Tuesday, December 02, 2014

ADAKAH USTAZ AZHAR IDRUS AKAN DIJANGKITI HIV MELALUI PERGAULAN KASUAL?




Reverse psychology.

Setiap kali berjumpa ulama dan pendakwah yang aku hormati, spontan aku pasti mencium tangan mereka sewaktu bersalaman.

Ianya tidak bergantung sama ada nama mereka besar atau tidak. Ianya atas sebab-sebab tertentu dan memang begitu cara aku dididik menghormati seorang guru.

Secara jujur, aku tidak memberi respon begitu kepada semua ulama dan pendakwah. Tambahan lagi dalam usia senja begini, agak janggal untuk mencium tangan individu yang hampir sebaya.

Sekalipun people living with HIV (PLHIV) dan pembawaanku nampak biasa (ala-ala tidak sedar diri sudah tua), aku bukanlah terlalu buta dalam soal agama.

Aku dididik dengan tegas dalam soal agama. Individu yang rapat tahu siapa aku yang sebenarnya. Sedikit sebanyak tempias atau nilai Islam insyaAllah ada dalam diriku.

Ustaz Azhar Idrus (UAI) adalah salah seorang pendakwah yang ada kekuatan tertentu yang menyebabkan aku rela melakukannya secara spontan.

Tindakanku bukan kerana fanatik, tetapi aku memang menghormati beliau atas segala usaha dakwah yang telah dilakukan.

Bukan semua orang sukakan UAI. Realiti perbezaan fikrah pemikiran manusia dan itulah resam perjuangan.

Antara alasan segelintir pihak yang tidak menyukai UAI kerana mereka berpendapat UAI berbahasa kasar semasa menyampaikan ceramah dan cenderung kepada pandangan politik tertentu. Itu terpulang kepada pandangan masing-masing.  

Tetapi bagi aku, pelik juga jika kita sebagai muslim tetapi tergamak memisahkan agama dan politik. Islam itu syumul (sempurna), dan Malaysia adalah negara demokrasi. Yang memudaratkan ialah faktor sikap individu dan taksub melulu. 

Secara peribadi, aku sentiasa cuba bersikap terbuka dengan kepelbagaian perbezaan pandangan. Bergaul dengan bermacam-macam golongan. Aku pentingkan effort dan ilmu yang UAI sampaikan. Sebagai dewasa, aku cukup matang membuat penilaian. Jadi, bagiku, ianya bukanlah isu. 

Kesan hasil usaha dakwah UAI tiada tandingan jika dibandingkan dengan 'kelemahan' yang digembar-gemburkan.

Baru-baru ini aku terserempak dengan UAI dalam perjalanan pulang selepas menghadiri satu majlis di sekitar Kuala Lumpur. Kami bersalaman, aku mencium tangan UAI, bertanya khabar, dan memeluk bahu UAI ketika bergambar sebagai kenang-kenangan.

Satu perkara yang aku terfikir ketika itu ialah apa agaknya respon UAI jika UAI tahu bahawa aku adalah seorang PLHIV? Hahaha...

Tetapi, sebagai seorang yang berilmu, aku yakin UAI sangat memahami kerana sentiasa menyantuni pelbagai golongan, UAI tidak akan bersikap negatif.

Negatif sekali pun, ada aku kisah? PLHIV tidak membahayakan non-PLHIV, tetapi non-PLHIV yang mungkin membahayakan PLHIV melalui hubungan kasual.

Point aku ialah itulah bukti bahawa siapa pun kita, sama ada kita pendakwah, ulama', imam, ustaz, suri rumah, kerani, Tan Sri, Datuk, Datin, CEO, guru, pengarah, artis dan sebagainya, setiap hari anda mungkin sentiasa bergaul dengan PLHIV tanpa disedari. Kita sahaja yang tidak menyedarinya.

PLHIV yang menjalani rawatan, meneruskan kehidupan seperti biasa dalam masyarakat, dan sentiasa berjasa kepada agama, bangsa dan negara, jauh lebih ramai berbanding dengan PLHIV di jalanan seperti yang sering digambarkan.

PLHIV mungkin individu yang sentiasa membantu anda dan merupakan orang-orang yang anda kagumi atau hormati.

Mungkin individu yang merawat anda, pengarah yang meluluskan permohonan-permohonan tertentu anda, chef di restoran kegemaran anda, peguam yang membela anda, imam yang mengimamkan solat jamaah di kariah anda, ustaz kepada anak-anak anda, pengurus jenazah ibu anda, dan pilot penerbangan anda mungkin adalah PLHIV. PLHIV sentiasa ada di mana-mana sahaja dalam masyarakat.

Peliknya, sehingga 2014 masih ramai yang stigma, diskriminasi, dan judgemental terhadap PLHIV. Masih salah faham tentang cara jangkitan.

Jika cara jangkitan HIV semudah yang dimomokkan dan sangat merbahaya seperti yang dibayangkan, aku yakin sudah lama pupus manusia di dunia ini kerana PLHIV sentiasa ada di mana-mana dalam masyarakat.

Paling cepat pupus adalah doktor, jururawat, dan kakitangan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) sendiri kerana mereka merawat sesiapa sahaja termasuk PLHIV yang belum didiagnos atas sebab-sebab penyakit lain.

Tidak terkecuali UAI yang memang sentiasa dikelilingi masyarakat. Setahu aku, UAI diminati oleh ramai PLHIV.  Ramai PLHIV yang menghadiri ceramah UAI, bersalaman, dan bergambar. Akan berjangkitkah HIV dengan cara tersebut?

Berdasarkan gambar yang disertakan sebagai contoh, aku percaya sedikit pun UAI tidak menyangka bahawa aku adalah PLHIV!

So, you got my points, right?

Ini fakta bukan auta!


P/S: Kepada para peminat UAI yang mungkin terbaca sharing ini, jangan risau. UAI tidak dijangkiti HIV dengan cara ini. Hahaha...



Memahami HIV dengan tepat dapat menyekat penularan dan meningkatkan kualiti hidup infected dan affected people. Kita berperanan memperbetulkan keadaan dan mengelakkan penganiayaan. 


Wallahu’alam.


"Pertubuhan Positive Warriors Malaysia (PPWM) komited menentang PENGANIAYAAN, STIGMA, DISKRIMINASI, JUDGEMENTAL, DAN MENDIDIK MASYARAKAT secara terbuka."


Aku, hamba-Nya yang dhaif,
Mohamad bin Wahid @ Pie @ AHP
Facebook: Ahp Pie


Info Berkaitan:

Facebook Fanpage PPWM:

Laman Web Rasmi PPWM:


No. Akaun PPWM:
Bank: Maybank
Nombor Akaun: 5560 5750 3949
Nama Pemegang Akaun: Pertubuhan Positive Warriors Malaysia

Para pembaca boleh berkongsi pengalaman melalui Facebook AHP Positive Warriors Support Group (Secret Group). Anda juga dialu-alukan menjadi ahli Pertubuhan Positive Warriors Malaysia (PPWM). Untuk menyertai, sila hubungi admins yang berikut:

Abd. Shukor Mohd Yunus: shux@positivewarriors.org
Hishamudin Rahman: carphatz_04@yahoo.com