Tuesday, April 19, 2011

PENDAPAT MEREKA TENTANG DISKRIMINASI TERHADAP PEMBAWA HIV


Aku jengok satu forum yang membincangkan tentang diskriminasi terhadap pembawa HIV di negera kita. Aku copy & paste beberapa pandangan di sini sebagai renungan bersama.

Maaf terdapat sedikit editing untuk memudahkan pemahaman dan mana-mana yang terlalu dangkal tu, abaikan saja. Mahu baca yang asal dan lengkap? Sila klik sini.

1.   uncle aku ader aids... dah meninggal pon last 2 years sebab aids..... family belah ayah aku nieh ramai yg belajar tak sampai pon U.. leh kire ngan jari lahh saper yg berpendidikan tinggii.. tp aku kagum btol ngan diorg nieh... tak pernah asingkan uncle aku dari kehidupan depa.. sedangkan anak buah aku yg kecik2 ader yg baby pon time hari raye  siap salam cium tangan pipi lagi.... even diorg aware yg uncle aku ader aids.. aku yg mula skeptikel.. terus ilang rase takut.. malu aku ngan diorg yg belajar tak seberaper tuh..

aku tak paham kenaper ramai yg berpendidikan tinggi nieh still rase prejudis pada pesakit aids.. (termasuklah aku yg mulanyer skeptikel) maybe mereka nie terlampau bijak.. so pikir sampai terlampau pandai.. sampai jadi takut nak bergaul ngan pengidap HIV/AIDS

2.   being well educated is 1 general thing, being educated in terms of HIV/AIDS is another.

for those yg tak pernah alami, or never meet any real HIV +ve person, being scared despite all the informations given i would say it is normal. things that u never experience, it is just something that we usually say, easier said than done.

to be frank, since i never come across 1 myself, i am still not so sure how i will react if i do.

in your case, i would say blood (family ties) is thicker than water (HIV)

3.   ader ler beberapa kali aku berdepan ngan mangsa2 HIV ni....

salah satu nyer... aku kena transfer sorang patient ni pegi kat satu hospital ni..... mamat ni dapat HIV sebab serong la masa zaman muda dia.... so... bila sampai kat A&E department tu, sementara tunggu nak hantar gi ward, ader la sorang doktor pompuan India (yang aku lupa nak tgk nama dia aper) datang review case ni....

masa dia tanya ader merokok and drink tak.... mamat ni kata tak.... pastu mamat tu kata dia tak hisap rokok, tak minom arak.... ngan kurang ajarnya doktor tu buat muka meluat sambil kata... " tak minom, tak merokok... tapi~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ huh!!"

malu nyer aku dengar...... so kaedahnya.... orang yang ader pengetahuan pon stigma nyer masih tebal....

aku kesian sebenarnya kat kebanyakan mangsa HIV ni... memang ler geram bila kita korek balik history diorang camner boleh dapat HIV tu..... tapi hukuman dunia diorang dah terima.... dah cukop terseksa dah.... buat apa nak tambah lagi.....

4.   aku tengah cari topik berkaitan hiv le...dalam2 banyak2 topik... ni le topik yang menarik perhatian ku pasal berkait dgn stigma hiv...so sorry le..topik dah 2 tahun lepasnye still aku nak reply jugak...

Teringat  aku satu website yang aku jumpa 6-7 tahun lepas waktu buat research pasal hiv ni... ni ha..website pasal sorang aktivis HIV yang juga menghidap HIV.. waktu 1st time aku visit site nih..dia dah 17 ke 18 tahun mengidap hiv. Terkejut aku. Aku ingat tak lama kot pastu mesti endofstory ...tak baik aku ni.

Lama pastu...aku lawat balik w/site ni...omg... makk..aii..22 tahun dah dia tanggung HIV/aids ni..dgn badan penuh tattoos...satu tattoo utk setiap tahun dia hidup...dgn muscle gedabak...tak kurus macam orang sakit..Crrraazyguy one true fighter la..dia ni.

Tapi tu le...memang challenging la....belambak pil nak kena telan, kena ikut masa, kadang2 termuntah la.. Cuma kalau baca w/site dia tak boleh dinafikan la...support family dan kawan yang bagi dia semangat... our compassionate is our cure?gitu..kat youtube pun banyak clip pasal dia ni.

Website tu jugak citer pasal sorang minah omputeh yang positive sejak lahir...dah 21 thn  la ni...siap bertunang dgn hiv negative guy lagi.

apasal asek oversea aje? diaorang tu bukan keji ke? retorik je ni..heheh..

Aku rasa kita ni kurang info je...ingat tak Metro penah cover up story ttg sorang gadis ni kawin ngan lelaki HIV?  Mungkin ramai orang, termasuk aku quite freak out pasal ni...tapi tu sebabnya kita kurang info kot..

Kat tempat lain dalam dunia ni..benda gini biasa... ada le langkah tertentu kena amik, tu kena consult doktor la....amboi ....pandai betul aku membebel..mana aku tau? Lawatilah http://www.poz.com/... Magazine sebnrnya ni... (poz ?positive hiv, kind a cool ha? :D)  kat segment forum...ada forum yang diuruskan oleh pengidap hiv sendiri...kat situ macam 2 soalan pelik, kisah hidup, medications, blog pengidap HIV pun ada..macam2 info la......cthnya..org hiv+ mengandung boleh ikhtiar utk dapat anak hiv- tau?

Pelik bagi aku yang jahil ni... Hmmmm..tapi tu la beb...forum ni, cara dia handle tu style western la...nak bebas berzina +gay/lesbian+ inject dadah tu adalah hak asasi, human rite, tak bleh kacau...:(  teruk la ....  Cuma boleh dpt information la... alahai..takkanla korang  tak boleh beza baik buruk kot....

5.   aku penah diskas mende nie ngan beberape kengkawan aku..
(yg  blajor tinggi.. keje profesional).. biler aku cakap anak2 buah aku yg kecik2 pon mesra ngan arwah uncle aku yg sakit aids nie... dan kami sumer makan semeja.. tak asing pinggan mangkuk ... diorg sumer wat muker pelik... hehhehehe....

>>>>. diorg ni terlampau bijak sampai scutinize thing overly... tak macam sepupu sepapat dan sedara mara aku yg blajar tak abih nieh... biler org cakap tak berjangkit.. soo terima seadaanyer....... <------- ni penjelasan kengkawan aku yg wat muker skeptikel tadi:lol:

6.   kebanyakkan pesakit hiv aids mati bukan kerana infeksi penyakit itu..tetapi kerana tekanan hidup disisihkan,tiada sokongan,dipandang negativ..sebenarnya hiv aids seperti penyakit lain juga..contohnya-jantung,darah tinggi,kencing manis..ada ubatnya..maksudnya..ubat kawalan lah..sembuh 100% hanya kuasa allah..darah tinggi pon mana leh sembuh 100%..hanya ubat sebagai kawalan untuk tidak menjadi teruk..begitu juga hiv aids..ada ubat untuk mengawal perebakan virus hiv aids..aku ada kawan hiv..aku belajar tentang hiv aids..kita harus tahu..bagaimana hiv boleh merebak..jgn kolot..kerana pesakit hiv juga makhluk allah...mereka juga ingin terus hidup...senang cerita..apa yg aku tahu dan belajar..pesakit hiv aids..mampu hidup lebih sihat..dan lebih lama lagi dengan bantuan ubat2..malah lebih sihat dari manusia normal..kebanyakkan mereka mati kerana diskriminasi masyarakat malaysia yg masih kolot tentang hiv aids!mati kerana patah semangat...putus asa..taknak makan ubat..itu yg buat kebanyakkan mereka mati!BELAJAR!BACA!KAJI! dari mereka yg pakar tentang HIV AIDS..dan anda akan tahu....APA ITU AIDS

7.   pernah kat satu kursus tu.. penceramah cakap.. kalau seseorg tu ditimpa ujian e.g kene hiv ke.. buang anak ke.. accident ke.. tu bukan ujian pada mangsa tu je.. pada kite semua juga.. sbb how we react on the situation akan dinilai oleh Tuhan. contoh.. org tu ade hiv, kite men sedap je cakap "alah dia dulu mase muda memang jahat.. bla bla bla" tapi pe tindakan kite? pe yg kite wat utk tolong die? nothing.. so kite pon jahat la jugak

8.   hurm.....my uncle juga ada AIDS dan dan meninggal dlm sethn lps...mmg die ader sejarah hitam dizaman remaja (sy x sebut zaman muda, sbb die meninggal dlm usia muda, 36yr)...

alhamdulillah, arwah meninggal lps lbh kurang 6 bln arwah tau arwah ada AIDS dan arwah x sakit lama hingga menyusahkan org lain utk jaga die...

kami sekeluarga juga tdk menyisihkan arwah...msh berbual, mkn bersama. Walaupun ada suara2 sinis dr luar yg minta diasingkan pinggan mangkuk. Tapi sedar x kita, bila kita mkn kat restoran ke kedai mkn ke....kita masih menggunakan pinggan mangkuk, sudu garpu...yang ntah siapa pengguna terdahulu, yg mgkin juga pengidap HIV +

9.   ada satu topik dalam forum ni cerita pasal hiv ni.. in detail la...
yang aku ingat, kalau dibaca, stigma tu masih ada..dan menyedihkan..walaupun dah diterangkan dengan sebegitu detail sekali...

benda ni mudah difahami kalau sendiri kena, atau orang yang kita sayang kena....
waktu tu, kita akan mengkayakan diri dengan info selepas melepasi tempoh penafian...
kalau nak lagi best baca kat forum (english la) ni...
[url]http://forums.poz.com/[/url]  -- soalan dijawab oleh Pozzie sendiri...

10. media cetak dan media elektronik memainkan peranan utama juga..kebanyakkan filem atau drama di malaysia ini menggambarkan pesakit hiv adis dengan keadaan yg menjijikkan,azab,menakotkan..tapi hakikatnya..pesakit hiv aids tidak seperti yg digambarkan dalam filem atau drama2 malaysia..pesakit hiv aids jika menjalani rawatan yg dikhususkan untuk mereka..mereka lebih sihat dari kita yang normal ini..mereka sama seperti kita...cuma yang membezakan meraka dan kita hanya penyakit mereka tiada penawar sehingga kini..itu sahaja...tapi di hospital yang menyediakan rawatan untuk sakit hiv aids,ada memberi kaunseling pada mereka,memberi ubatan pada mereka..

percayalah...pesakit hiv aids harus dikasihani..bukan untuk dijauhi..dosa silam antara mereka dan tuhan..pikir logik lah...kalau takot nak dekat..korang bershopping,,bersesak di tempat yg ramai org..ada korang pikir semua ni?takot nak berkongsi pinggan mangkok..makan di restoran ada pikir semua ni?sebenranya..mereka yg jijik dengan pesakit hiv aids adalah mereka yg kolot..kuno...seharusnya..media cetak..elektronik..harus memberi gambaran positif..bukan negatif...ada kes..pesakit hiv aids..mampu hidup lebih sihat dari kita lebih dari 15tahun..dan masih sihat hingga kini...kerana mereka makan ubat yg disediakan..