Thursday, September 12, 2013

ENTRY WAJIB: PENJELASAN MUDAH BAGAIMANA RAWATAN HAART DAPAT MENGELAKKAN JANGKITAN HIV KEPADA PASANGAN DAN ZURIAT




Maklumat ini telah banyak kali aku kongsikan tetapi kali ini aku cuba jadikannya lebih lengkap dan mudah untuk difahami. Maklumat yang lebih tepat dan terperinci, sila rujuk pandangan pakar perubatan.

PERKAHWINAN ORANG YANG HIDUP DENGAN HIV (ODHA) DENGAN BUKAN ODHA.

ODHA yang berkahwin dengan bukan ODHA mampu mengelakkan jangkitan dan memperolehi zuriat bebas HIV dengan kaedah dan rawatan yang betul.

Penjelasannya:

Pasangan yang bakal berkahwin dan berhasrat memiliki zuriat sendiri perlu mendapatkan rawatan HAART terlebih dahulu. Apabila rawatan HAART berkesan dan dengan amalan aktiviti seks yang halal dan selamat, risiko jangkitan dianggap tidak berlaku.

Istilah ‘dianggap tidak berlaku’ wajib digunakan kerana kita bukan Tuhan dan jika berlakunya kecuaian pasangan ketika melakukan hubungan intim.

Dengan rawatan HAART, virus boleh dikekang sehingga ke tahap undetectable. Apabila sampai ke tahap tersebut, jumlah virus tidak mampu tersebar.

Bahkan menurut kajian terkini WHO, apabila virus berada di tahap undetectable, tanpa penggunaan kondom sekalipun dianggap selamat.

Jika ditambah dengan penggunaan kondom, sudah tentu tahap perlindungan adalah sangat tinggi. Ini bermakna pasangan tersebut juga mampu memperolehi zuriat bebas HIV.

BAGAIMANA JIKA DOKTOR BELUM MENCADANGKAN RAWATAN HAART?

Sepatutnya setiap ODHA yang bakal berkahwin berhak mendapatkan rawatan HAART atas keperluan untuk mengelakkan risiko jangkitan kepada pasangan dan bakal zuriat. Sila bincang dengan doktor tentang hasrat anda dan anda berhak mendapatkan pandangan dan sokongan daripada seberapa ramai doktor yang lain jika tidak berpuas hati dengan jawapan mereka.

Penggunaaan kondom adalah mandatori dan pasangan tidak digalakkan memiliki zuriat selagi belum memulakan rawatan HAART.

SAYA TELAH MEMULAKAN RAWATAN HAART, VIRAL LOAD UNDETECTABLE DAN INGIN MEMILIKI ZURIAT, TETAPI BAGAIMANA CARANYA INGIN MEMILIKI ZURIAT SEDANGKAN SAYA MENGGUNAKAN KONDOM?

Sila bincang dengan doktor tentang kitaran haid dan waktu subur isteri. Ketika itu, tidak perlu gunakan kondom ketika melakukan hubungan intim.

‘Tidak perlu menggunakan kondom’ bermaksud, ketika hampir klimaks, anda boleh menanggalkan kondom. 

Satu lagi pilihan ialah, jika suami bukan ODHA, adalah lebih selamat air mani dimasukkan ke dalam syringe sebelum disuntik ke dalam faraj isteri.  

Berdasarkan pengalaman sahabat-sahabat, dengan rawatan dan kaedah yang tepat, belum pernah terjadi jangkitan kepada pasangan dan zuriat masing-masing. Tidak kira sama ada mereka memilih untuk menanggalkan atau tidak menggunakan kondom pada waktu subur tersebut. Syarat utama ialah virus not detected.

Jika suami bukan ODHA, kaedahnya pun adalah sama.

Nota: Pastikan anda bebas atau telah mendapat rawatan daripada sebarang jangkitan penyakit kelamin dan Hepatitis.

PERKAHWINAN ODHA DENGAN ODHA

Sama seperti di atas. Walaupun masing-masing adalah ODHA, tetapi rawatan dan menggunakan perlindungan sewaktu hubungan intim adalah mandatori kerana terdapat perbezaan jumlah virus antara setiap individu. ODHA yang mempunyai bacaan Viral Load lebih rendah berisiko download higher Viral Load.

TOLONG JELASKAN BAGAIMANA HAART DAPAT MENGELAKKAN JANGKITAN?

Untuk memahaminya, sila rujuk gambarajah di bawah:


Apabila HIV memasuki tubuh, ianya akan menyerang sistem pertahanan badan yang dinamakan CD4.

Rawatan HAART mengekang virus sejak mula memasuki CD4 untuk berintegrasi dengan sel DNA sebelum berjaya keluar membiak dengan bantuan enzim Protease.

Rawatan HAART mula bertindak pada nombor 1 dan 4.

Apabila rawatan HAART berjaya mengekang pembiakan virus (setiap virus mempunyai jangka hayat), maka CD4 kembali bertambah dan jumlah viral load semakin berkurangan sehingga boleh mencapai tahap undetectable.

Undetectable bermaksud rawatan HAART ODHA tersebut berkesan.

'Berkesan' bermaksud ODHA tersebut mampu hidup sihat seperti insan lain, dapat mengelakkan risiko penularan virus melalui apa juga cecair badan kepada pasangan dan zuriat termasuk ketika menyusukan bayi.

Jangkitan HIV tidak ada kena-mengena sama sekali dengan tahap imuniti bakal zuriat pasangan ODHA selagi zuriat tersebut bebas HIV. Jika sekalipun zuriat mendapat jangkitan HIV, tetap tiada sebab untuk mengatakan ianya akan mempengaruhi kecergasan fizikal dan minda anak-anak yang mendapat rawatan dan pemantauan yang tepat.

JANGKITAN HIV HANYA MELALUI 4 CARA BERIKUT:

Melalui hubungan seks dengan ODHA (tanpa rawatan) dan tidak mengambil langkah pencegahan.

Berkongsi jarum dan alat suntikan yang tercemar dengan HIV.

Secara vertical iaitu daripada pasangan ODHA kepada zuriat sama ada semasa mengandung, proses kelahiran atau penyusuan ibu (tanpa rawatan).

Menerima tranfusi darah atau transplant organ yang tercemar dengan HIV.

Nota: Virus hanya mampu bertahan di dalam cecair badan, jika terdedah di luar tubuh manusia, virus akan mati.

Rujukan:

WHO Guidelines on HIV & Infant Feeding 2010
Dr. Iskandar Firzada bin Osman
Dr. Zaiton binti Yahaya
Manual Latihan dan Pembangunan Kapasiti MAC


Aku, hamba-Nya yang dhaif,

Mohamad bin Wahid @ Pie @ AHP



Info Berkaitan:

Laman Web Rasmi PPWM: http://www.positivewarriors.org/

NO AKAUN PPWM:
Bank: Maybank
Nombor Akaun: 5560 5750 3949
Nama Pemegang Akaun: Pertubuhan Positive Warriors Malaysia

Para pembaca boleh berkongsi pengalaman melalui FB AHP Positive Warriors Support Group (Secret Group). Anda juga dialu-alukan menjadi ahli Pertubuhan Positive Warriors Malaysia (PPWM). Untuk menyertai, sila hubungi admins yang berikut:

Camelia Sulaiman: camelia_sulaiman@yahoo.com
Luka Rafieqa: rafieqakl@hotmail.com

NGO Sokongan:

Pertubuhan Amal Firdausi Kuala Lumpur (PAFI)
Sila hubungi:
Laman Web: http://www.amalfirdausi.org
E-Mel: amalfirdausi@gmail.com
Talian Marhabah: 018-207-0953 (Encik Hamli) @ 017-311-0306 (Encik Raffie)
Telefon / Faks: 03-9174-0934
FB PAFI: http://www.facebook.com/amalfirdausi (open group)
Twitter: twitter.com/amalfirdausi

Sokongan khusus kepada komuniti wanita: PEWAHIM
Untuk menyertai FB PEWAHIM (secret group) sila hubungi:
E-Mel: pewahim@gmail.com
Telefon: 019-259-5864 (Norlela) Pengasas
No akaun PEWAHIM: 562740121438 (Maybank)