Thursday, July 24, 2014

BERTEMU DR. ISKANDAR FIRZADA BIN OSMAN KALI KE-39



My Best Doctor
Dr. Iskandar Firzada bin Osman
MD (USM), MMed (Family Medicine) (USM),
MAFPM (Mal.), FRACGP (Australia), FAFPM (Mal.),
Fellow in Adolescent Health (Melbourne)
Family Medicine Specialist / Primary Care Physician


Date: 17 July 2014
Day: Thursday
Venue: Klinik Kesihatan Jaya Gading, Kuantan
Time: 4.03 pm

Bersamaku adalah Kak Da, Ummie, dan Danial. Turut serta adalah dua orang rakan komuniti PPWM, iaitu sepasang suami isteri dari Cherating, Kuantan.

Routine check-up:

Weight: 71.2 kg (turun sedikit)
Blood pressure: 116/68 (normal)
Pulse rate: 56/min
Glucose: 5.9 (taken by Dr. Iskandar)
Temperature: 36.5°C
Mouth: No oral candidiasis
Lung: Clear

Sambil menjalankan tugasnya memantau kesihatanku, Dr. Iskandar berkongsi maklumat tentang keperluan seorang PLHIV (People Living With HIV) yang turut menghidap Hepatitis-C supaya viral load Hepatitis-C nya turut dipantau secara berkala melalui ujian darah..

Virus Hepatitis C bagi PLHIV yang mengambil Lamivudine sebagai salah satu kombinasi rawatan HAART dapat dihalang peningkatannya kerana Lamivudine pernah digunakan untuk membantu mengawal viral load Hepatitis-C. Jadi, ujian darah tersebut adalah untuk melihat keberkesanan pengurangan viral load Hepatitis-C selepas pengambilan Lamivudine. Jika tidak berkesan, doktor akan mempertimbangkan beberapa langkah rawatan yang lain.

Cara jangkitan Hepatitis-C adalah lebih kepada blood-borne atau melalui darah yang telah tercemar oleh virus berbanding melalui air liur atau mana-mana cecair badan. Antaranya termasuklah melalui perkongsian jarum suntikan dadah di kalangan pengguna dadah suntikan atau injected drug user (IDU), cacah atau tattoo, prosedur pemindahan darah, atau pemindahan organ.


Sebagai contoh, sekiranya seorang PLHIV lelaki yang juga seorang penghidap Hepatitis-C berkahwin dengan seorang wanita non-PLHIV, wanita tersebut mempunyai kemungkinan dijangkiti HIV sahaja (jika suaminya tidak mengambil rawatan HAART). Sangat jarang yang turut dijangkiti Hepatitis-C kerana mereka tidak terlibat dengan risiko jangkitan melalui darah.


Sesi kaunseling dan sharing


Soalan 1:

Bagaimanakah prosedur jika seseorang patient atau client mahu membuat sebarang aduan rasmi secara bertulis terhadap sesebuah Klinik Kesihatan (KK) tertentu disebabkan tidak berpuas hati semasa menjalani rawatan di KK tersebut? Adakah cukup sekadar menghantarkan aduan tersebut secara direct ke pihak pentadbiran KK berkenaan atau kepada Hospital Negeri, Bahagian, atau Daerah?

Jawapan:

Menurut Dr. Iskandar, aduan rasmi secara bertulis itu bolehlah dihantar kepada Pegawai Kesihatan Daerah, bukan kepada Klinik Kesihatan (KK) tersebut. Walau bagaimanapun, nama KK berkenaan dan aduan tidak puas hati perlulah dinyatakan dengan jelas di dalam aduan tersebut.


Contohnya, jika ada aduan yang mahu dibuat ke atas Klinik Kesihatan Jaya Gading, maka aduan tersebut hendaklah dihantar kepada Pegawai Kesihatan Daerah Kuantan. Klinik Kesihatan Jaya Gading perlulah dinyatakan dengan jelas di dalam aduan tersebut.


Soalan 2:

Bolehkah seorang PLHIV mengambil vaksin Anti Tetanus Toxoid (ATT) kerana ianya melibatkan mikroorganisme lemah termasuk Mantoux test?

Jawapan:


Apa itu ATT?
This medication is given to provide protection (immunity) against tetanus (lockjaw) in adults and children 7 years or older. Vaccination is the best way to protect against this life-threatening disease. Vaccines work by causing the body to produce its own protection (antibodies).
Sumber: sini


Apa itu Mantoux test?
The tuberculosis (TB) skin test, sometimes called a “Mantoux,” is a simple, harmless way to find out if you have latent TB infection.
Sumber: sini

Menurut Dr. Iskandar, ATT dan Mantoux test boleh diambil oleh PLHIV. ATT adalah vaksin untuk kancing gigi, manakala Mantoux test pula bukanlah vaksin, tetapi sekadar ujian untuk melihat reaksi terhadap TB. Kedua-dua ujian ini boleh diambil oleh PLHIV. Vaksin ATT biasa diberikan kepada mereka yang terlibat dalam kemalangan dan ibu-ibu yang hamil.

Berbeza dengan life vaccine iaitu vaksin yang hidup tetapi telah dilemahkan. Life vaccine ini boleh diambil oleh PLHIV, tetapi tidak boleh diambil oleh penghidap AIDS. Antara contoh life vaccines termasuklah BCG (Bacillus Calmette-Guerin), MMR (Measles, Mumps, Rubella), oral Polio, dan Chicken Pox.

Untuk perhatian: Vaksin oral Polio dan Chicken Pox kini tidak lagi diberikan oleh pihak Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). Oral Polio telah digantikan dengan secara suntikan.


Soalan 3:

Seorang ahli komuniti PLHIV mahu menjalani ujian viral load bagi tujuan mendapatkan baby (conceive). Walau bagaimanapun, doktor di Hospital Sungai Buloh tidak dapat menjalankan ujian itu kerana kehabisan reagents. Reagents adalah antara bahan yang diperlukan untuk menjalankan ujian viral load.

Jawapan:

Menurut Dr. Iskandar, kehabisan stok reagents untuk ujian viral load bergantung kepada pembelian reagents tersebut. Disebabkan itulah, PLHIV yang telah mencapai not-detectable viral load jarang menjalani ujian viral load.


(AHP Pie – Sekali lagi diulangi bahawa ujian viral load sebelum ini yang mengesahkan virus not detected adalah memadai jika merancang untuk mendapatkan bayi bebas HIV kerana ujian tersebut sangat ketat prosedurnya).


Soalan 4:

Seorang rakan komuniti PLHIV mempunyai bacaan fungsi hati sebanyak 124, di mana bacaan normal beliau sebelum itu adalah kurang daripada 65. Doktor yang merawat beliau memintanya membuat pemeriksaan selepas Hari Raya. Rakan komuniti tersebut bimbang rawatan HAART iaitu Stocrin yang diambilnya memberi kesan kepada fungsi hatinya.

Beliau bercadang untuk detox hatinya secara natural dengan mengamalkan pemakanan yang sihat dan senaman. Beliau juga turut mempunyai high blood pressure atau tekanan darah tinggi. Selain itu, beliau turut risaukan perutnya yang boroi. Adakah perut buncit berkaitan dengan fungsi hati?

(He he he… aku terbayangkan ekspresi wajah yang bertanya apabila aku kata dia boroi...)

Jawapan:

Menurut Dr. Iskandar, kesemua ubat yang digunakan untuk rawatan HAART adalah dikumuhkan (metabolized) oleh hati, kecuali Tenofovir yang dikumuhkan oleh buah pinggang. Sangat jarang sekali PLHIV mengalami masalah hati yang disebabkan oleh rawatan HAART. Doktor akan sentiasa memantau fungsi hati PLHIV. Ada masa bacaannya naik, dan kemudiannya turun semula.


High blood pressure adalah lebih penting untuk dipantau. Dr. Iskandar turut menyatakan bahawa tekanan darah tinggi adalah jauh lebih bahaya berbanding HIV. Antara contoh kemungkinan kesan tekanan darah tinggi adalah angin ahmar (stroke), serangan jantung (heart attack), dan kegagalan buah pinggang (kidneys failure).

(AHP Pie – Agak menghairankan apabila lebih ramai yang risaukan HIV sedangkan ‘pembunuh senyap’ yang menjadi punca utama kematian di Malaysia adalah darah tinggi.)

Berkaitan dengan perut buncit, Dr. Iskandar menasihatkan rakan komuniti tersebut untuk membuat pemeriksaan dengan doktor. Ianya berkemungkinan disebabkan oleh lemak atau pengumpulan air. Jika sekiranya hanya disebabkan oleh budaya hidup yang kurang aktif (kurang pergerakan fizikal), ianya sepatutnya boleh dikawal dengan pengambilan makanan seimbang (diet) dan senaman sahaja. Sekiranya beliau menghidap Hepatitis, pemeriksaan fungsi hati turut perlu dilaksanakan.


Seterusnya aku memanggil dua orang rakan komuniti yang bersama-sama kami tadi untuk masuk ke dalam menemui Dr. Iskandar.

Mereka mempunyai satu surat daripada pihak Hospital Sungai Buloh untuk mengambil ubat Tenofovir. Ubat tersebut juga boleh diambil di Hospital Kemaman, Terengganu yang berhampiran dengan tempat mereka tinggal kini iaitu di Cherating, Kuantan. Walau bagaimanapun, surat tersebut tertinggal di kediaman mereka di Kuala Lumpur.

Pihak Hospital Kemaman tidak dapat memberikan ubat tersebut tanpa surat berkenaan sebagai rujukan. Mereka bertanya Dr. Iskandar sama ada beliau dapat membekalkan Tenofovir kepada mereka untuk sementara waktu.

Menurut Dr. Iskandar, Tenofovir hanya boleh diambil di hospital sahaja, bukan di Klinik Kesihatan. Beliau menasihati pasangan suami isteri itu untuk meminta pihak Hospital Sungai Buloh menghantarkan faks surat tersebut kepada pihak Hospital Kemaman seberapa segera.

                                                    
Soalan 5:

Apakah itu Palmar Erythema?

Jawapan:

Apabila terdapat tanda merah yang ketara di tapak tangan, khususnya di bahagian bawah tapak tangan, selari dengan jari kelingking dan ibu jari, ianya dikaitkan dengan Palmar Erythema.


Palmar Erythema disebabkan beberapa faktor dan jika PLHIV turut menghidap Hepatitis-C (contoh), doktor boleh mengagak sebarang keberkesanan atau keperluan rawatan yang selanjutnya untuk seseorang client.

Palmar erythema is a reddening of the palms, especially around the base of the little finger and thumb. A number of medical conditions can cause this clinical sign, and some people also experience such reddening when they are in normal health. When palmar erythema is identified in a patient, a doctor may recommend some follow up tests to determine the cause if the patient has no known medical condition which could cause reddening of the palms.
Sumber: sini



Itu sahaja perkongsian kali ini. Moga ada manfaat dan panduan kepada semua. Selebihnya kami mengambil sedikit masa untuk saling bertanya khabar dan mengetahui perkembangan semasa kami sekeluarga.

Jazakumullah khair kathira kepada Dr. Iskandar Firzada bin Osman dan semua kakitangan KK Jaya Gading, Kuantan yang memberikan perkhidmatan yang sangat profesional dan cemerlang.


Aku, hamba-Nya yang dhaif,
Mohamad bin Wahid @ Pie @ AHP
Facebook: Ahp Pie


Info Berkaitan:

Laman Web Rasmi PPWM:

Facebook Fanpage PPWM:
  
No. Akaun PPWM:
Bank: Maybank
Nombor Akaun: 5560 5750 3949
Nama Pemegang Akaun: Pertubuhan Positive Warriors Malaysia

Para pembaca boleh berkongsi pengalaman melalui FB AHP Positive Warriors Support Group (Secret Group). Anda juga dialu-alukan menjadi ahli Pertubuhan Positive Warriors Malaysia (PPWM). Untuk menyertai, sila hubungi admins yang berikut:

Abd. Shukor Mohd Yunus: shux@positivewarriors.org
Hishamudin Rahman: carphatz_04@yahoo.com