan kepada people living with HIV (PLHIV) apabila CD4 (sejenis sel darah putih yang menentang jangkitan penyakit) mencecah bawah 500.

Rawatan ini adalah rawatan seumur hidup di mana PLHIV tersebut perlu mengambil kombinasi pil tertentu setiap hari mengikut waktu yang ditetapkan.

Impak rawatan HAART ini boleh dilihat sejak ia diperkenalkan pada tahun 1980an di United States of America (USA), di mana kes kematian akibat AIDS menghampiri sifar.




Situasi yang sama juga kini dapat dilihat di Malaysia apabila rawatan HAART diberikan secara percuma bermula pada penghujung 1990an oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

Begitu juga dengan kelahiran zuriat bebas HIV daripada pasangan magnetic (salah seorang adalah PLHIV) atau kedua-duanya PLHIV, daripada 1000 orang bayi yang dilahirkan, hanya 3 dikesan positif. Itupun adalah kerana status kesihatan ibu lambat dikesan dan lambat mendapatkan rawatan.




Sumber: Dr. Nurul, Klinik Kesihatan Tanglin.
Ceramah sempena World Aids Day 2014 di Rumah Solehah, Ampang.



Memahami HIV dengan tepat dapat menyekat penularan dan meningkatkan kualiti hidup infected dan affected people. Kita berperanan memperbetulkan keadaan dan mengelakkan penganiayaan. 


Wallahu’alam.


"Pertubuhan Positive Warriors Malaysia (PPWM) komited menentang PENGANIAYAAN, STIGMA, DISKRIMINASI, JUDGEMENTAL, DAN MENDIDIK MASYARAKAT secara terbuka."


Disediakan oleh:
MGDA
Exco PPWM


Info Berkaitan:

Facebook Fanpage PPWM:

Laman Web Rasmi PPWM:


No. Akaun PPWM:
Bank: Maybank
Nombor Akaun: 5560 5750 3949
Nama Pemegang Akaun: Pertubuhan Positive Warriors Malaysia

Para pembaca boleh berkongsi pengalaman melalui Facebook AHP Positive Warriors Support Group (Secret Group). Anda juga dialu-alukan menjadi ahli Pertubuhan Positive Warriors Malaysia (PPWM). Untuk menyertai, sila hubungi admins yang berikut:

Abd. Shukor Mohd Yunus: shux@positivewarriors.org
Hishamudin Rahman: carphatz_04@yahoo.com