Tuesday, February 01, 2011

KONGSI PENGALAMAN

Entry ini aku ambil tanpa sebarang suntingan daripada sebuah blog pesakit HIV positif. Elok kita kongsi pengalaman beliau ketika di hospital ini sebagai renungan bersama.


Salam..

Hari ni, 14/10/2009, aku telah pergi ke Hospital Seremban untuk diambil darah!!

Aku dah siap2 mintak cuti dr bos aku untuk g seremban (tp aku x bgtau la aku g hospital sbb ambik darah utk HIV, kang x pasal2 kena pecat).. Semalam aku dah prepare tido awal sket dr biasa sbb aku nak bangun awal, gerak awal n sampai sane pun awal..

Aku bangun kul 4.30 pg, siap2, n terus gerak ke seremban kul 5.30 pg.. On the way ke seremban tu dalam fikiran aku satu je, jgn la diorg tanya yg pelik2 mase ambik darah aku tu nt.. nervous gler ar..

Dalam pukul 8.00 pg, aku dh sampai kat hospital seremban.. lambat sket sbb hujan lebat gler.. dari umah aku sampai seremban ujan.. so lepas park kereta, aku terus masuk ikut pintu belakang, sebab kereta aku parking kat area belakang.. parking penuh giler..

Sampai je kat entrance hospital, doktor aku dh tunggu kat situ.. baik betul dia.. walaupun dia ade jaga exam hr ni, tp dia sanggup luangkan masa utk tengok aku n tunjukkan tempat2 yg aku kena g.. thanks doc, jasamu kukenang.. Doktor tunjuk tempat aku nak kena ambik darah tu.. Venepuncture Room (betul ke ejaan tu?..).. masuk2 je, dah ade org kat dalam tu.. pelik tul kan, padahal hospital bukak kul 8.. aku masuk situ dlm 8.20, pun dh ramai org..

Aku g kat kaunter dia, n bagi borang2 aku.. nurse pompuan yg ambik borang aku tu agak terkesima (terkejut) bila aku bg byk form kat dia.. lepas tu dia bg aku nombor giliran n aku pun duduk utk tunggu giliran.. sampai la nama aku dipanggil.. aku pun masuk dalam area untuk ambil darah tu.. nurse pompuan td bg balik form2 aku dengan botol2 utk diisi darah aku (kot).. terkejut aku, ade 7 botol!!! 7!!!




kat situ ade 3 cubicle, and ada 3 org yg bertugas utk ambik darah, sorg pompuan n 2 lelaki.. Aku harap aku dpt yg pompuan tu sebab nampak dia baik sgt.. Tp malangnya aku dpt pak aji pakai kopiah.. so utk memujuk hati, aku ckp la dlm hati yg pakcik ni mesti baik, sbb pakai kopiah.. tapi aku silap!!!!!

Sampai je kat cubicle pakcik tu, aku pun hulur la for2 aku ng botol2 tu.. pakcik tu mcm terkejut tgk byk botol, pastu dia tengok aku dr atas ke bawah.. mase tu dia x pelawa aku duduk lg, tp aku duduk je sbb malas nk bg dia tgk aku puas2.. lepas aku duduk, dia tanye aku, darah aku ni jenis senang ke susah nak ambik?.. mane la aku tau.. pakcik ni kang saje je makan penerajang free..

Dia pun mula la proses ambik darah tu.. Dia cucuk tangan aku ngan jarum yg ade botol besar gler.. mungkin sbb aku ade 7 botol yg nak kena isi.. mase dia start cucuk tu, bermulalah benda yg aku takut2kan dr dulu.. soalan2 dia..

Utk pengetahuan korang, cubicle2 utk ambik darah tu dekat2 je, so kalau kita bercakap kat sini, sane pun leh dengar.. tempat menunggu pun dekat je.. So mase darah aku diambil tu, pakcik tu start tanya aku…

Soalan 1 : mane dapat ni?..
aku rasa maksud pakcik tu, mane aku leh dapat HIV ni?.. aku x jawab pun, just senyum je.. senyum kelat..


Soalan 2 : ko ni rajin g Siam ke cr pompuan?..
pakcik ni dah mula tanya over2.. mase tu semua yg ade kat situ leh dengar, dan semua pandang2 jeling2 aku.. malu gila.. tapi aku x jawab gak.. tp aku dh x senyum dah.. aku buat muka x puas ati..


Soalan 3 : ko ni banyak main ke?..
satu lagi soalan cepumas hinggap kat muka aku.. org tua ni sukati je.. dan x perlu aku ulang, yg semua org kat situ mmg leh dgr soalan dia tu.. rase nak terajang je muka dia ng kopiah2 dia sekali.. tp aku masih senyap.. dah malas nak layan.. dlm hati mmg malu gila, sampai rasa nak nangis..


Last sekali, dia cakap, “tu la, susah nak jawab kan.. baru ko tau..”.. Ouch!! pedas sungguh.. mase tu aku dh x mampu nk buat ape2, just berdoa dlm hati je anak pakcik tu dpt HIV.. serius!! lepas siap dia ambik darah aku, aku pun blah dari situ secepat mungkin.. malu gila, sbb mase aku nak keluar tu pun org2 kat situ jeling2 kat aku.. aduuu..
Tapi yg aku agak bangga, pakcik tu x terfikir yg aku ni GAY.. maknanya aku ni klu tgk mmg bukan mcm gay la.. huhu..


Lepas keluar je dr bilik tu, aku rasa lega, tapi sekejap je, sebab lepas ni nak kena buat x-ray lak.. seb baik sebelah2 je.. so x pyh la aku nk kena menapak jauh2.. mcm biasa, aku bg form kat kaunter n tunggu giliran aku.. sampai je giliran aku, nama aku dipanggil n aku masuk dlm bilik x-ray tu.. nurse yg jaga bahagian x-ray tu baik.. dia xde la buat mcm yg pakcik td buat, tp mungkin sebab dia x tau yg aku ni HIV+.. x-ray sekejap je, pastu aku pun balik..

tapi x balik pun.. aku g seremban dua, release tension tengok wayang citer Surrogates.. tapi malang tul, citer tu mcm x berapa best.. ceh.. huhu..

Setakat ni dulu coretan aku utk kali ni.. penat nih.. len kali aku update lg..

Salam..



AHP: Nasib baiklah adik ni jenis penyabar... semoga beliau terus tabah dan berjuang. Jemputlah berkunjung ke blog beliau.

Sumber: sini