Sunday, August 18, 2013

ENTRY WAJIB: HAK DAN PERUNTUKAN UNDANG-UNDANG UNTUK MELINDUNGI STATUS SEBAGAI PEMBAWA HIV







Stigma, diskriminasi dan judgmental adalah sinonim dalam kehidupan Orang Yang Hidup Dengan HIV (ODHA).

Status sebagai HIV positif kadangkala dipandang sangat jijik dan sering dikaitkan dengan isu moral dan agama berdasarkan tafsiran yang sempit. Dugaan psikososial ini berterusan menjadi tekanan utama kepada ODHA termasuk affected people.

Status kesihatan mereka boleh disalahguna oleh majikan, pihak yang sepatutnya membantu dan merawat, termasuk di kalangan mereka yang rapat dengan ODHA. Akibatnya berlakulah penganiayaan, kehilangan pekerjaan, dan maruah ODHA diperkotak-katikkan sesuka hati.

Status sebagai ODHA juga boleh dimanipulasi sebagai senjata yang sangat berkesan untuk mengugut. Sebagai contoh, ada yang mengugut untuk mendedahkan kesilapan silam mereka, status mereka kepada ahli keluarga, atau kepada pihak majikan jika tidak berpuas hati terhadap perkara-perkara tertentu.

Kebelakangan ini aku kerap menerima aduan bahawa terdapat individu di dalam komuniti sendiri yang menjadikan status dan rahsia peribadi ODHA yang dikenali sebagai salah satu cara untuk memastikan kepentingan peribadi si pelaku dipenuhi.

Salah satu kaedah untuk menanganinya dengan cara yang paling berkesan adalah melalui peruntukan undang-undang negara. Kali ini, aku sertakan peruntukan undang-undang berkaitan jika ada di kalangan komuniti berdepan dengan isu tersebut.

Walau bagaimanapun, setiap peruntukan undang-undang tidak bermakna jika tanpa keberanian untuk mempertahankan diri. Setiap ODHA mesti tahu dan faham hak mereka daripada menjadi mangsa manipulasi oleh individu yang tidak bertanggungjawab.

Maklumat berikut adalah secara umum. Untuk penjelasan yang lebih terperinci, sila rujuk pengamal undang-undang. Peruntukan undang-undang ini juga cuma terpakai jika kita bersedia membawa kes ini ke mahkamah dan jika perkara tersebut sudah berlaku.

Tahap perlindungan di bawah peruntukan undang-undang mengenai isu berkaitan  boleh dibahagikan kepada 3 fasa:

FASA PERTAMA – Sebelum berlaku (berkemungkinan berlaku)

Laporan polis adalah fasa awal bagi mengelakkan sebarang kejadian yang tidak diingini daripada berlaku.

Laporan awal kepada pihak polis hanya memerlukan keterangan secara lisan dan/atau jika kita mempunyai sebarang bukti bertulis/fizikal, boleh dibawa bersama dan dilampirkan dengan laporan lisan kepada pegawai yang berkenaan.

Laporan perlu diletakkan atas kapasiti JENAYAH kerana pencabulan hak asasi orang lain adalah hak dan kepentingan negara (i.e. the case will be seen as the country versus the criminal).

FASA KEDUA - Telah berlaku dan sedang berlaku (privacy invasion)

Ianya berlaku apabila ODHA menerima ugutan. Pemfailan kes di mahkamah boleh dilakukan sama ada melalui khidmat guaman ATAU pembawaan kes sendiri untuk mendapatkan perintah injunksi untuk melarang pelaku daripada terus melakukan kerosakan imej terhadap seseorang. Jika pelaku masih melakukan hal tersebut, dia boleh diambil tindakan undang-undang kerana melanggar perintah mahkamah atau tidak menghormati mahkamah (hukuman penjara).

FASA KETIGA - Berlaku dan telah merosakkan imej seseorang (privacy invasion)

Perlindungan ini di bawah tort, pelanggaran hak peribadi (privacy invasion). Kes tort (bidang undang-undang yang berkaitan dengan perlakuan salah) mencakupi banyak isu termasuk fitnah dan kecuaian.

Dalam hal ini, sesiapa sahaja tidak boleh menggunapakai maklumat peribadi, atau apa-apa sahaja milik peribadi untuk kepentingan diri sendiri tanpa persetujuan bertulis atau lisan yang jelas daripada empunya diri.

Seseorang yang mendapati bahawa imej dirinya telah dirosakkan oleh seseorang individu lain boleh membuat permohonan sivil (civil claim) dengan tuntutan sebesar mana pun kerosakan yang berlaku waima berjuta-juta ringgit.

Mohon perhatian dan teguran di kalangan para pengamal undang-undang untuk penambahbaikan.


Aku, hamba-Nya yang dhaif,
Mohamad bin Wahid @ Pie @ AHP



Info Berkaitan:

Laman Web Rasmi PPWM: http://www.positivewarriors.org/

NO AKAUN PPWM:
Bank: Maybank
Nombor Akaun: 5560 5750 3949
Nama Pemegang Akaun: Pertubuhan Positive Warriors Malaysia

Para pembaca boleh berkongsi pengalaman melalui FB AHP Positive Warriors Support Group (Secret Group). Anda juga dialu-alukan menjadi ahli Pertubuhan Positive Warriors Malaysia (PPWM). Untuk menyertai, sila hubungi admins yang berikut:

Camelia Sulaiman: camelia_sulaiman@yahoo.com
Luka Rafieqa: rafieqakl@hotmail.com

NGO Sokongan:

Pertubuhan Amal Firdausi Kuala Lumpur (PAFI)
Sila hubungi:
Laman Web: http://www.amalfirdausi.org
E-Mel: amalfirdausi@gmail.com
Talian Marhabah: 018-207-0953 (Encik Hamli) @ 017-311-0306 (Encik Raffie)
Telefon / Faks: 03-9174-0934
FB PAFI: http://www.facebook.com/amalfirdausi (open group)
Twitter: twitter.com/amalfirdausi

Sokongan khusus kepada komuniti wanita: PEWAHIM
Untuk menyertai FB PEWAHIM (secret group) sila hubungi:
E-Mel: pewahim@gmail.com
Telefon: 019-259-5864 (Norlela) Pengasas

No akaun PEWAHIM: 562740121438 (Maybank)