Wednesday, December 04, 2013

ENTRY WAJIB: PENJELASAN MUDAH BAGAIMANA RAWATAN HAART DAPAT MENGELAKKAN IBU YANG DIJANGKITI MENYEBARKAN HIV KEPADA ZURIAT DAN PENYUSUAN BAYI


Untuk memahaminya, sila rujuk gambarajah di bawah:


Ibu yang positif mempunyai 25% ke 40% kemungkinan untuk menjangkitkan virus kepada anak yang dikandung. Ianya berlaku semasa in utero melalui placenta (uri) kerana semua keperluan bayi sebelum proses kelahiran disalurkan melaluinya.

Risiko dijangkiti semasa proses intrapartum (kelahiran) antara 60%-75% dan semasa breastfeeding (penyusuan) antara 14%-29%.

KENAPA RISIKO SEMASA PROSES KELAHIRAN SANGAT TINGGI?

Kerana bayi terdedah kepada darah dan uri akan terluka semasa proses tersebut.

Tinggi risikonya, bukan? Cool.

Mari rujuk gambarajah di bawah:


Dengan rawatan ARV / HAART, peratusan jangkitan akan turun di antara 5% hingga 9% dan jika ibu HIV positif tersebut menjalani C-Section (pembedahan), kemungkinannya boleh turun kepada 1%.

Walau bagaimanapun, keputusan untuk melaksanakan C-Section bergantung kepada bacaan Viral Load si ibu.

JIKA HANYA SUAMI HIV POSITIF DAN HANYA IBU NEGATIF?

Bagi ibu bukan ODHA pula, selagi beliau negatif sudah tentulah bayi akan negatif. Air mani memang mengandungi virus tetapi virus tiada dalam sperma.

Golongan yang beranggapan bahawa ODHA tidak boleh berkahwin dan jika berkahwin akan menyebabkan pasangan dan zuriat turut dijangkiti adalah mereka yang tidak memahami HIV. Bersepah penyakit lain lebih bahaya dan melibatkan faktor genetik tetapi tidak mengalami stigma dan diskriminasi. 

Jangan memandai menggunakan istilah Maqasid Syariah, kelak mencerminkan kedangkalan ilmu sendiri. Boleh menggalakkan penyebaran fitnah dan menghalang masjid daripada terbina.

CECAIR BADAN YANG MEMPUNYAI KONSENTRASI HIV YANG TINGGI BERDASARKAN TAHAP RISIKO IALAH:

- Darah
- Air mani
- Air mazi
- Cecair faraj
- Susu ibu

“Jika telah mendapat rawatan HAART dan virus undetectable, adakah risiko tersebut masih wujud murid-murid?” (He he he. Tension sebenarnya ni)

APAKAH PIAWAI PROSEDUR (SOP) RAWATAN YANG AKAN DIAMBIL TERHADAP BAYI YANG DILAHIRKAN OLEH IBU HIV POSITIF?

Anak yang dilahirkan oleh ibu ODHA perlu menjalani HIV test ketika bayi itu baru lahir, ketika berusia 1 hingga 2 bulan, ketika berusia 4 hingga 6 bulan, dan yang terakhir selepas berusia 1 tahun 6 bulan atau 18 bulan.

Bayi dari ibu ODHA akan diberikan Zidovudine syrup selama 6 minggu. Selepas ujian ulangan HIV dilakukan semasa umur bayi 6 minggu dan bayi kekal negatif, Zidovudine syrup akan dihentikan dan digantikan dengan Co-Trimoxazole syrup (Bactrim).

Jika ujian ulangan HIV semasa umur bayi antara 4 hingga 6 bulan dan keputusan masih negatif, Co-Trimoxazole syrup (Bactrim) akan dihentikan dan bayi diisytiharkan bebas HIV.

Walau bagaimanapun, sebaik sahaja selepas umur 18 bulan, dinasihatkan supaya bayi menjalani HIV Rapid Test. Selepas itu, tidak perlu lagi.

Walaupun WHO menyarankan ibu BOLEH memberi penyusuan susu ibu, tetapi pendekatan KKM masih lagi tidak membenarkannya tetapi diberikan penyusuan susu formula atau susuan ibu tumpang yang bebas HIV.

Suntikan imunisasi BCG DITANGGUHKAN terlebih dahulu kepada bayi yang dilahirkan oleh ibu ODHA sehinggalah bayi tersebut diisytiharkan BEBAS HIV melalui ujian HIV sekurang-kurangnya sebanyak dua kali (usia 4 hingga 6 bulan).

Jika negatif, imunisasi BCG hendaklah DISEGERAKAN. Walau bagaimanapun, imunisasi untuk vaksin-vaksin lain (live attenuated) perlu diberikan mengikut jadual imunisasi sedia ada tanpa mengira status HIV.

Umum sedia maklum, susu ibu merupakan nutrisi terbaik serta lengkap untuk bayi. Penyusuan susu ibu juga akan merapatkan bonding antara ibu dan bayi. WHO & KKM menyarankan penyusuan susu ibu secara eksklusif, sekurang-kurangnya 8 kali (atau lebih) sehari semalam sehingga bayi berusia 6 bulan.

Para ibu digalakkan untuk meneruskan penyusuan susu ibu walaupun bayi telah diberikan makanan pelengkap (complementary foods) sehingga kanak-kanak berusia 2 tahun. Walau bagaimanapun, ibu ODHA (yang tidak menerima rawatan) masih berkemungkinan menyebabkan bayi mereka dijangkiti HIV melalui penyusuan susu ibu (transmisi vertical).

Oleh sebab itu, WHO dan KKM menyarankan supaya SEMUA ibu ODHA dimulakan rawatan HAART semasa mengandung, bersalin secara Caeserean, bayi TIDAK diberikan penyusuan susu ibu, tetapi diberikan penyusuan susu formula dan rawatan pencegahan (prophylaxis)- Zidovudine diberikan kepada bayi.


Prevention Mother Child Transfusion (PMCT) dapat membantu mengelakkan jangkitan sekiranya ibu (ODHA) belum menerima rawatan HAART. Bakal ibu tersebut akan diberikan rawatan HAART selepas 12 minggu kehamilan sehingga melahirkan anak.

Nota penting:

Syarat untuk pemberian susu formula pula adalah:

A – acceptable (boleh diterima)
F – feasible (munasabah)
A – affordable (mampu)
S – sustainable (lestari)
S – safe (selamat)

Oleh sebab itu, KKM menggariskan polisi bahawa semua bayi dan ibu ODHA layak serta akan dibekalkan dengan susu formula oleh KK atau hospital sehinggalah bayi berusia 6 bulan kecuali jika ibu bapa bayi mohon untuk beli sendiri.

Di negara dunia ketiga, disebabkan ramai bayi meninggal dunia akibat malnutrisi dan jangkitan kuman pada sistem penghadaman (gastrointestinal) berbanding jangkitan HIV, WHO menggalakkan ibu ODHA memberikan penyusuan susu ibu dan ibu 0DHA diberikan ART.

Hasil maklumat yang terkumpul dan dengan bukti kajian yang mencukupi, didapati HAART boleh mencegah ibu ODHA menjangkiti bayi mereka dengan HIV.

Saranan terkini WHO Guidelines on HIV & Infant Feeding 2010 adalah:

Ibu ODHA yang memilih untuk memberikan penyusuan susu ibu MESTI diteruskan ART / HAART yang diberikan semasa atau sebelum mengandung sepanjang hayat dalam usaha untuk mencegah transmisi HIV melalui penyusuan susu ibu.

Ibu ODHA sebagaimana yang di atas MESTI memberikan penyusuan susu ibu secara eksklusif selama sekurang-kurangnya 6 bulan, memberikan makanan pelengkap (complementary foods) apabila bayi berusia 6 bulan dan meneruskan penyusuan susu ibu sehingga usia bayi sekurang-kurangnya 12 bulan.

Ibu ODHA yang mengamalkan penyusuan susu ibu, jika hendak menghentikan penyusuan, MESTI menghentikannya secara sedikit demi sedikit dalam masa 1 bulan. Jika prophylaxis ARV / HAART diberikan kepada ibu ODHA dan bayi, prophylaxis ARV tersebut MESTI diteruskan sehingga selepas 1 minggu pemberhentian penyusuan susu ibu.

Ibu ODHA dengan bayi yang juga disahkan HIV positif DIGALAKKAN untuk memberikan penyusuan susu ibu secara eksklusif selama 6 bulan serta meneruskan penyusuan susu ibu tersebut sekurang-kurangnya hingga usia bayi 24 bulan. Kedua-duanya (ibu dan bayi) MESTI diberikan ART / HAART.

Walau bagaimanapun, WHO menyarankan setiap negara perlu menetapkan sendiri polisi yang akan diikuti kerana kedua-duanya ada justifikasi masing-masing. KKM telah bersetuju untuk masih kekal dengan polisi asal iaitu TIDAK MENGGALAKKAN ibu PLHIV memberikan penyusuan susu ibu. Tetapi polisi ini akan dinilai dari semasa ke semasa.

Cukuplah untuk kali ini. ‘Berasap’ kepala aku menaip dan mencari rujukan.


Rujukan:
WHO Guidelines on HIV & Infant Feeding 2010
Dr. Iskandar Firzada bin Osman
Dr. Zaiton Yahaya
Manual Latihan dan Pembangunan Kapasiti MAC


Aku, hamba-Nya yang dhaif,
Mohamad bin Wahid @ Pie @ AHP




Info Berkaitan:

Laman Web Rasmi PPWM: http://www.positivewarriors.org/

NO AKAUN PPWM:
Bank: Maybank
Nombor Akaun: 5560 5750 3949
Nama Pemegang Akaun: Pertubuhan Positive Warriors Malaysia

Para pembaca boleh berkongsi pengalaman melalui FB AHP Positive Warriors Support Group (Secret Group). Anda juga dialu-alukan menjadi ahli Pertubuhan Positive Warriors Malaysia (PPWM). Untuk menyertai, sila hubungi admins yang berikut:

Camelia Sulaiman: camelia_sulaiman@yahoo.com

NGO Sokongan:

Pertubuhan Amal Firdausi Kuala Lumpur (PAFI)
Sila hubungi:
Laman Web: http://www.amalfirdausi.org
E-Mel: amalfirdausi@gmail.com
Talian Marhabah: 018-207-0953 (Encik Hamli) @ 017-311-0306 (Encik Raffie)
Telefon / Faks: 03-9174-0934
FB PAFI: http://www.facebook.com/amalfirdausi (open group)
Twitter: twitter.com/amalfirdausi

Sokongan khusus kepada komuniti wanita: PEWAHIM
Untuk menyertai FB PEWAHIM (secret group) sila hubungi:
E-Mel: pewahim@gmail.com
Telefon: 019-259-5864 (Norlela) Pengasas
No akaun PEWAHIM: 562740121438 (Maybank)