Sunday, March 10, 2013

KAITAN ANTARA PARANOIA, OCD DAN HIV




Apabila berkesempatan menonton TV, antara saluran kegemaranku adalah Discovery Channel dan National Geographic. Rencana berkaitan psikososial, budaya, nature, dan teknologi cepat menangkap minatku.

Baru-baru ini aku menonton satu rencana mengenai Taboo, mengenai pengidap OCD.  OCD pernah aku pelajari sepintas lalu suatu ketika dahulu. Apabila memori tersebut datang kembali, dan ada kaitan dengan rutin harianku bersama komuniti, aku terfikirkan sesuatu.

Apa kaitannya?

Aku sering berdepan pertanyaan-pertanyaan tidak masuk akal tentang HIV. Kadangkala kerana terlalu sibuk dan banyak perkara penting yang perlu diurus, soalan-soalan tersebut aku abaikan sahaja. Contoh:

“Apakah punca jangkitan HIV?”
“Adakah HIV boleh berjangkit apabila saya bersalam dengan Orang Yang Hidup Dengan HIV (ODHA)?”
“Saya HIV positif. Berapa lama lagi saya boleh hidup?”
“Pekerja seks mengeluarkan air mani saya menggunakan tangan, adakah saya berisiko dijangkiti HIV?”
“Aq nk tnya ko pasal HIV, bole ke?”
(Aku mahu tanya engkau tentang HIV, bolehkah?)
Cantiknya bahasa sedangkan gambar profile yang bertanya melalui WhatsApp tersebut kelihatan sebaya anak-anak aku.

Jika aku layan, biasanya perlahan-lahan masalah sebenar akan terbongkar satu persatu. Sama ada mereka memang betul-betul tidak faham tentang HIV atau cuba menyelindungkan aktiviti berisiko yang mereka lakukan.

Itu pun masih boleh diterima. Aku paling tidak suka apabila yang menelefon dan bertanya, kononnya bagi pihak kawan mereka tetapi tanpa sedar semasa berbual menunjukkan bahawa mereka sendirilah yang melakukan aktiviti  tersebut. Terus terang apa salahnya?

Sebaik sahaja habis berbual, siap tinggalkan pesanan, “jangan simpan nombor telefon ini ya. Ini bukan nombor telefon saya, tetapi nombor telefon kawan saya. Saya takut dia diganggu.”  Mak aih. Berpuluh-puluh nombor telefon daripada mereka yang tidak dikenali menghubungi aku setiap hari. Engkau ingat aku ada masa hendak simpan nombor telefon engkau?

Aku tidak selesa dengan paranoia kerana aku suka berfikiran positif . Walau bagaimanapun, memang realitinya sikap manusia berbeza-beza. Kemampuan aku juga terhad. Jadi, jika ada pertanyaan yang tidak terjawab, bermakna aku tidak larat. Sila buat sedikit carian maklumat asas di blog ini atau hubungilah sahabat-sahabatku yang lain. Nombor telefon atau alamat e-mel mereka tertera di blog.

Seperkara yang unik ialah, aku berdepan dengan individu yang sama, ditanya soalan yang sama, dijawab dengan ayat yang sama sehingga bertahun-tahun. Mereka risau dijangkitan HIV, sedangkan ujian HIV telah berpuluh-puluh kali mereka lakukan. Mereka akui sakit setiap kali dicucuk jarum tetapi tetap juga bertanya.

Kadang-kadang aku agak marah, mereka tetap bertanya dan pandai ambil hati. Daripada bujang sampai beranak-pinak masih bertanya, adakah mereka ada HIV sedangkan doktor sendiri telah mengesahkan mereka, pasangan, dan zuriat bebas HIV.

Sakit mata, mereka kata simptom HIV. Sakit kaki, mereka kata simptom HIV. Tumbuh jerawat, mereka kata simptom HIV. Lenguh badan, mereka kata simptom HIV sedangkan mereka baru sahaja terdedah dengan aktiviti berisiko seminggu sebelumnya.

Kalau boleh, semua perkara mereka akan kaitkan dengan HIV. Tayar kereta pancit, rumah sempit, isteri merajuk, dan sebagainya, semua ada kaitan dengan HIV. Istighfar sahajalah yang aku mampu lakukan. Mereka langsung tidak perasan yang aku sedang berdepan macam-macam tekanan sebagai ODHA.



Apa itu OCD?

Ringkasnya begini:

OCD adalah Obsessive Compulsive Disorder.

Obsessive adalah:
Fikiran, bayangan, atau imej yang kerap berulang-ulang menghantui fikiran. Ia mengganggu pengidapnya sehingga menjadikan mereka resah, gelisah dan bercelaru.

Mereka sedar bahawa fikiran ini datangnya dari dalam diri sendiri, tetapi sukar mengabaikan.

Ianya bukan sekadar kerisauan, kerana sentiasa menghantui pemikiran dan memerlukan tindakan untuk meredakannya.

Compulsive adalah:
Untuk menghilangkan keresahan dan anxiety akibat obsesi di atas, pengidapnya  mesti melakukan sesuatu yang boleh mengurangkan keresahannya sekalipun berulang-ulang kali sehingga ada pihak menganggap mereka psycho.

Disorder adalah:
Kecelaruan dan gangguan dalam tindakan.

OCD dalam bahasa Melayu lebih kurang bermaksud Tindakan Luar Kawalan Akibat Kecelaruan Melampau.

Pengidap OCD biasanya dianggap mengalami gangguan psikologi dan ada ketikanya dianggap tidak waras. Pengidap OCD dikatakan dihantui rasa was-was dan terpengaruh dengan bisikan iblis syaitan. Itu judgmental juga namanya, bukan?

Perfectionist , was-was atau ragu-ragu berbeza dengan OCD kerana OCD adalah sejenis penyakit.

Kita biasa berjumpa pengidap OCD hampir di mana sahaja bahkan mungkin kita juga turut mengalaminya tanpa sedar. Ingat ya, jika terlalu banyak menyimpan barangan buruk dan usang, kita mungkin mempunyai tanda-tanda mengidap OCD.

Contoh tingkah laku dipengaruhi OCD:

Kita mungkin pernah melihat individu yang terlalu sukar untuk menyempurnakan takbiratul ihramnya semasa sama-sama solat berjemaah di masjid. Apabila imam hampir rukuk, mereka masih bertakbir seperti Ultraman.

Atau...

Individu yang mengambil wudhu’ sehingga beberapa kali sebelum betul-betul berpuas hati, mencuci beberapa pinggan yang sama terlalu lama dan teliti, teragak-agak memilih jenama roti yang mahu dibeli sehingga mengambil dan meletakkan semula berkali-kali dan sebagainya.

Dalam rencana tersebut, aku lihat pengidapnya sangat sukar semasa mahu membuang sampah ke dalam garbage bin di hadapan rumahnya. Beliau akan membuat beberapa pemeriksaan terhadap garbage bin, membuang sampah, menyelongkar, mengambilnya kembali dan memeriksanya semula. Setiap langkah sehingga berpuluh kali. Ada masanya selepas melangkah masuk ke pintu rumah, kembali semula mengulangi tindakan akibat OCD. Bayangkan.

Satu fakta terbaru yang menarik mengenai OCD berdasarkan rencana National Geographic tersebut ialah ianya lebih banyak dipengaruhi faktor biologi berbanding  disebabkan faktor psikososial.

Pengidapnya di seluruh dunia adalah dalam skala 1/40 orang, boleh mengakibatkan kemurungan berpanjangan, dan kemerosotan kualiti hidup.

Maklumat lanjut mengenai OCD boleh dicari sendiri. Kepada yang bertanya dan membantu komuniti, masing-masing wajib faham bahawa ada kemungkinan kita sedang berdepan dengan isu OCD.

Itu sahaja kali ini. Insya-Allah jumpa lagi.

Aku, hamba-Nya yang dhaif,
Mohamad bin Wahid @ Pie @ AHP


Para pembaca boleh berkongsi pengalaman melalui FB AHP Positive Warriors Support Group (Secret Group). Untuk menyertai, sila hubungi admins yang berikut:

Camelia Sulaiman: camelia_sulaiman@yahoo.com
Luka Rafieqa: rafieqakl@hotmail.com


Pertubuhan Amal Firdausi Kuala Lumpur (PAFI)

Sila hubungi:
Laman Web: http://www.amalfirdausi.org
E-Mel: amalfirdausi@gmail.com
Talian Marhabah: 018-207-0953 (Encik Hamli) @ 017-311-0306 (Encik Raffie)
Telefon / Faks: 03-9174-0934
FB PAFI: http://www.facebook.com/amalfirdausi (Open Group)
Twitter: twitter.com/amalfirdausi